Hätäkeskuspäivystäjien ammattiliitto HAL: Työnantajan puututtava työhyvinvointiongelmiin

Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL toteutti lokakuussa jäsenkyselyn, jonka tulokset kertovat auttajien jatkuvista työhyvinvointiongelmista. Liiallinen työn kuormittavuus sekä uupumus nousivat esiin vastauksissa.
Hätäkeskuspäivystäjä työssään.

Työn kuormittavuutta lisääviksi tekijöiksi mainittiin liiallinen työmäärä, toimimaton työvuorosuunnittelu sekä puuttuva mahdollisuus vaikuttaa omaan työhön. Vastaajat esittivät lukuisia ehdotuksia, joilla tilannetta voitaisiin parantaa.

– Päivystäjät lähettävät kyselyssä selkeän viestin työnantajalle työolojen kohentamiseksi. Henkilöstömäärän lisääminen nykyisestä koetaan välttämättömäksi, mutta ei yksin riittäväksi toimenpiteeksi, Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HALin pääluottamusmies Arto Pirttimaa toteaa.

Puolet vastaajista koki, ettei nykyinen työvuoromalli tue työssä jaksamista. Vastauksissa 12 tunnin työvuoroa kuvattiin liian pitkäksi, mutta eniten kritiikkiä sai työvuorojen suunnittelu ja se, ettei työntekijän toiveita työn ja vapaa-ajan yhdistämisessä oteta huomioon.

Lähes 40 prosenttia vastaajista oli kokenut uupumisoireita viikoittain tai päivittäin viimeisen kolmen kuukauden aikana. Pitkäaikaisen stressin kertymistä oli havainnut yli puolet vastaajista.

– Päivystäjät ovat sitoutuneita työhönsä ja ihmisten auttamiseen, mutta työssä on lukuisia kuormitustekijöitä, joita työnantajan pitäisi pyrkiä ehkäisemään tai ainakin vähentämään, Pirttimaa sanoo.

Lähiesimiehen tuki ja palautteen saaminen nousivat myös esille kyselyssä. Noin 40 prosenttia vastaajista kokee, että oma esimies ei tue työssä jaksamista riittävästi. Yli 70 prosenttia vastaajista kokee, ettei saa palautetta työstään. Apua työssä jaksamiseen päivystäjät saavat eniten vertaistuesta eli kollegalta.

Pääluottamusmies Pirttimaan mukaan tilanne on kestämätön.

– Hätäkeskuspäivystäjistä on ollut krooninen pula jo usean vuoden ajan. Huolestuttavaa on, että jopa puolet kyselyyn vastanneista harkitsee alan vaihtoa. Kyselyn perusteella näyttäisi, että työssäjaksamisen ongelmat ovat syventyneet.

Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL vaatii työnantajalta työhyvinvoinnin toimenpideohjelmaa, jolla hätäkeskuspäivystäjien työoloja ja työhyvinvointia voitaisiin parantaa.

Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin ja Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HALin lokakuussa 2022 toteuttamaan jäsenkyselyyn vastasi 41 prosenttia HALin jäsenistä.

Lisätietoja:
Pääluottamusmies Arto Pirttimaa, Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL, puh. 050 409 8502.

Puheenjohtaja Sanna Jääskeläinen, Suomen Hätäkeskusammattilaisten liitto HAL, puh. 045 638 8317.

Hätäkeskuspäivystäjä työssään.

Suomen hätäkeskusammattilaisten liitto HAL on hätäkeskuksissa työskentelevien ammattilaisten valtakunnallinen ammattiliitto. HAL on Suomen pelastusalan ammattilaiset SPALin jäsenyhdistys.