Heidi Miettinen on valittu SONKin puheenjohtajaksi

Sosialidemokraattiset Opiskelijat – SONK ry:n 52. liittokokous valitsi tänään sunnuntaina 3.11. puheenjohtajakseen Heidi Miettisen. Miettinen valittiin tehtävään yksimielisesti. Puheenjohtajana hän haluaa keskittyä järjestölliseen kehittämiseen sekä osastojen tukemiseen. Miettinen on 23-vuotias ja on opiskellut aiemmin Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa. Kotoisin hän on Hämeenlinnasta.

-SONKin ja pääministeripuolue SDP:n tulee jatkaa määrätietoista toimintaa koulutuksen kehittämiseksi. Sosialidemokraattisen liikkeen opiskelijajärjestönä SONKin on erityisesti pidettävä koulutukseen ja opiskelijoihin liittyviä asioita esillä ensi kesänä järjestettävässä SDP:n puoluekokouksessa. Myös järjestön sisäinen kehittäminen ja yhteistyö eri järjestöjen kanssa ovat ensi vuonna tärkeitä teemoja, Miettinen linjaa.

-Rinteen hallitus on aloittanut määrätietoisen koulutuksen kunnianpalautuksen mutta työtä riittää yhä esimerkiksi opiskelijoiden aseman kehittämisessä. On syytä muistaa, että minkään muun väestöryhmän toimeentulo ei perustu lainaan. Opintorahan tasokorotus esimerkiksi sadalla eurolla olisi tärkeä askel nuorten syrjäytymisen ehkäisemiseksi, sillä liian monen nuoren opinnot kärsivät tällä hetkellä riittämättömästä toimeentulosta, Miettinen jatkaa.

– Vastavalittu seuraavan vuoden puheenjohtaja Heidi Miettinen on loistava valinta liiton ykköspaikalle puheenjohtajaksi. Jo tänä vuonna Heidi on osoittanut olevansa määrätietoinen ja tarkka järjestötoimija jolle järjestöllinen kehitys on sydämen asia. Kiireisen vaalivuoden jälkeen on paikallaan kehittää toimintaa rauhassa kohti tulevaisuutta. Heidin luotsaamana SONK tulee kehittymään paljon ja siitä tulee entistä vaikuttavampi opiskelijajärjestö. Myös uusi varapuheenjohtajisto ja liittohallitus tuntuvat jo tässä vaiheessa löytäneen hyvin yhteisen sävelen niin järjestön kehityksen kuin ryhmähengenkin suhteen, SONKin väistyvä puheenjohtaja Topi Kytölehto iloitsee.

Liiittokokouksessa ehdolla varapuheenjohtajaksi ehdolla olivat 24-vuotias sairaanhoitaja-opiskelija Silja Nurmi Laurea-ammattikorkeakoulusta, 23-vuotias tekniikan opiskelija Mohammed Shimer Vaasan yliopistosta sekä 23-vuotiaan poliittisen historian opiskelija Ville Kurtin Turun yliopistosta. Liittokokous valitsi liiton 1. varapuheenjohtajaksi Ville Kurtin ja 2. varapuheenjohtajaksi Silja Nurmen.

Puheenjohtajiston lisäksi liitolle valittiin uusi liittohallitus. Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Mohamed Shimer, Katariina Henttonen, Miisa Tervala, Riina Rönkkö, Anni Niemelä, Camilla Relander sekä liittohallituksen varajäseneksi Jussi-Tapio Selkälä. Liittohallituksen toimikausi alkaa 1.1.2020. ja kestää vuoden 2020 loppuun saakka.

Topi KytölehtoPuheenjohtaja

SONK ry:n puheenjohtaja. Suomen historian aineenopettaja-opiskelija Jyväskylästä, jota innostaa tasa-arvo, sivistys, liikunta ja flamenco.

+358509115304topi.kytolehto@sonk.fi

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis