Haussa piano hoivakotiin soittotaitoisille

Mikkelissä avattiin kevään lopulla kulttuuri ja taide -teemainen Attendo Marsalkanhovin hoivakoti, jonne ensimmäiset ikäihmiset ovat jo asettuneet ja uusia muuttajia tulee koko ajan. Pelkkään visuaalisuuteen teema ei jää, vaan kulttuuria ja taidetta nivotaan arkeen. Attendo Marsalkanhoviin on haussa piano. - Olen miettinyt heti hoivakodin avaamisesta lähtien pianon hankkimista, mutta vielä en ole ehtinyt. Nyt se on tänne saatava, jotta soittotaitoiset pääsisivät soittamaan. Minuun saa reilusti ottaa yhteyttä ja tehdä tarjouksen, sanoo hoivakodin johtaja Ulla Yli-Karro.

Hoivakodin hankintalistalla on piano. Kuva: Atte Leskinen

Mikkelissä avattiin kevään lopulla kulttuuri ja taide -teemainen Attendo Marsalkanhovin hoivakoti, jonne ensimmäiset ikäihmiset ovat jo asettuneet ja uusia muuttajia tulee koko ajan. Sekä kuudenteen kerrokseen sijoitetun saunaosaston ikkunoista että kattoterassilta voi ihailla sinistä Saimaata. Sisätilojen seinäpinnat ja sisustus on suunniteltu taideteeman mukaan. Pelkkään visuaalisuuteen teema ei jää, vaan kulttuuria ja taidetta nivotaan arkeen.

- Eilen täällä esiintyi Duo Saarinen. Rouva soitti viulua ja lauloi, mies kontrabassoa ja kitaraa. Kolme varttia konsertti kesti ja oli todella hyvä laadullisesti. Käymässä ollut ammattimuusikkoveljenikin sanoi samaa, kertoo Lauri Ollila.

Ollila muutti Marsalkanhoviin juhannusviikon alussa ja viipyy kesän. Musiikki on ollut tärkeä osa elämää lapsuudesta saakka. Koko lapsuuden perhe musisoi ja sisarussarjasta tuli ammattimuusikkokin. Lapsuudessa ja nuoruudessa kuorolaulu oli Lauri Ollilalle pääjuttu. Hän lauloi Kotkan Lyseon Kuoropojissa. Musiikin lahja on siirtynyt myös Ollilan omille lapsille ja näiden lapsille. Suvun yhteinen soitin on piano ja toiset tärkeät instrumentit ovat harmonikka ja rummut.

Tarjoukset Ullalle

Piano olisi nyt haussa Attendo Marsalkanhoviin.

- Olen miettinyt heti hoivakodin avaamisesta lähtien pianon hankkimista, mutta vielä en ole ehtinyt. Nyt se on tänne hoivakotiin saatava, jotta soittotaitoiset pääsisivät soittamaan, sanoo hoivakodin johtaja Ulla Yli-Karro.

Yli-Karro pohtii, että sähköpiano voisi olla logistisesti paras ratkaisu, sillä instrumenttia olisi helppo kuljettaa kerrosten välillä. Toisaalta aitokin piano käy, jos Mikkelistä tai lähiseudulta sellaisen saisi ostettua käytettynä.

- Minuun saa reilusti ottaa yhteyttä ja tehdä tarjouksen. Soittimella olisi meillä hyvä tulevaisuus. Se ilahduttaisi paitsi soittajaa, myös muita kuulijoita meillä, sanoo Yli-Karro.

Harmonikan soitosta piti luopua

Lauri Ollila on soittanut pianoa vuodesta 1971 lähtien. Piano hankittiin alun perin lapsia varten, mutta isäkin innostui soittamisesta ja kävi ottamassa oppia Kansalaisopiston musiikinopettajalta etenkin vaikeimpien sointujen osalta. Varsinaista suosikkikappaletta Ollilalla ei ole, mutta mieluisana on mieleen jäänyt kansanlauluvihkon 100 kansanlaulua.

- Tykkään kaikenlaisesta musiikista, mutta kyllä se on kauniin kuuloista, kun tyttärentytär soittaa Für Elisen, tunnelmoi Lauri.

Harmonikkaa pian 88-vuotias Ollila ei ole pystynyt itse enää pariin vuoteen soittamaan.

- 12-kiloinen harmonikka on liian painava polville ja käsille ja reumaakin on eli ihan aamusta en pianoa pysty soittamaan, muina aikoina kyllä.

Ulla Yli-Karro
hoivakodin johtaja, Attendo Marsalkanhovi
ulla.yli-karro@attendo.fi

Hoivakodin hankintalistalla on piano. Kuva: Atte Leskinen
Lauri Ollilan koko lapsuuden perhe musisoi, samoin hänen perheensä ja lapsenlapsensa.

Attendo on Pohjoismaiden johtava julkisten hoiva- ja terveyspalveluiden yksityinen palveluntuottaja. Yritys on perustettu vuonna 1985, ja olimme ensimmäinen julkisia hoivapalveluja ikäihmisille tarjonnut yksityinen yhtiö Ruotsissa.  Ikäihmisille suunnattujen palvelujen lisäksi Attendo tarjoaa hoivapalveluja kehitysvammaisille ja mielenterveyskuntoutujille, sekä apua tarvitseville ihmisille ja perheille. Suomessa tarjoamme myös terveys- ja hammaslääkäripalveluja. Meillä on yli 24 000 työntekijää yli 700 toimipisteessä yli 200 kunnassa Ruotsissa, Suomessa, Norjassa ja Tanskassa. www.attendo.fi

Tonnikaupalla kotimaisia tuotteita hoiva- ja palvelukoteihin5.9.2018 08:40Tiedote

Vuodessa kuluu miltei Suomen väkiluvun verran pesukintaita, 10 000 litraa käsihuuhdetta ja 5 000 litraa pesunesteitä, joten ei ole samantekevää, kuka moisen määrän ja minkälaista tavaraa Attendon hoiva- ja palvelukoteihin toimittaa. Attendo solmi kesän alussa mittavan yhteistyösopimuksen, jossa Pamark jälleenmyyjänä toimittaa suomalaisen Walki Medicalin tuotteita kaikkiin Attendon 357 hoiva- ja palvelukotiin ympäri Suomen.

Kalle Maijala Attendon lastensuojelun johtoon31.8.2018 12:43Tiedote

Attendo on nimittänyt OTM, KTM Kalle Maijalan (33) aluejohtajaksi, vastuualueenaan lastensuojelupalvelut. Maijala siirtyy toimeen Attendon lakimiehen tehtävästä ja hän on toiminut aiemmin lakimiehenä Castren & Snellmanilla. Maijala raportoi Attendo Suomen toimitusjohtaja Pertti Karjalaiselle. ”Attendo on Pohjoismaiden johtava hoivapalveluiden tarjoaja, mutta lastensuojelun puolella meillä on vielä paljon kirittävää. Nykyinen palvelutoiminta muodostaa erinomaisen perustan tulevalle kehitykselle ja kasvulle. Olen otettu, että saan ottaa tällaisen haasteen vastaan”, kertoo Maijala. Maijala aloittaa uudessa tehtävässään viimeistään 1.11.2018.

Villistä ideasta suurtapahtumaksi: palvelukodin festareille kokoontui yli 900 musiikinystävää22.8.2018 13:00Tiedote

Viime torstaina Simon kesätorilla oli tohinaa. Asfaltoidulle pihalle nousi muun muassa esiintymislava, telttoja muurikkalettujen paistoon ja myyntiin, kaksi soppatykkiä, kioski, bajamajoja ja onnenpyörä. Sisälle kesätorin kahvioon rakennettiin ensiapupiste. Rakennusporukka koostui Attendon kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien Simon palvelukodin työntekijöistä ja heidän perheistään, työtoimintaan osallistuvista asukkaista ja Simon kunnan väestä. Pienellä porukalla tyhjä kenttä muutettiin festarialueeksi, joka toi seuraavana päivänä yhteen lähes tuhat kävijää eri puolilta Lappia. Rakentamisvaiheessa panostettiin esteettömyyteen, jotta festarielämys on kaikille yhdenvertaisesti saavutettavissa. ”Meille on alusta pitäen ollut itsestään selvää, että tapahtuman pitää olla esteetön. Koko juttu lähti viisi vuotta sitten siitä, että asukkaamme halusivat päästä keikalle. Mietimme porukalla, voisimmeko tuoda livemusiikin tänne sen sijaan, että lähdemme muualle konserttiin. Ajatus omista