Helle kuormittaa HUSin päivystystä – tilanne ruuhkainen

Jonoa sekä erikoissairaanhoidon osastoille että perusterveydenhuollon jatkohoitopaikkoihin on nyt huomattavan paljon.

”Pitkäaikainen helle on aiheuttanut ruuhkautumisen. Perusterveydenhuollolla on vaikeuksia ottaa potilaita päivystyksestä”, sanoo HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén.

Pitkiin jonotuksiin on nyt syytä varautua. HUSissa toivotaan, että ellei kyseessä ole hätätilanne, otetaan ensimmäiseksi yhteyttä päivystysavun numeroon 116 117. Lisäksi päivystyksen kautta voi hakea palvelusetelin yksityiselle puolelle.

Auringolta suojautuminen, asunnon viilentäminen mahdollisuuksien mukaan sekä nesteen (kuten kivennäisvesi) riittävä nauttiminen ovat helleaallon keskellä erittäin keskeisiä ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä.

Lisätiedot medialle

HUS Akuutin toimialajohtaja Maaret Castrén
maaret.castren@hus.fi / 050 452 5061

Huvudstadsregionen övergick till coronavirusepidemins fas för samhällsspridning, övriga Nyland fortfarande i accelerationsfasen3.8.2021 19:29:00 EEST | Tiedote

Vid mötet för Nylands regionala samordningsgrupp konstaterades 3.8.2021 att Helsingfors, Esbo, Vanda och Grankulla uppfyller kriterierna för coronavirusepidemins fas för samhällsspridning. I de övriga kommunerna i Nyland har epidemiläget försämrats, men det är bättre än i huvudstadsregionen. De befinner sig fortfarande i accelerationsfasen.

Uudenmaan koronakoordinaatioryhmän näkemyksen mukaan HUS-alue on leviämisvaiheen kynnyksellä30.7.2021 11:07:23 EEST | Tiedote

Koronavirustartunnat ovat nyt kuudetta viikkoa kasvussa Uudellamaalla. Alueellinen koronakoordinaatioryhmä on huolissaan kasvavista tartuntamääristä paitsi nuorten aikuisten myös hieman vanhempien ikäryhmien keskuudessa. Ryhmän näkemys on, että HUS-alue on nyt leviämisvaiheen kynnyksellä. Näkemys perustuu voimassaolevaan kansalliseen koronastrategiaan. Asiaan liittyvät päätökset pyritään tekemään ensi viikolla.

Viiveitä Finentry-koronatestituloksien välittymisessä Oulun seudulla29.7.2021 18:58:49 EEST | Tiedote

Suomeen maahantulijat ohjataan käyttämään Finentry-palvelua osoitteessa www.finentry.fi koronatestin ajanvaraukseen. Palvelu opastaa ajanvarauksen tekemisessä. Oulun seudulla Finentryn kautta tehty ajanvaraus ohjautuu Pihlajalinnan Isokadun ja Rehapoliksen koronanäytteenottopisteisiin. Näissä pisteissä koronatesteissä käyneiden maahantulijoiden koronatestitulosten saamisessa on ilmennyt satunnaisia viiveitä viikoilla 28- 30. Viiveet johtuivat Finentry-palvelussa olleesta ohjelmointivirheestä, jonka ohjelmiston tekninen toteuttaja HUS Tietohallinto on korjannut 27.7.2021. Finentry-palvelu pahoittelee virheestä aiheutunutta haittaa. Ongelma ei ole koskettanut muita Pihlajalinnan koronanäytteissä käyneitä asiakkaita eikä muualla Suomessa Finentry-näytteenottopisteissä käyneitä asiakkaita. Mikäli maahantulija ei ole saanut Finentry-palvelusta testitulosta 48 tunnin kuluessa näytteenotosta, hän voi olla yhteydessä numeroon 09 471 80918 arkisin klo 11.30- 15.30 välisenä aikana tai tarvittaes