Helsingfors frågade eleverna om distansundervisningen – merparten uppgav att distansskolan gått bra och att de fått tillräckligt med hjälp av läraren
Helsingfors har kartlagt hur distansskolgången har gått i grundskolorna med en enkät riktad till eleverna. Eleverna fick svara anonymt på enkäten 28.4-10.5. Första- till tredjeklassarna fick egna frågor i lättläst form och fjärde- till niondeklassarna egna.
Hela 85 procent av de första- till tredjeklassare som svarade på enkäten berättade att skolgången på distans gått väl eller mycket väl. Första- till tredjeklassarna svarade på enkäten genom att välja ”smiley”. Av fjärde- till niondeklassarna uppgav 61 procent att de hade tyckt ganska mycket eller mycket om att studera på distans. Resultatet kan jämföras med normala förhållanden: 79 procent av fjärde- och femteklassarna och 60 procent av åttonde- och niondeklassarna uppgav i enkäten Hälsa i skolan år 2019 att de tycker om att gå i skola.
Hjälp av såväl läraren som familjen
Merparten av eleverna fick under distansundervisningen den hjälp som de behövde med skoluppgifter av sin lärare. 81 procent av första- till tredjeklassarna svarade att de är nöjda eller mycket nöjda med hur de fick hjälp av läraren. Andelen nöjda och mycket nöjda av de äldre eleverna steg till 84 procent.
"Stort tack till lärarna, som snabbt lärde sig att använda distansundervisningsmetoder och orkade sörja för att eleverna lär sig också under undantagsförhållandena", säger Liisa Pohjolainen, sektorchef för fostrans- och utbildningssektorn – glad över elevernas svar.
Också familjerna stödde mycket aktivt barnen och de unga i distanskolan. 92 procent av första- till tredjeklassarna och 89 procent av fjärde- till niondeklassarna sade att de var mycket nöjda eller nöjda med den hjälp de fick med skoluppgifterna av sin familj.
Lämplig mängd skoluppgifter
Genom enkäten kunde man också utreda hur ofta lärarna och eleverna var i kontakt med varandra under undantagstiden. 52 procent av fjärde- till niondeklassarna svarade att de haft daglig kontakt och 36 procent att de haft kontakt flera gånger i veckan. Av de mindre eleverna svarade 79 procent att de är helt av samma åsikt eller av samma åsikt med påståendet ”läraren är i kontakt med mig varje skoldag”.
Mängden skoluppgifter under distansundervisningen var enligt de flesta elevers åsikt lämplig. 71 procent av första- till tredjeklassarna var nöjda eller mycket nöjda med mängden skoluppgifter.
Hur inverkade distansstudieperioden då på inlärningen? Eleverna fick själva bedöma det. Av fjärde- till niondeklassarna uppgav 14 procent att de lärt sig bättre under undantagsperioden och 40 procent att de lärt sig lika bra som vid närundervisning. Däremot svarade 35 procent att de har lärt sig något sämre på distans och 11 procent att de lärt sig klart sämre på distans.
"Med hjälp av enkätresultaten utvecklar Helsingfors sina tjänster och riktar dem ännu bättre. Informationen är viktig för oss också för den händelse av man återgår till distansstudier i ett senare skede", berättar Liisa Pohjolainen.
I elevernas inlärningsfärdigheter eller i hur de behärskade olika inlärningsverktyg kunde ingen nämnvärd skillnad konstateras vid jämförelse med enkäten Hälsa i skolan. Många ville emellertid tillbaka till skolan: 67 procent av första- till tredjeklassarna uppgav att de vill tillbaka till skolan mycket eller väldigt mycket.
Coronan skrämmer en del
Information om elevernas välbefinnande och känslor under undantagssituationen samlades också in med hjälp av enkäten. Hälften av första- till tredjeklassarna sade att coronan inte skrämmer dem alls, 40 procent skrämde coronan ibland och en tiondedel ofta eller ständigt. Av fjärde- till niondeklassarna sade 38 procent att coronakrisen väcker i någon mån oro i familjen och sju procent att coronakrisen väcker mycket oro i familjen.
Nästan alla av de mindre eleverna sade att allt är väl i familjen och att det är tryggt hemma. Av fjärde- till niondeklassarna svarade emellertid fem procent att det inte alltid är tryggt hemma.
Av fjärde- till niondeklassarna berättade 14 procent att de varit nedstämda eller förtvivlade nästan varje dag eller ofta. Var tionde kände sig ensam ganska ofta eller ständigt. Då resultaten jämfördes med enkäten Hälsa i skolan, kunde man konstatera att distansstudieperioden inte nämnvärt påverkat elevernas sinnesstämning. Också upplevd ensamhet var på samma nivå.
Mer än hälften av fjärde- till niondeklassarna hade hållit kontakt varje dag med sina skolkompisar också under distansskolan och en fjärdedel varje vecka. 13 procent höll kontakt mer sällan och fyra procent inte alls. Av samma åldersklass visste 66 procent hur man under undantagstiden får kontakt med elevvården, dvs. en psykolog, kurator eller hälsovårdare.
Skolorna får sina egna resultat
På elevenkäten, som utfördes på finska och svenska, svarade sammanlagt 6 086, dvs. 35 procent av alla första- till tredjeklassare vid stadens skolor. Svarsprocenten för fjärde- till niondeklassare var 33 procent och sammanlagt inkom 8 683 svar. Skolorna får senare sina egna resultat och med hjälp av dem kan de bedöma och utveckla sin verksamhet.
Grundskoleeleverna i hela Finland fick distansundervisning 18.3-13.5.2020 för att förhindra spridning av coronaviruset, vilket är historiskt signifikant. Från och med torsdag får första- till niondeklassarna åter närundervisning.
Mer information:
Niclas Rönnholm
chef för den grundläggande utbildningen
tel. 040 1872659
niclas.ronnholm@hel.fi
Nyckelord
Kontakter
Mervi Kopomaa-Weymarn
chef för servicekommunikation
tel. 09 310 43360
mervi.kopomaa-weymarn@hel.fi
Länkar
Om
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Sektorn består av fyra servicehelheter: småbarnspedagogik, grundläggande utbildning, gymnasie- och yreksutbildning och fritt bildningsarbete samt svenska tjänster. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.
Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum