Heidi Hautala, Esko Aho ja Eero Heinäluoma puhuvat hiljaisella viikolla Malmin kirkossa

Malmin seurakunta elvyttää ahtisaarnaperinnettä kutsumalla kolme kokenutta yhteiskunnallista vaikuttajaa puhumaan Malmin kirkossa hiljaisella viikolla.
Eero Heinäluoma, Kuva: Euroopan parlamentti

Koronarajoitusten vuoksi Heidi Hautalan (vihr.), Esko Ahon (kesk.) ja Eero Heinäluoman (sd.) puheita voi seurata vain verkon kautta Malmin seurakunnan sivuilla ja Malmin seurakunnan Facebookissa. Iltoja isännöi politiikan konkari itsekin, Malmin seurakunnan pastori Timo Laaninen.

Ahtisaarnoilla pitkä perinne

Ahtisaarnoilla on pitkä perinne luterilaisissa kirkoissa. Niissä on käsitelty Jeesuksen kärsimyshistorian tapahtumia evankeliumien tekstien pohjalta. ”Ahti” on johdettu latinan kielen sanasta actus, joka tarkoittaa näytöstä tai osaa. Englannin kielen sana ”act” on samaa juurta.

”Hiljainen viikko on jaettu perinteessä kuuteen näytökseen eli ahtiin. Ne etenevät ehtoollisen asettamisesta Jeesuksen vangitsemiseen, oikeudenkäyntiin, ristiinnaulitsemiseen ja hautaamiseen asti”, Timo Laaninen kertoo.

Malmin seurakunta luo tänä pääsiäisenä uutta perinnettä antamalla saarnavuoron kokeneille yhteiskunnallisille vaikuttajille. Heitä on pyydetty puhumaan maailman ja Suomen tilasta.

Evankeliumien kertomukset kuulostavat yllättävän ajankohtaisilta kahden tuhannen vuoden aikaerosta huolimatta. ”Saamme lukea lähes päivittäin eri puolilta maailmaa uutisia oikeudenkäynneistä, joissa on esitetty väärennettyjä todisteita ja annettu mielivaltaisia tuomioita. Kansan kiihottaminen on sekin tuttu ilmiö. Siihen on vain tarjolla paljon tehokkaampia välineitä kuin Jeesuksen aikaan”, Laaninen sanoo.

Lynkkaushuudot tuttuja poliitikoille

Malmin seurakunnan puhujavieraita yhdistää pitkä poliittinen kokemus. Kaikki kolme ovat toimineet oman puolueensa puheenjohtajana, kansanedustajana ja ministerinä. Hautala ja Aho ovat olleet ehdolla myös presidentinvaaleissa. Heinäluoma on toiminut eduskunnan puhemiehenä.

”Kaikki kolme tietävät myös, miltä tuntuu kuulla tämän päivän versioita ”ristiinnaulitse” -huudoista”, Laaninen toteaa.

Ahtisaarnat aloittaa maanantaina 29. maaliskuuta europarlamentaarikko Heidi Hautala. Tiistaina on vuorossa ex-pääministeri Esko Aho, ja sarjan päättää keskiviikkona europarlamentaarikko Eero Heinäluoma. Tilaisuudet alkavat klo 18. Voit katsella ne suorana tai jälkikäteen Malmin seurakunnan nettisivuilla tai Malmin seurakunnan Facebook-sivulla.

Laanisen ahtisaarnat

Ma 29.3., ti 30.3. ja ke 31.3. klo 18 Malmin seurakunnan Facebook ja Malmin seurakunnan nettisivuilla suorana lähtyksenä tai myöhemmin tallenteena: https://www.facebook.com/malminseurakunta https://www.helsinginseurakunnat.fi/malmi

Lisätiedot: Malmin seurakunnan pappi Timo Laaninen, p. 050 527 3396

Eero Heinäluoma, Kuva: Euroopan parlamentti
Heidi Hautala, kuva: Manu Rantanen
Esko Aho, Kuva: Speakersforum arkisto
Timo Laaninen

Kirkko Helsingissä toimii helsinkiläisten kanssa ja helsinkiläisten parhaaksi uskon, rakkauden ja ympäristön puolesta. Kirkko Helsingissä muodostuu 20 ev.-lut. seurakunnasta, joista 17 on suomenkielistä ja kolme ruotsinkielistä. Helsingin seurakunnissa on noin 330 000 jäsentä.