Hämeenmaan edustajiston vaaleissa 250 ehdokasta

Hämeenmaan edustajiston vaalien ehdokasasettelu on päättynyt. Vaaleihin asettui ehdolle yhteensä 250 jäsentä. Vaalien äänestysaika on 26.4.-17.5.2021.

Hämeenmaan edustajiston vaaleihin ilmoitettiin 15 ehdokaslistaa, joissa on yhteensä 250 ehdokasta. Ehdokaslistat julkaistaan 19.4.2021.

– Olemme vallitsevaan tilanteeseen nähden oikein tyytyväisiä ehdokasmäärään. Ehdokaslistoja oli vähemmän kuin edellisellä vaalikerralla, mutta ehdokkaita per lista oli puolestaan enemmän. Haluamme kiittää myös aktiivisia asiamiehiä siitä, että olemme saaneet näin hienosti ehdokkaita, Hämeenmaan asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä  sanoo.

Osuuskauppavaalien äänestysaika on 26.4.-17.5.2021.

Edustajistopaikat jakautuvat jäsenalueittain

Vaaleja varten Hämeenmaan toimialue on jaettu kolmeen jäsenalueeseen, joilta valittavien edustajien lukumäärä määräytyy alueen jäsenmäärän mukaan.

Edustajiston paikat jakautuvat jäsenalueittain siten, että jäsenalueelta 1 (Lahti) valitaan 15 edustajaa, jäsenalueelta 2 (Hollola, Orimattila, Heinola, Asikkala, Sysmä, Hartola, Kärkölä, Padasjoki ja Myrskylä) valitaan 10 edustajaa sekä jäsenalueelta 3 (Hämeenlinna, Forssa, Janakkala, Hattula, Riihimäki, Jokioinen, Tammela, Hausjärvi, Loppi, Humppila ja Ypäjä) valitaan 20 edustajaa.

Vaalien 250 ehdokkaasta jäsenalueelta 1 on 75 ehdokasta, jäsenalueelta 2 on 55 ehdokasta ja jäsenalueelta 3 loput 120 ehdokasta.

Kaksi äänestystapaa

Vaaleissa on 163 924 äänioikeutettua, eli ennen vaalivuoden alkua Hämeenmaan jäseniksi hyväksyttyä ja 15 vuotta täyttänyttä jäsentä.

Vaaleissa noudatetaan suhteellista vaalitapaa. Äänestys tapahtuu verkossa tai postitse. Verkossa äänestäminen onnistuu kätevästi, pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella tunnistautumalla. Vaihtoehtoisesti voi äänestää palauttamalla kotiin lähetetystä vaalipostista äänestyskupongin postitse sille tarkoitetussa palautuskuoressa. Äänestysmateriaali postitetaan asiakasomistajille 19.4.2021.

Nelivuotiselle kaudelle valitaan 45 edustajaa. Vaalitulos julkistetaan 27.5.2021.

Edustajisto toimii jäsenten äänitorvena

Hämeenmaan edustajisto edustaa asiakasomistajia osuuskaupan hallinnossa. Edustajisto vie osuuskaupan johdolle asiakasomistajien kehitysajatuksia kaupan ja palveluiden kehittämiseksi. Edustajiston tehtävä on lisäksi muun muassa valita osuuskaupan hallintoneuvosto sekä vahvistaa osuuskaupan tilinpäätös. Edustajisto kokoontuu vähintään kaksi kertaa vuodessa.

Lisätietoja:
Osuuskauppa Hämeenmaa, asiakkuusjohtaja Jaana Järvenselkä, puh. 050 542 3811