Heidi Miettinen on valittu SONKin puheenjohtajaksi

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 52. liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 3.11. puheenjohtajakseen Heidi Miettisen. Miettinen valittiin tehtävään yksimielisesti. Puheenjohtajana hän haluaa keskittyä järjestölliseen kehittämiseen sekä osastojen tukemiseen. Miettinen on 23-vuotias ja on opiskellut aiemmin Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Kotoisin hän on Hämeenlinnasta.

-SONKin ja pääministeripuolue SDP:n tulee jatkaa määrätietoista toimintaa koulutuksen kehittämiseksi. Sosialidemokraattisen liikkeen opiskelijajärjestönä SONKin on erityisesti pidettävä koulutukseen ja opiskelijoihin liittyviä asioita esillä ensi kesänä järjestettävässä SDP:n puoluekokouksessa. Myös järjestön sisäinen kehittäminen ja yhteistyö eri järjestöjen kanssa ovat ensi vuonna tärkeitä teemoja, Miettinen linjaa.

-Rinteen hallitus on aloittanut määrätietoisen koulutuksen kunnianpalautuksen mutta työtä riittää yhä esimerkiksi opiskelijoiden aseman kehittämisessä. On syytä muistaa, että minkään muun väestöryhmän toimeentulo ei perustu lainaan. Opintorahan tasokorotus esimerkiksi sadalla eurolla olisi tärkeä askel nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, sillä liian monen nuoren opinnot kärsivät tällä hetkellä riittämättömästä toimeentulosta, Miettinen jatkaa.

– Vastavalittu seuraavan vuoden puheenjohtaja Heidi Miettinen on loistava valinta liiton ykköspaikalle puheenjohtajaksi. Jo tänä vuonna Heidi on osoittanut olevansa määrätietoinen ja tarkka järjestötoimija jolle järjestöllinen kehitys on sydämen asia. Kiireisen vaalivuoden jälkeen on paikallaan kehittää toimintaa rauhassa kohti tulevaisuutta. Heidin luotsaamana SONK tulee kehittymään paljon ja siitä tulee entistä vaikuttavampi opiskelijajärjestö. Myös uusi varapuheenjohtajisto ja liittohallitus tuntuvat jo tässä vaiheessa löytäneen hyvin yhteisen sävelen niin järjestön kehityksen kuin ryhmähengenkin suhteen, SONKin väistyvä puheenjohtaja Topi Kytölehto iloitsee.

Liiittokokouksessa ehdolla varapuheenjohtajaksi ehdolla olivat 24-vuotias sairaanhoitaja-opiskelija Silja Nurmi Laurea-ammattikorkeakoulusta, 23-vuotias tekniikan opiskelija Mohammed Shimer Vaasan yliopistosta sekä 23-vuotiaan poliittisen historian opiskelija Ville Kurtin Turun yliopistosta. Liittokokous valitsi liiton 1. varapuheenjohtajaksi Ville Kurtin ja 2. varapuheenjohtajaksi Silja Nurmen.

Puheenjohtajiston lisäksi liitolle valittiin uusi liittohallitus. Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Mohamed Shimer, Katariina Henttonen, Miisa Tervala, Riina Rönkkö, Anni Niemelä, Camilla Relander sekä liittohallituksen varajäseneksi Jussi-Tapio Selkälä. Liittohallituksen toimikausi alkaa 1.1.2020. ja kestää vuoden 2020 loppuun saakka.

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Järkeä opiskelijavalintaan - Maksuttoman avoimen väylää kehitettävä5.11.2019 16:05:30 EETTiedote

SONKin 52. liittokokouksen julkilausuma Yhä useampi opiskelija joutuu viettämään välivuosia pyrkiessään jatko-opintoihin. Korkeakoulu 2030 -vision tarkoituksena on nostaa Suomen korkeakouluastetta. Tällä hetkellä OECD -maista Suomella on suurin pula korkeakoulutetusta työvoimasta. Sosialidemokraattiset opiskelijat - SONK ry:n liittokokous haluaa poistaa tarpeettomat välivuodet. Opiskelijoiden siirtyminen helposti korkeakouluopintoihin ehkäisee syrjäytymistä ja nopeuttaa työelämään siirtymistä. Sujuva opintoihin siirtyminen on myös nuorelle itselleen helpotus kun tulevaisuudelle löytyy suunta. Opintojen liukuvuutta tulisikin lisätä siten, että korkeakouluun pääseminen avoimen opintojen kautta olisi helpompaa ja korkeakouluopintoja voisi suorittaa jo toisen asteen aikana. Maksuttoman avoimen yliopiston väylää kehittämällä saadaan parannettua työmarkkinoiden joustavuutta ja työvoiman tuottavuutta. Avoimen opinnot mahdollistavat paremmin omaan alaan tutustumisen, joka edesauttaa oman löytä

Opintolainasta ei ole sosiaaliturvaksi - Sosiaaliturva on uudistettava tällä hallituskaudella26.9.2019 14:04:37 EESTTiedote