Heinäkuussa 2019 asuntolainoja nostettiin runsaasti verrattuna aikaisempiin vuosiin

Uusia asuntolainoja nostettiin 1,7 mrd. euron edestä, mikä on 200 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Viimeksi asuntolainoja nostettiin heinäkuussa enemmän vuosina 2007–2008, jolloin asuntolainanostot olivat suurimmillaan.

Touko-heinäkuussa 2019 asuntolainoja on nostettu 7 % enemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2018. Kasvaneiden nostomäärien myötä asuntolainakanta ylitti 99 mrd. euroa heinäkuussa, ja sen vuosikasvuvauhti oli 2,1 %.

Uusien asuntolainojen keskikorko on laskenut edelleen vuoden 2019 aikana. Heinäkuussa uusien asuntolainojen sovittu vuosikorko oli 0,74 %, kun se joulukuussa 2018 oli 0,87 %. Sovitun vuosikoron laskua selittää korkomarginaalin kaventuminen. Heinäkuussa uusien asuntolainojen keskimääräinen korkomarginaali oli arviolta 0,53–0,63 %[1].

Asuntolainojen takaisinmaksuajat ovat viime vuosina pidentyneet. Heinäkuussa 2019 nostettujen uusien asuntolainojen keskimääräinen takaisinmaksuaika, 20 vuotta 7 kuukautta, oli puoli vuotta pidempi kuin vuosi sitten heinäkuussa ja vuoden pidempi kuin heinäkuussa vuonna 2017. Heinäkuussa uusista asuntolainoista yli 60 % oli takaisinmaksuajaltaan 20–26 vuotta. Takaisinmaksuajaltaan pidempien lainojen (yli 29 vuotta) osuus uusista asuntolainoista on myös kasvanut: heinäkuussa uusista asuntolainoista 6 % oli takaisinmaksuajaltaan yli 29 vuotta.

Lainat

Kotitalouslainoista oli heinäkuun lopussa kulutusluottoja 16,2 mrd. euroa ja muita lainoja 17,4 mrd. euroa. Uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) nostettiin heinäkuussa 2,4 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko nousi kesäkuusta ja oli 2,22 %. Yrityksille myönnettyjen euromääräisten lainojen kanta oli heinäkuun lopussa 88,3 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 33,7 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli heinäkuun lopussa 93,0 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,11 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 79,8 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 5,1 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat heinäkuussa 0,6 mrd. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli heinäkuussa 0,23 %.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 30.9.2019 klo 13.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

[1] Arviossa on puhdistettu Suomen Pankin nettisivuilla julkaistuun keskimarginaaliin vaikuttavat korkosuojausten kustannukset. https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/tiedotehistoria/2016/kotitalous_ja_yrityslainojen_laskennalliset_korkomarginaalit_suomessa_chrt_fi/

Markus Aaltonen, puh. 09 183 2395, sähköposti: markus.aaltonen(at)bof.fi,
Ville Tolkki, puh. 09 183 2420, sähköposti: ville.tolkki(at)bof.fi.

BIS survey of foreign exchange and OTC derivatives markets 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

April 2019 saw the lowest daily turnover in the Finnish foreign exchange (FX) market since 2004.[1] The average daily FX turnover for financial institutions operating in Finland declined to less than a half, from USD 13.5 billion in 2016 to USD 6.6 billion this year. A similar trend has also been observed in the other Nordic countries. Global FX trading, in turn, has increased by USD 1,500 billion (29%) from April 2016. This information comes from the triennial survey of foreign exchange and OTC derivatives markets conducted by the Bank for International Settlements (BIS) and implemented in Finland by the Bank of Finland.

BIS:n valuutta- ja OTC-johdannaismarkkinakysely 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

Suomessa toimivien rahoituslaitosten käymän valuuttakaupan päivävaihto oli huhtikuussa 2019 pienimmillään sitten vuoden 2004.[1] Valuuttakaupan päivävaihdon keskimääräinen arvo laski alle puoleen: vuonna 2016 se oli 13,5 mrd. ja tänä vuonna 6,6 mrd. Yhdysvaltain dollaria. Valuuttakaupan kehitys on ollut samansuuntainen myös muualla Pohjoismaissa, mutta sen sijaan globaali valuuttakauppa on kasvanut 1 500 mrd. dollaria (29 %) huhtikuusta 2016. Tiedot käyvät ilmi Kansainvälisen järjestelypankki BIS:n kolmivuosittain tekemästä valuutta- ja OTC-johdannaismarkkinakyselystä. Suomessa kyselyn toteuttaa Suomen Pankki.

BIS enkät om valuta- och OTC-derivatmarknaden 201916.9.2019 19:00:00 EESTUutinen

Dagsomsättningen i valutahandeln i finansinstituten med verksamhet i Finland var i april 2019 den lägsta sedan 2004.[1] Det genomsnittliga värdet av dagsomsättningen i valutahandeln sjönk under hälften från 13,5 miljarder US-dollar 2016 till 6,6 miljarder dollar i år. Utvecklingen i valutahandeln har varit likartad också i Norden i övrigt, men däremot har den globala valutahandeln ökat med 1 500 miljarder dollar (29 %) från april 2016. Uppgifterna framgår av den enkät om valuta- och OTC-derivatmarknaden som görs vart tredje år av Banken för internationell betalningsutjämning (BIS). Enkäten genomförs i Finland av Finlands Bank.

ECB introduces two-tier system for remunerating excess liquidity holdings12.9.2019 16:35:00 EESTUutinen

ECB press release 12 September 2019 Two-tier system aims to support bank-based transmission of monetary policy Part of excess liquidity holdings exempt from negative deposit facility rate Scheme to apply as of seventh maintenance period starting on 30 October 2019 Exempt tier will be remunerated at the annual rate of 0% The Governing Council of the European Central Bank (ECB) today decided to introduce a two-tier system for reserve remuneration, which exempts part of credit institutions’ excess liquidity holdings (i.e. reserve holdings in excess of minimum reserve requirements) from negative remuneration at the rate applicable on the deposit facility. This decision aims to support the bank-based transmission of monetary policy, while preserving the positive contribution of negative rates to the accommodative stance of monetary policy and to the continued sustained convergence of inflation to the ECB’s aim. All credit institutions subject to minimum reserve requirements under Regulation

ECB provides additional details on purchases of assets with yields below the deposit facility rate12.9.2019 16:35:00 EESTUutinen

ECB press release 12 September 2019 ECB extends possibility of buying assets with yields below deposit facility rate to all private sector purchase programmes. Decision takes immediate effect. Extension facilitates smooth implementation of asset purchase programme. The Governing Council of the European Central Bank (ECB) today decided to extend the possibility of buying assets with yields below the interest rate on the deposit facility, to the extent necessary, under all parts of its asset purchase programme (APP). The Governing Council had previously decided, in January 2017, that purchases of assets with yields below the deposit facility rate could take place under the public sector purchase programme (PSPP). Today’s decision extends this possibility to the private sector parts of the APP, namely the third covered bond purchase programme (CBPP3), the asset-backed securities purchase programme (ABSPP) and the corporate sector purchase programme (CSPP). This extension takes place with