Heikkinen Yhtiöt Oy

Heikkinen Yhtiöt urakoi lattiat Maailman älykkäimpään sairaalaan Oulussa – 40 000 m2 pinnoitelattia tavoittelee Vuoden Lattia -palkintoa

Heikkinen Yhtiöt on urakoimassa Maailman älykkäintä sairaalaa Ouluun. Yhtiö on jo urakoinut Oulun yliopistollisen sairaalan uudistamisprojektiin sisältyen lähes kuuden jalkapallokentän verran lattiapinta-alaa eli 40 000 m2. Marmoriefektillä koristeltua Sika Comfortfloor FX Marble -polyuretaanipinnoitetta on tehty jo lähes 20 000m2. Urakalla Heikkinen Yhtiöt tavoittelee Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry:n Vuoden Lattia -palkintoa.
Harmaa-vihreät tilat ovat A-rakennuksesta, jossa päätoteuttajana toimii NCC Suomi ja kohdetta luovutetaan parhaillaan. Rakennukseen tulee lasten ja naisten sairaala. Kuvaaja: Henri Luoma. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.

Urakan koon lisäksi erityistä on, että pinnoitteen upea marmoriefekti on toteutettu käsin, eikä Suomessa ole aiemmin toteutettu vastaavia pinnoituksia näin isossa mittakaavassa.

OYS2030:n projekti on ollut Heikkiselle todella iso.

- On ollut hienoa olla mukana näin mittavassa ja uniikissa projektissa. Harvoin tekemissämme lattioissa näkyy konkreettisesti kädenjälki, mutta näissä lattioissa se ihan oikeasti näkyy, kertoo työpäällikkö Anssi Kokko.

Asentaja Joni Huttu kehuu myös urakan erikoisuutta:
- OYSin projektissa on monesti pohdittu, miten arkkitehdin toivoma asia toteutetaan. Itselleni sekä materiaali että kuvioinnin toteuttaminen oli uutta. Haastavaa kuviointia kokeiltiin yhdessä sisustusarkkitehtien Heidi Kurttion ja Vilja-Maria Wiherkosken kanssa ja lopulta löysimme sekä kuvion mallin että toimivan työvälineen. Kaarevat kahden värin rajaukset näyttävät nyt hienoilta, mutta niiden toteuttaminen oli tarkkuutta vaativaa.

Sika Comfortfloor oli paras valinta sairaalan lattiamateriaaliksi

Vilja-Maria Wiherkoski Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy:stä vastaa koko sairaalaprojektin sisustuksen yhtenäisestä ilmeestä ja Heidi Kurttio Lukkaroinen Arkkitehdit Oy:stä matto- ja massalattioiden hankintapaketin suunnittelusta.
- Sika Comfortfloor on joustavana pinnoitteena askeleen alla miellyttävä. Tyypillisesti sairaalan henkilökunta kävelee jopa useita kilometrejä päivässä, joten työmukavuutta kasvattaa jalan alla miellyttävä ja turvallinen materiaali, korostaa Heidi Kurttio.

Hänen mukaansa tärkeimmiksi asioiksi lattiavalinnassa nousevat helppo puhdistettavuus, kulutuksen kesto sekä vähäinen huollon tarve. Materiaalin täytyy olla myös turvallinen ja miellyttävä kävellä.

-Tuotteen tekniset ominaisuudet, askeläänen eristävyys ja ekologiset näkökulmat olivat syitä miksi Sika Comfortfloor oli helppo valinta Oulun yliopistollisen sairaalan lattiamateriaaliksi, summaa Vilja-Maria Wiherkoski.

Materiaalin monipuolisuus, sen kaunis himmeä pinta ja mahdollisuudet esimerkiksi joustavampaan materiaalin vaihtamiseen fysioterapia- ja leikkitiloissa olivat suunnittelijan mieleen.

Isossa urakassa useita toteuttajia

OYS2030 sisältää useita rakennuksia. Heikkinen Yhtiöt on parhaillaan
toteuttamassa A-, B- ja E-rakennuksia. Projekti on niin suuri, että eri rakennuksille on ollut järkevää valita eri päätoteuttajia. NCC Suomi on A-rakennuksen päätoteuttaja, Skanska toteuttaa B-rakennusta ja Hartela vastaa E-rakennuksesta.

A-rakennus tulee palvelemaan lasten ja naisten sairauksien hoitoon tarvittavina tiloina ja se on valmistumassa ensimmäisenä osana Maailman älykkäimmän sairaalan projektissa. Tilat päästään ottamaan käyttöön lokakuusta 2022 lokakuuhun 2023 kestävän tilojen varustelun jälkeen.

Tietoa Vuoden Lattia -palkinnosta

Lattian- ja seinänpäällysteliitto ry:n Vuoden Lattia -palkinto myönnetään teknisesti oivaltavasta ratkaisusta tai arkkitehtonisista, materiaalin ominaisuuksia tai materiaalikokonaisuutta edukseen tuovista ansioista. Vuoden Lattia voi olla myös saneerauskohteen pinnan kunnostus. Palkinto myönnetään rakennuksen omistajalle, arkkitehdille ja lattiaurakoitsijalle. Voittaja päätetään Lattian- ja seinänpäällysteliiton syyskokouksessa 10.11.2022

Heikkinen Yhtiöt:
työpäällikkö Anssi Kokko
anssi.kokko@heikkinen.fi

Kuvat

Lataa
Kaarrerajaus sai muotonsa pihan luonnon muodoista, kertoo sisustusarkkitehti Vilja Wiherkoski. Kuvaaja: Henri Luoma. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.
Lataa
Harmaa-keltaiset tilat ovat E-rakennuksesta, johon tulee Oulun ydinsairaalan sädehoitoyksikkö. Kohteessa pääurakoitsijana toimi Hartela. Kuvaaja: Henri Luoma. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.
Lataa
Sika lattiamateriaaleissa on iso värivalikoima, joten näillä pinnoitteilla on helppoa toteuttaa värikkäitä tiloja. Kuvaaja: Henri Luoma. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.
Lataa
Värikkäät kohdat vetävät puoleensa ja ne ovat osa sairaalan navigointia, käytävät ovat harmaita ja odotustilat ja päivähuoneet ovat värikkäitä. Näin jo pitkän matkan päästä ihminen näkee minne pitää mennä. Kuvaaja: Henri Luoma. Kuvat ovat vapaasti julkaistavissa.

Heikkinen Yhtiöt Oy
Linjakuja 4
80140 Joensuu

Heikkinen Yhtiöt Oy on Suomen johtava lattiapäällyste- ja rakenneurakoitsija. Toimimme valtakunnallisesti kaikilla suurimmilla talousalueilla. Palveluvalikoimamme sisältää ratkaisut pohjasta pintaan, maakosteabetonilattioista, lämpölattioihin ja pintamateriaaleihin. Heikkinen Yhtiöt on Suomen ja Pohjoismaiden suurin toimija alallaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Heikkinen Yhtiöt Oy

Heikkinen Yhtiöt ostaa EcoFloor Finland Oy:n – yritysosto kasvattaa konsernin maakostea- ja kovabetoniliiketoimintaa15.11.2021 06:15:00 EET | Tiedote

Heikkinen Yhtiöt Oy ostaa maakostea- ja pumpputasoiteurakoitsijana toimivan hämeenlinnalaisen EcoFloor Finland Oy:n. Yhtiö toimii Etelä-Suomen ja Pirkanmaan alueilla ja sen liikevaihto oli viime vuonna 1,6 Me. Yrityskauppa kasvattaa erityisesti Heikkinen Yhtiöiden maakosteabetoniliiketoimintaa, mutta vahvistaa myös kovabetoniliiketoimintaa ja organisaation palveluvalikoimaa.