LämpöYkkönen

Helen ja LämpöYkkönen perustavat maalämpö- ja lämpöpumppuratkaisuihin keskittyvän yhteisyrityksen

Helen Oy investoi merkittävästi lämpöpumppumarkkinaan perustamalla maalämpö- ja lämpöpumppuratkaisuihin keskittyvän yhteisyrityksen LämpöYkkönen Oy:n kanssa. Yhteisyrityksessä kaksi alansa huippuosaajaa yhdistävät osaamisensa tarjotakseen asiakkaille energiatehokkaita ja hiilineutraaleja lämmitys- ja jäähdytysratkaisuja Helsingissä ja muualla Suomessa. Yhteisyrityksen perustaminen ja siihen liittyvien järjestelyiden toteuttaminen edellyttää vielä yrityskauppavalvontaan liittyvää hyväksyntää Kilpailu- ja kuluttajavirastolta (KKV).

- Yhteisyrityksen perustaminen on strategiamme mukainen askel tulla laajalla rintamalla lämpöpumppumarkkinoille, johon kuuluu maalämpö- ja muut lämpöpumppuratkaisut. Toimme jo keväällä maalämmön kaukolämmön rinnalle lämmitysratkaisuna erityisesti taloyhtiöille ja yritysasiakkaille uudessa lämpötarjoamassamme. Tavoitteenamme on yhteisyrityksen avulla laajentaa asiakaskuntaamme suurempiin taloyhtiöasiakkaisiin ja muihin yrityksiin myös Helsingin ulkopuolelle sekä tarjota kullekin asiakkaalle aina paras ja energiatehokkain kokonaisratkaisu, kommentoi Juha-Pekka Weckström, toimitusjohtaja, Helen Oy.

Yhteisyritys myy maalämpö- ja lämpöpumppuratkaisuja erityisesti palvelu- ja EaaS-mallilla (Energy-as-a-Service) tavoitteenaan uudistaa nykyistälämpöpumppumarkkinaa asiakaskeskeisemmäksi. Nykyinen maalämpö- ja lämpöpumppumarkkina toimii pääasiassa kertainvestointimallilla. Yrityksen tavoitteena on helpottaa asiakkaiden elämää, pienentää kertakustannuksia ja lisätä vastuullisuutta huolehtimalla ratkaisun koko elinkaaresta.

- Palvelumalli on huoltoleasingin kaltainen malli, jossa asiakas maksaa lämmitys- tai muusta energiajärjestelmästä kuukausimaksuja esimerkiksi 20 vuoden ajan eikä asiakas joudu itse investoimaan laitteistoon. Järjestelmän valvonta, huolto ja korjaukset ovat toimittajan vastuulla koko sopimuskauden ajan, mukaan lukien varaosat, ja asiakkaan ei tarvitse varautua esimerkiksi rahoituskustannusten muutoksiin sopimuskauden aikana. Lämpöpumppujärjestelmien lisäksi asiakas pystyy helposti hankkimaan myös muita Helenin ratkaisuja, kuten aurinkoenergiaan ja sähköiseen liikenteeseen liittyviä ratkaisuja, kertoo Sari Mannonen, johtaja, Ratkaisut ja tuoteportfolion kehitys, Helen Oy:stä.

Lämpöpumppuratkaisujen myynti on kasvanut voimakkaasti viime vuosina asiakkaiden panostaessa entistä enemmän energiatehokkuuteen. LämpöYkkösellä on monen vuoden kokemus markkinasta ja yhdistämällä siihen Helenin pitkän ja laajan osaamisen saadaan asiakkaiden näkökulmasta voittava kokonaisuus.

- Kiinteistöjen lämmitysmarkkinassa on käynnissä ennennäkemätön murros. Yhteisyrityksen palvelutarjoama tulee vastaamaan yritysten ja taloyhtiöiden kasvavaan tarpeeseen tehdä kokonaisvaltaisia energiatehokkuutta parantavia toimia osaavien kumppaneiden kanssa. Yhteisyrityksessä yhdistyvät LämpöYkkösen lämpöpumppualan asiantuntijuus sekä Helenin laajat resurssit ja pitkäaikainen kokemus lämmitysmarkkinoista. Tämä tarjoaa mahdollisuuden palvella yritys- ja taloyhtiöasiakkaita houkuttelevalla ja asiakaslähtöisellä liiketoimintamallilla, kuvailee Veli-Matti Hautakoski, toimitusjohtaja, LämpöYkkönen Oy.

Kokonaisuutena yhteisyritys tukee Helenin nopeutettua siirtymää kohti hiilineutraalia lämpötarjoamaa ja tavoitetta olla hiilineutraali vuonna 2030 sekä LämpöYkkösen tavoitetta tuottaa yhdessä asiakkaidensa kanssa uusiutuvaa energiaa suuren ydinvoimalan verran vuoteen 2030 mennessä.

LämpöYkkönen
Koivupurontie 6 B
40320 Jyväskylä

LämpöYkkönen Oy

LämpöYkkönen Oy on energiatehokkaita lämmitys- ja viilennysratkaisuja tarjoava yritys, joka työllistää noin 250 henkeä eri puolella Suomea. LämpöYkkönen asentaa ja huoltaa vuosittain yli 20 000 lämpöpumppua. Asiakkaita ovat kotitaloudet, taloyhtiöt, yritykset ja julkisen sektorin toimijat. LämpöYkkösen tavoite on tuottaa yhdessä asiakkaidensa kanssa uusiutuvaa energiaa suuren ydinvoimalan verran vuoteen 2030 mennessä. LämpöYkkönen -konsernin liikevaihto oli vuonna 2021 36,4 miljoonaa euroa. www.lampoykkonen.fi

Helen Oy

Helen Oy tarjoaa helpompaa ja mutkattomampaa arkea yli 550 000 asiakkaalle Suomessa. Lämmön, jäähdytyksen ja sähkön lisäksi tarjoamme ratkaisuja alueelliseen ja uusiutuvaan energiaan, älykkäisiin kiinteistöihin sekä sähköiseen liikenteeseen. Kehitämme fiksumpaa hiilineutraalia energiajärjestelmää, jonka avulla jokainen voi tuottaa, käyttää ja säästää energiaa ympäristöä kunnioittaen. Tavoitteemme on saavuttaa energiantuotannossamme sataprosenttinen hiilineutraalius 2030. Yhdistetään voimat ja tehdään uuden energia-aikakauden mahdollisuuksista totta. www.helen.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta LämpöYkkönen

LämpöYkkönen tuo markkinoille tekoälypohjaisen palvelun – auttaa kuluttajaa optimoimaan lämpöpumpun käyttöä pörssisähkön hinnan vaihtelujen mukaan.5.9.2023 12:07:21 EEST | Uutinen

LämpöYkkönen tuo markkinoille tekoälypohjaisen lämpöpumpun ohjauksen yhteistyössä kotimaisen innovaatioyrityksen Kapacity.io:n kanssa. Älykäs ohjaus optimoi lämpöpumpun käyttöä huomioiden kodin kulutusprofiilin, ennakoiden sääennusteet sekä sähkön spot-hintaan perustuvan hinnoitteluohjauksen.

Lämpöpumppualan suurin asennus- ja huoltopalvelujen tarjoaja LämpöYkkönen tuo nyt kuluttajille ratkaisut myös aurinkosähköön ja energian varastointiin23.5.2023 09:54:39 EEST | Tiedote

LämpöYkkönen tuo aurinkosähköpaneeleihin ja energian varastointiin liittyvät palvelut myös kuluttajien saataville. Yli 90 000 kotitalouden energiaremontista kokemusta kartuttanut yhtiö ja Suomen johtava lämpöpumppuja ja niiden asennus- ja elinkaaripalveluja tarjoaja haluaa, että suomalaiset kotitaloudet saavat aurinkosähköstä mahdollisimman suuren hyödyn irti.

Suomesta tuli lämpöpumppujen suurvalta Euroopassa – Suomessa eniten lämpöpumppuja per 1 000 kotitaloutta kohden5.5.2023 08:32:26 EEST | Tiedote

Suomeen on asennettu kaikkiaan 1,45 miljoonaa lämpöpumppua. Se on eniten suhteessa talouksien määrään koko Euroopassa kertovat European Heat Pump Associationin alustavat tilastot. – Suomalaiset panostavat talotekniikkaan, ovat kiinnostuneita lämmityskustannusten pienentämisestä ja arvostavat laatua, sanoo LämpöYkkösen toimitusjohtaja Veli-Matti Hautakoski.

LämpöYkkönen laski lämpöpumppujen hintoja jopa 10,5 % vastatakseen korkeaan inflaatioon ja kuluttajien ostovoiman heikkenemiseen.28.3.2023 15:09:39 EEST | Tiedote

LämpöYkkönen taistelee inflaatiota ja kuluttajien ostovoiman heikentymistä vastaan alentamalla merkittävästi kuluttajille suunnattujen lämpöpumppujen hintoja. Teko on arvovalinta, jonka avulla yritys mahdollistaa kuluttajille siirtymisen kohti energiatehokasta ja hiilineutraalimpaa asumista varmistaen samalla henkilöstönsä työllisyyden.