Hämeessä uskotaan kasvuun

Hämeessä yritysten arviot lähikuukausien suhdannekehityksestä ovat jopa hieman parempia kuin valtakunnallisesti yritysten arviot. Tieto selviää kauppakamareiden viimeisimmästä koronakyselystä, joka tehtiin tiistaina. ”Vihdoinkin näyttää siltä, että alueemme yritykset uskovat kasvuun ja saavuttavat valtakunnallisen suhdannetason. Myös vastanneiden yritysten konkurssiriski on laskenut ja on nyt alempi kuin valtakunnallisissa tuloksissa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen ​​​​​​​(Kuva: Pipsa Stenlund, Oakhill Oy)

Hämeessä kyselyyn vastanneista selkeästi suurin osa on teollisuusyrityksiä ja yli neljännes yrityksiä, joiden vuosiliikevaihto on yli 11 miljoonaa euroa.

Yritysten konkurssiriski on laskenut 16 prosenttiin, kun kesäkuussa vastaava osuus oli 22 prosenttia. Vastanneista 62 prosenttia kertoo koronaepidemian vaikuttaneen liikevaihtoon negatiivisesti, kun vastaava osuus oli kesäkuussa 70 prosenttia.

”On myönteistä, että seuraavan kahden kuukauden aikana lähes 66 prosenttia vastanneista arvioi liikevaihtonsa pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun kesäkuussa osuus oli 60 prosenttia ja huhtikuussa 49 prosenttia”, jatkaa Eerikäinen.

Vastanneista yrityksistä 82 prosenttia arvioi henkilöstömäärän pysyvän ennallaan tai kasvavan seuraavan kahden kuukauden aikana, kun kesäkuussa tehdyssä kyselyssä osuus oli 75 prosenttia. ”Nyt syyskuussa 33 prosenttia yrityksistä on vähentänyt henkilöstön määrää koronan aikana ja alle viidennes ennakoi edelleen vähentävän henkilöstöä seuraavan kahden kuukauden aikana, kun kesäkuussa vähennystarvetta ennakoi neljännes vastanneista”, Eerikäinen kertoo.

Yritysten suurimmaksi kasvun esteeksi on jälleen muodostunut pula osaavasta työvoimasta. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä sekä EK:n ja kauppakamarin julkaisemasta viimeisimmästä suhdannebarometrista. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, korostaa Eerikäinen.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien pikakysely tehtiin 14.9.2021. Kyselyyn vastasi 1994 kauppakamarien jäsenyritystä. Vastauksia kertyi kaikilta toimialoiltaympäri Suomen kaiken kokoisista yrityksistä. Aiemmat vastaavanlaiset kyselyt on toteutettu viime vuonna 16.–17.3., 30.3., 21.4., 4.5., 18.5., 1.6., 23.6., 2.9., 8.10., 1.12. sekä tänä vuonna 2.2., 16.3., 27.4. ja 16.6. Hämeen kauppakamarin alueella vastanneita yrityksiä oli 147, joista teollisuusyritysten osuus on 29 prosenttia ja kaupan alan yritysten 14 prosenttia. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä lähes 80 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä ja yli 70 prosenttia on yrityksiä, joiden liikevaihto on alle 10 miljoonaa euroa.

Puh:040 739 9303

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat sekä Pirkanmaalta Kuhmoinen.

Etä- ja hybridijohtamisesta tulee ”uusi normaali”21.9.2021 10:00:00 EEST | Tiedote

Etätyö on tullut jäädäkseen koronan jälkeen ja nyt yrityksissä tarvitaan uudenlaisia tapoja johtaa. Tieto selviää kauppakamarien viimeisimmästä koronakyselystä. ”Koronakriisin jälkeen etätyö- ja hybridijohtaminen tulevat entistä suurempaan rooliin yritystoiminnassa ja työntekemisessä. Etätyön lisääntyessä ja kokouskäytäntöjen muuttuessa haasteeksi nousee uudenlainen johtamistapa. Lisäksi työmatkustaminen vähenee, jonka myötä myös matkakustannukset ja ympäristöpäästöt laskevat”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Väyläverkon investointiohjelma on riittämätön15.9.2021 11:51:02 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamari pitää valtion väyläverkon investointiohjelmaa vuosille 2022-2029 erityisesti maantieliikenteen osalta alimitoitettuna. ”Investointitaso on täysin riittämätön ja nyt esitetty investointisuunnitelma ei paranna maantieverkoston korjausvelkaa. Hämeen elinkeinoelämän kannalta on erittäin haitallista, jos valtatielle 12 suunniteltu Uusikylä-Tillola-tieosuuden parantaminen ja valtatielle 3 suunniteltu Moreeni-Rastikankaan eritasoliittymää ei huomioida investointiohjelmassa”, kritisoi Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Yritykset kannattavat työperäistä maahanmuuttoa6.9.2021 08:31:37 EEST | Tiedote

Yli puolet Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä keinona osaavan työvoiman turvaamiseksi. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Yllättävän moni Hämeessä toimivista yrityksistä kannattaa työperäisen maahanmuuton lisäämistä. Vastanneista yrityksistä 53 prosenttia pitää työperäisen maahanmuuton lisäämistä tärkeänä tai erittäin tärkeänä keinona osaavan työvoiman varmistamiseksi. Lisäksi alueellamme yritykset kannattavat vaihtoehtoisena keinona opiskeluun perustuvan maahanmuuton lisäämistä”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Osaajapula kasvaa myös Hämeessä2.9.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pula osaavasta työvoimasta koettelee osaa Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä. Tieto selviää elokuussa tehdystä kauppakamarien osaajakyselystä. ”Alueeltamme vastanneista yrityksistä yli 75 prosentilla on pulaa tai paljon pulaa osaavasta työvoimasta. Osaajapula rajoittaa jo yritysten kasvua sekä liiketoiminnan kehittämistä. Nyt on pidettävä huolta alueemme vetovoimasta ja tiivistettävä oppilaitosyhteistyötä, jotta voimme houkutella osaajat jäämään ja myös palaamaan alueellemme”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.

Elinkeinoelämä haluaa koronapassin nopeasti käyttöön18.8.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Hämeen kauppakamarin jäsenyrityksistä 90 prosenttia haluaa koronapassin mahdollisimman nopeasti käyttöön. Tieto selviää kauppakamarin tekemästä pikakyselystä. ”Vastanneista yrityksistä yli kolmannes kertoo, että koronapassi vaikuttaisi liiketoimintaan paljon tai erittäin paljon. Keskuskauppakamari vaati jo huhtikuussa kansallisen koronapassin kaltaisia työkaluja auttamaan palveluiden mahdollisimman nopeassa ja terveysturvallisessa avautumisessa”, kertoo Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Jussi Eerikäinen.