”Haluamme tarjota jäsenillemme olkapään” – TEK lanseeraa Heltin HuoliLinjan jäsentensä käyttöön

Tekniikan akateemiset TEK tarjoaa jäsenilleen mahdollisuuden päästä mielenterveyden asiantuntijoiden puheille lanseeraamalla uuden puhelinpalvelun, HuoliLinjan. Palvelun tarkoitus on edistää jäsenten henkistä hyvinvointia ja jaksamista.

Koronapandemia on vaikuttanut monien alojen tavoin myös TEKin jäseniin. Lomautettujen tekniikan alan yliopistokoulutettujen määrä lähes kaksinkertaistui maaliskuun aikana. TEKin palvelujohtaja Miia Seppi kertoo avun ja tuen tarpeen näkyvän työttömyyskassan ohella TEKin laki- ja urapalveluissa. Tilanteeseen reagoitiin TEKissä lanseeraamalla uusi puhelinpalvelu HuoliLinja yhdessä terveysyhtiö Heltti Oy:n kanssa.

– Jäsenemme ovat jo kohdanneet lomautuksia ja niiden määrä lisääntyy tilanteen pitkittyessä. Moni kokee myös aitoa huolta oman työsuhteen jatkosta, toimeentulostaan ja omasta jaksamisestaan. Halusimme reagoida näihin huoliin tarjoamalla nykyisten palveluidemme lisäksi tukea myös mielen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Onneksi löysimme asiantuntevan ja ketterän yhteistyökumppanin, Heltin, jonka kanssa saimme puhelinpalvelun nopeasti pystyyn. HuoliLinjan myötä pääsemme myös testaamaan, minkälaista kysyntää hyvinvointiin liittyvillä palveluilla on jäsentemme keskuudessa, Miia Seppi sanoo.

72 000 jäsenen ammattijärjestössä tunnetaan jäsenten työelämän eri puolet. Viime vuosien aikana masennus, ahdistus ja erilaiset mielen sairaudet ovat lisääntyneet työikäisten keskuudessa. Tekniikan yliopistokoulutetut eivät ole tästä poikkeus. TEKissä mietitään paljon, miten järjestö voisi omalta osaltaan olla kääntämässä kurssia parempaan.

– Meille jäsen on kokonaisuus. Siinä missä kaltaisemme ammattijärjestö seisoo jäsenten tukena työelämän pelisäännöistä tai työsopimuksista neuvoteltaessa sekä uran käännekohdissa, tarvitaan meitä myös muussa. Jokainen meistä kokee joskus epävarmuutta, ahdistusta ja ongelmia oman jaksamisen kanssa. Me haluamme olla ennaltaehkäisemässä ongelmien syventymistä ja tarjoamassa olkapään jäsenillemme, TEKin toiminnanjohtaja Jari Jokinen sanoo.

Työterveyden uudistaja, Tanja Lappi Heltistä, kertoo digitaalisuuden tarjoavan mahdollisuuksia erilaisiin palveluihin, kymmenen minuutin jutustelusta laajempien ja pidempiaikaisten hoitosuhteiden toteuttamiseen.

– Koronan aikana jopa 90 prosenttia palveluistamme toteutetaan etänä digitaalisuutta hyödyntäen. HuoliLinja saatiin vauhdilla toimintaan, koska teknologia etävastaanottoon oli jo valmiina ja helttiäiset ovat tottuneet auttamaan ihmisiä hyödyntäen etävälineitä, Tanja Lappi sanoo.

Heltin HuoliLinja on Tekniikan akateemisten TEKin jäsenilleen tarjoama mielen hyvinvoinnin tukipalvelu. HuoliLinjan tarkoitus on tarjota 72 000 tekniikan alan korkeakoulutetulle mahdollisuus keskustella huolistaan – pienistä tai suurista yhdessä mielen hyvinvoinnin  ammattilaisten kanssa. 7.5.2020 lanseerattavan palvelun tuottaa Heltti Oy. HuoliLinja palvelee arkisin klo 9–16 välillä kaikkia Tekniikan akateemiset TEKin jäseniä.

Lisätiedot:

Miia Seppi