Helsingfors förbereder ibruktagande av servicesedlar inom småbarnspedagogiken - servicesedlar ökar familjernas valmöjligheter och serviceutbudet
Småbarnspedagogiken ska vara en god och välfungerande närservice för familjerna, där barnens lärstig förverkligas från småbarnspedagogiken till förskoleundervisningen och den grundläggande utbildningen. ”De lägre avgifterna för småbarnspedagogik och den avgiftsfria småbarnspedagogiken för 5-åringar (4h/dag) från hösten 2018 förutsätter en modell med servicesedlar som jämnar ut avgifterna för familjerna. Tanken är att avgifterna inom den kommunala och den privata småbarnspedagogiken ska ligga närmare varandra, vilket i sin tur innebär att familjerna oftare har tillgång till den privata servicen”, säger direktören för den svenska servicehelheten Niclas Grönholm. Med servicesedlarna vill Helsingfors skapa en servicehelhet av den kommunala och den privata småbarnspedagogiken, en helhet som ur familjernas och barnens synvinkel fungerar bra.
Den privata småbarnspedagogiken kompletterar Helsingfors stads småbarnspedagogiska tjänster. De privata serviceleverantörerna kommer att vara delaktiga i beredningsprocessen. Målet är att få i gång användningen av servicesedlar så snart som möjligt, tidsschemat klarnar under beredningens gång. Nämnden för fostran och utveckling beslutar om principerna för användningen och bekräftar värdet på servicesedeln. Helsingfors handleder och övervakar den privata småbarnspedagogiska verksamheten.
Enligt befolkningsprognosen kommer antalet barn under skolåldern i Helsingfors att öka med 1350 barn åren 2017–2021. Stadens mål är att öka deltagargraden i småbarnspedagogiken. Staden har 332 daghem och antalet privata daghem är 119. Cirka 30 800 barn är i småbarnspedagogik, av vilka drygt 27 300 barn i den kommunala småbarnpedagogiken och ca 3 500 barn i den privata.
Nämnden för fostran och utbildning diskuterade frågan den 6 mars.
Närmare upplysningar:
Direktören för den svenska servicehelheten Niclas Grönholm,
niclas.gronholm@hel.fi, tfn 09 310 86225
Direktören för småbarnspedagogik Satu Järvenkallas,
satu.jarvenkallas@hel.fi, tfn 09 310 43368
Områdeschefen Eeva Tiihonen,
eeva.tiihonen@hel.fi, tfn 09 310 58499
Kontakter
Informationschef Essi Eranka
essi.eranka@hel.fi, puh. 040 5681369
Länkar
Om
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Sektorn består av fyra servicehelheter: småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasie- och yreksutbildning och fritt bildningsarbete samt svenska tjänster. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.
Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum