Haussa lääkkeitä työvoimapulaan – S-ryhmä rekryää kokkeja Filippiineiltä

Työvoimapula on Suomessa totista totta, ja S-ryhmässä se näkyy erityisesti haasteena löytää riittävästi ammattitaitoisia kokkeja. Yksi lääke pulmaan on työvoiman rekrytoiminen ulkomailta: tänä vuonna 9 osuuskaupassa ympäri Suomen on aloittanut yhteensä jo lähes 50 ammattilaista Filippiineiltä.

Ravintola-alaa vaivaa Suomessa krooninen pula kokeista. Ala ei houkuttele riittävästi nuoria opintoihin, ja monilla alueilla on vaikeuksia löytää tarvittava määrä keittiöhenkilökuntaa toiminnan pyörittämiseen vilkkaissa sesongeissa.

− Asiakkaista ei ole pulaa, mutta matkailu- ja ravitsemiskauppamme tulevaisuuden näkymiin vaikuttavat yhä voimakkaammin haasteet työvoimaan saatavuudessa ja pysyvyydessä. Tämä on alan yhteinen ongelma. S-ryhmässä haastetta ratkotaan monelta suunnalta. Pidemmän aikavälin tavoitteitamme on vaikuttaa alan kiinnostavuuteen nuorten silmissä. Yhteistyö oppilaitosten kanssa on avainasemassa, SOK:n henkilöstöjohtaja Susa Nikula sanoo.

Työperäinen maahanmuutto tapetille

Akuuttia ongelmaa ratkotaan myös ulkomaisen työvoiman rekrytoinnilla yhteistyössä Baronan kanssa.

− Alkukesästä Filippiineiltä saapuneet kokit suorastaan pelastivat kesämme tietyissä paikoissa. Työperäisen maahanmuuton ketteröittäminen kaikissa ammattiryhmissä onkin Suomessa tärkeä tavoite. Pidän hyvänä, että se on Rinteen hallituksen päämäärä. Tällä hetkellä lupaprosessien pituuteen ei voi luottaa. Pahimmillaan rekrytointi on vienyt meiltä lähes vuoden, Susa Nikula toteaa.

Osuuskauppa Suur-Savon alueella Mikkelissä ja Savonlinnassa työskenteli kesällä 9 filippiiniläistä ammattilaista.

− Työvoimapula näkyy Etelä-Savossakin juuri ravintoloissa. Savonlinnassa kokkiopiskelijoita on tällä hetkellä vain muutama, tilanne siis tuskin korjautuu pikaisesti. Filippiineiltä saapuneet kokit ovat erittäin ammattitaitoisia ja mahtavalla työmoraalilla varustettuja, innokkaita ja iloisia persoonia. He ovat myös tulleet hienosti osaksi työyhteisöä, vaikka tulevat erilaisesta kulttuurista. Aivan huipputyyppejä, henkilöstöpäällikkö Tuula Lyytikäinen Osuuskauppa Suur-Savosta kiittää.

Lisätiedot:

S-ryhmä, henkilöstöjohtaja Susa Nikula (SOK), puh. 010 76 80260
Osuuskauppa Suur-Savo, henkilöstöpäällikkö Tuula Lyytikäinen, puh. 010 764 0009

Aiheeseen liittyvä uutinen:

Ravintoloiden kokkipulaan osaavaa apua Filippiineiltä

Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.

Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote

Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.