Heinäluoma: Helsinki tyytyväinen soten erillisratkaisuun – rahoitusmallille kritiikkiä

Helsingin kaupunginvaltuusto käsittelee tänään kaupungin lausuntoa sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksesta. Sote-uudistuksen tavoitteena on kaventaa hyvinvointi- ja terveyseroja, turvata yhdenvertaiset ja laadukkaat sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut kaikkialle Suomeen. Uudistuksella vastataan yhteiskunnallisiin muutoshaasteisiin, joihin on välttämätöntä löytää ratkaisut pian.

Helsinki on tyytyväinen siihen, että hallitus kuuli Uudenmaan kuntien huolen, ja valmisteli alueelle erillisratkaisun. Nyt ehdotetut sote-alueet ovat tasapainoisemmat väkiluvun suhteen. Erillisratkaisussa Helsinki vastaa sote-palvelujen järjestämisestä jatkossakin, mikä on kaupungin palveluiden integraation kannalta positiivinen asia.

- Helsingin kaupungin kritiikki kohdistuu erityisesti uudistuksen rahoitusmalliin ja siihen, että uudistus ei ota kaupungin sosiaalisten ja terveydellisten erityisongelmien moninaisuutta ja laajuutta huomioon. Rahoituksen määräytymiskriteerejä ja niiden painotusta on tarpeen muuttaa jatkovalmistelun yhteydessä, kommentoi SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

- On tärkeää, että uudistuksessa huomioidaan suurten kaupunkien kyky investoida ja pysyä kansainvälisessä kilpailussa mukana. Jatkovalmistelussa on vielä tarvetta keskustelulle suurten kaupunkien tilanteesta.

Helsingin kaupungin mukaan pelastustoimen rahoituksen määräytymisen osalta ehdotetut asukasmäärään ja - tiheyteen perustuvat tekijät ovat perusteltuja, mutta liian alhaisia. Helsinki esittää, että esityksessä tulee ottaa paremmin huomioon Helsingin pelastustoimen muusta maasta poikkeavat erityispiirteet.

Lisätietoja:

Eveliina Heinäluoma
valtuustoryhmän puheenjohtaja
SDP Helsinki

Haglund & Lovén: Staran jatkettava vahvana liikelaitoksena27.10.2020 17:14:42 EETTiedote

Helsinki päättää syksyn aikana kaupungin rakentamispalveluista vastaavan liikelaitos Staran tulevaisuudesta. Päätöksentekijöille esitetään, että neljännes Staran nykyisistä tehtävistä siirretään kilpailutuksen kautta yksityisten yritysten hoidettavaksi. Kaupunkiympäristölautakunnan jäsenet Jape Lovén (sdp) ja Mia Haglund (vas) haluavat jatkaa Staran kehittämistä vahvana liikelaitoksena, nykyisen toiminnan laajuuteen perustuen ja rakentamis- ja ympäristönhoito-osaamista vahvistaen.

SDP Helsinki ja Helsingin sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä: Kohtuuhintainen asuminen ja neuvonta avaimia asunnottomuuden vähentämiseen17.10.2020 09:00:00 EESTTiedote

Koronaepidemian vaikutus pääkaupunkiseudun työttömyyteen heijastuu myös asunnottomien määrään. Toimeentulon vaarantuminen voi johtaa vuokramaksujen häiriöihin, velkaantumiseen, häätöihin ja lopulta asunnottomuuteen. Epidemian myötä moni työnsä menettänyt työntekijä ja yrittäjä on ajautunut asunnottomaksi.