Helppoa, joustavaa ja vaivatonta – vuokra-asumiseen suhtaudutaan myönteisesti

Vuokra-asuminen nähdään helppona, joustavana ja vaivattomana asumisen muotona. Yleinen mielikuva vuokra-asumisesta on yli kahdella kolmasosalla positiivinen tai erittäin positiivinen. Vuokranantajaa valittaessa tärkeitä kriteereitä ovat luotettavuus, turvallisuus, asuntojen hintataso sekä vuokraamisen helppous. Vastaajat valitsisivat ammattimaisen vuokranantajan mieluummin kuin yksityisen vuokranantajan. Tulokset käyvät ilmi RAKLIn syksyllä 2021 teettämästä tutkimuksesta, jolla kartoitettiin mielikuvia vuokra-asumisesta ja vuokranantajista.

RAKLIn tilaama mielikuvatutkimus vuokra-asumisesta ja vuokranantajista osoittaa, että suomalaisten yleinen mielipide vuokra-asumisesta on myönteinen. Niillä vastaajilla, joilla oli kokemusta vuokra-asumisesta viimeiseltä viideltä vuodelta, lähes 80 prosentilla oli positiivinen näkemys vuokra-asumisesta. Kaikista kyselyyn vastanneista 65 prosenttia ilmoitti yleisen mielikuvan vuokra-asumisesta olevan positiivinen tai erittäin positiivinen. Vuokra-asumiseen liitetään helppous ja joustavuus.

”Vuokra-asuminen nähdään ja koetaan hyvin suotuisassa valossa, kuten tulokset osoittavat. Siihen liitetyt mielikuvat ovat positiivisia, toisin kuin vuokra-asumisesta käytävän julkisen keskustelun perusteella voisi päätellä. Ihmiset arvostavat toimivaa arkea, jossa asumisen helppoudella ja vaivattomuudella on iso rooli. Vuokra-asuminen ei ole vain väliaikainen asumismuoto vaan aito vaihtoehto, joka palvelutarjonnallaan ja joustavuudellaan pystyy vastaamaan ihmisten tarpeisiin eri elämänvaiheissa”, toteaa Aija Tasa RAKLIsta.

Yli 60 prosentille vastaajista vuokranantajan luotettavuus oli erittäin tärkeää vuokranantajaa valittaessa. Kyselyyn vastaajat arvostivat luotettavuuden lisäksi joustavuutta sekä asunnon hintatasoa.

Tutkimukseen vastanneista, joilla oli kokemusta vuokra-asumisesta, 64 prosenttia valitsee vuokra-asumisen, silloin kun se sopii parhaiten omaan elämäntilanteeseen. Myös taloudelliset syyt, vapaus sekä asunnon sijainti vaikuttivat vuokralla asumisen valintaan toisen asumismuodon sijaan.

Ammattimainen vuokranantaja vastaajien suosikki

Lähes puolet, 47 prosenttia, vuokraisi asunnon mieluummin ammattimaiselta vuokranantajalta kuin yksityiseltä vuokranantajalta. 28 prosentille vastaajista ei ole merkitystä kummalta asunnon vuokraa.

Ammattimaisiin vuokranantajiin liitetään erityisesti luotettavuus, laadukkuus sekä osaaminen. Turvallisuuden tunnetta lisää huolettomuus asunnon pysyvyydestä sekä lakisääteisistä asioista huolehtiminen. Alueellisesti vertailtuna ammattimaisia vuokranantajia suositaan suhteessa enemmän Helsingissä ja Uudellamaalla.

Ammattimaisilla vuokranantajilla tässä tutkimuksessa tarkoitettiin yritystä, säätiötä, vakuutusyhtiötä tai muuta tahoa, jonka liiketoimintaan kuuluu tarjota vuokra-asuntoja. Yksityisellä vuokranantajalla tarkoitetaan yksityishenkilöä, joka vuokraa suoraan tai välillisesti omistamaansa asuntoa.

Palveluiden kattavuus, vuokrauksen helppous, asuntojen ylläpito ja huolto sekä vuokranantajan luotettavuus ja vastuullisuus kuvasivat vastaajien mielestä paremmin ammattimaista vuokranantajaa kuin yksityistä. Ammattimaisten vuokranantajien etuna nähdään lisäksi luotettavuus asioiden toimivuuteen, kuten asunnon kunnossapidosta huolehtimiseen.

”Ammattimaisiin vuokra-asuntoimijoihin liitetään ansaitusti positiivisia mielikuvia vastuullisuudesta ja osaamisesta. Näillä ammattilaisilla on iso rooli vuokra-asuntomarkkinan kehittymisessä ja uusien asumisen palveluiden ja ratkaisujen markkinoille tuomisessa”, jatkaa Tasa.

Tutkimus toteutettiin kuluttajapaneelitutkimuksena syksyllä 2021 ja siihen vastasi 1000 henkilöä. Tutkimuksen teki Innolink Oy RAKLIn toimeksiannosta.

Lisätiedot:

Aija Tasa
Johtaja, asuminen
0503272077

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvussa – osassa alueilla vuokramarkkina piristyi18.1.2022 13:10:38 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvoi vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. Tyhjää toimistotilaa oli vuoden lopussa lähes puoli miljoonaa neliömetriä. Eniten tilojen vajaakäyttö kasvoi Otaniemessä ja Sörnäisissä. Toimistotilojen vuokramarkkina piristyi erityisesti Hakaniemessä, Kalasatamassa, Leppävaarassa ja Pasilassa.

RAKLIn pääkaupunkiseudun kiinteistö- ja rakennusmarkkinoiden suhdannetiedote 2/2021: Vuonna 2022 rakentamisen veturina toimitila- ja korjausrakentaminen20.12.2021 04:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun rakennusmarkkinoilla on ollut kova vauhti vuonna 2021, joka jatkuu ensi vuoteen. Tänä vuonna rakentamisessa veturina oli asuntorakentaminen, ensi vuonna toimitila- ja korjausrakentaminen. Kuluneen vuoden aikana haasteena ollut rakennuskustannusten nousu näyttää hidastumisen merkkejä. Kiinteistökauppavolyymit ovat kasvussa ja toimistovuokramarkkinoilla aktiviteetti on kääntymässä nousuun.

RAKLI: Mihin unohtui toimivan asuntomarkkinan mekanismit – asuntopoliittinen ohjelma ei vastaa asumisen haasteisiin17.12.2021 11:50:04 EET | Tiedote

Hallitusohjelmaan perustuva kahdeksanvuotinen Asuntopoliittinen kehittämisohjelma vuosiksi 2021–2028 annettiin valtioneuvoston selontekona eduskunnalle 16.12. RAKLIn mukaan ohjelman tavoitteet ovat kannatettavia, mutta välineet riittämättömiä vastaamaan tuleviin asuntotuotannon ja asumisen haasteisiin. Pitkään valtioneuvoston pöydällä olleen ohjelman yksi pääperiaatteista on edistää asuntopoliittisia tavoitteita monipuolisin keinoin, mutta vapaarahoitteisen asuntotuotannon tuottamia mahdollisuuksia ohjelma ei valitettavasti tunnista.

Väestön ikärakenne, etätyöt ja hyvinvointialueet – tilojen käyttötarpeet rajussa murroksessa17.12.2021 08:49:45 EET | Tiedote

Tilojen käyttötarpeisiin on tulevien vuosien aikana odotettavissa muutoksia. Suurimmat tekijät liittyvät esimerkiksi väestörakenteen muutokseen, sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtymiseen kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle sekä erilaisiin tilahankintamalleihin, jotka mahdollistavat uudenlaisia tapoja omistaa ja vuokrata tiloja. Kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustava RAKLI aloittaa tammikuussa 2022 kehitysklinikan, jossa sekä kunnat että muut julkiset ja yksityiset kiinteistönomistajat käyvät yhdessä läpi tilanhankinnan valintoja ja strategiaa vastaamaan omistajien tulevaisuuden tarpeisiin.

Elisan virtuaalinen työympäristö palkittiin Vuoden työympäristötekona8.12.2021 15:31:19 EET | Tiedote

Vuoden työympäristöteko 2021 -kilpailun voitto meni Elisan kokonaisvaltaisesta työympäristöjohtamisesta, jossa fyysisellä ja digitaalisella työympäristöillä tuetaan virtuaalista työntekijäympäristöä. Kilpailussa palkittiin A-Insinöörit yrityskulttuurista ja johtamisesta, Spacent uudesta työvälineestä ja teknologiasta sekä Helsingin kaupunkiympäristön toimiala fyysisen työympäristön kehittämisestä. Kunniamaininnan sai HOK-Elanto ja Newsec kokonaisvaltaisesta kriisijohtamisesta koronapandemian keskellä.