Helsingin ensilumikisa ratkesi 20.11., kun Staran aura-autot lähtivät töihin

Staran perinteinen ensilumikisa ratkesi sunnuntaina 20.11., kun lumitöitä tehtiin Helsingissä auraamalla pääkadut ja tärkeimmät kävelyn ja pyöräilyn reitit. Lumisade alkoi jo lauantaina, mutta aura-autoja tarvittiin vasta, kun lunta kertyi maahan viitisen senttimetriä.

Ensilumikisa ratkesi tänä vuonna yli kuukauden viime vuotta aikaisemmin.

Kisa keräsi tällä kertaa yli 1500 arvausta ensilumen tulosta. Voittaja arvottiin 121 oikein veikanneen vastaajan joukosta. Arvonnassa onni suosi Daniel Inkistä Jätkäsaaresta. Hän saa palkinnoksi suksipaketin. Voittajaan ollaan henkilökohtaisesti yhteydessä.

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö muistuttaa, että alkutalvesta lämpötilat tyypillisesti heittelehtivät nollan molemmin puolin, ja varsinkin aamuisin väylät saattavat olla yllättäen liukkaita, vaikka liukkaudentorjuntaa olisikin tehty.

– Kaikkien kannattaa nyt vaihtaa liikkumisessa talvivaihteelle eli muistaa pitävät kengät ja talvirenkaat sekä varata enemmän aikaa paikasta toiseen siirtymiseen. Sekä polviin että ajotapoihin tarvitaan nyt joustavuutta.

Lumityöt ovat Staran vastuulla noin 65 prosentissa Helsingin katualasta. Yksityiset urakoitsijat vastaavat lopusta. Haastavat lumityöt kantakaupungin kapeilla ja täyteen pysäköidyillä kaduilla ovat Staran vastuulla.

Kovien lumisateiden aikaan työt priorisoidaan niin, että asuntokatujen vuoro tulee pääkatujen ja joukkoliikennekatujen jälkeen. Yhä uuden lumen sataessa syrjäisempien asuntokatujen auraus väistämättä viivästyy.

– Staralle on tärkeää huolehtia turvallisista olosuhteista kaikille liikkumisen muodoille, mutta työjärjestyksessä korostuu pääkatujen ja joukkoliikenteen sujuminen sekä jalankulun turvallisuus, Alatyppö sanoo.

Ensilumikisan sääntöjen mukaan ensilumi katsotaan sataneeksi, kun vähintään kolme Staran kuudesta hoitopiiristä ryhtyy lumitöihin.

Palautetta talvihoidosta voi antaa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalveluun (puh. 09 310 22 111) tai sähköisesti kaupungin palautejärjestelmässä. Palaute ohjautuu myös Staralle.

Kuva: Veikko Somerpuro

Ensilumikisa ratkesi tänä vuonna yli kuukauden viime vuotta aikaisemmin.

09 310 17000http://www.stara.hel.fi

Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.stara.hel.fi

Herttoniemen katutöiden toinen vaihe on valmistumassa – urakan jälkeen liikkuminen alueella on aiempaa turvallisempaa ja sujuvampaa22.12.2022 11:59:28 EET | Tiedote

Herttoniemen yritysalueen katujen peruskorjauksen toinen urakkavaihe päättyy vuoden lopussa. Kuitenkin runsaan lumentulon vuoksi osa asfaltoinneista siirtyy kevääseen. Peruskorjauksen myötä liikkuminen alueella helpottuu, hulevesien hallinta paranee ja kunnallistekniikka vastaa uusien asukkaiden tarpeisiin. Pääurakoitsijana urakassa on toiminut Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara.

Helsingin rantavesistä yli 100 kuutiometriä roskaa kesällä 2022 – sähköpotkulautojen suosio näkyy valitettavasti myös meressä30.11.2022 11:54:10 EET | Tiedote

Helsingin kaupunki keräsi reilut 100 kuutiometriä roskaa pääkaupungin rantavesistä kesäkaudella 2022. Aiempiin kesiin verrattuna merestä nostettiin huomattavan paljon enemmän sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Myös yksi hylätty auto haettiin pois autottomasta Vartiosaaresta. Kesäkausi päättyy 1.12., kun viimeinenkin Staran vene nostetaan talviteloille.

Talvien lumikuormissa huimia eroja – Staran ensilumikisassa arvuutellaan, milloin lumi sataa Helsingissä24.10.2022 10:26:52 EEST | Tiedote

Talvi 2021–2022 oli poikkeuksellisen luminen Helsingissä. Lumikuormia kertyi 120 000, kun edellisenä – myös kovalumisena talvena – niitä tuli 103 000. Staran ensilumikisassa arvuutellaan päivää, jolloin lumitöihin tarvitaan aura-autoja. – Aurausta vaativa ensilumi on Helsingissä satanut useimmiten marraskuun puolivälin jälkeen. Ääripäästä toiseen vaihtelevat talvet tekevät talvihoitoon varautumisesta haasteellista kalusto- ja henkilöstömitoituksen kannalta. Muistan talven, jolloin lunta aurattiin marraskuulta liki vappuun saakka. Tuolloin lumikuormia kertyi noin 340 000. Talvena 2019–2020 aurauskalustoa ei puolestaan käytännössä tarvittu juuri lainkaan, yksikönjohtaja Ville Alatyppö Starasta sanoo. Ensilumikisan voittajalle suksipaketti Staran perinteisessä kisassa arvuutellaan päivää, jolloin aurausta vaativa ensilumi sataa Helsinkiin. Oikein arvanneiden kesken arvotaan vapaavalintainen suksipaketti. Kisan sääntöjen mukaan ensilumi katsotaan sataneeksi, kun kolme Staran kuudesta hoito

Helsingin kesäkukat tarjoavat tänä vuonna herkullisen kattauksen pölyttäjille8.6.2022 13:27:38 EEST | Tiedote

Helsinki istuttaa tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia kesäkukkia kaupungin puistoihin, aukioille ja kadunvarsille. Istutuksissa näkyvät uusimmat trendit: nyt panostetaan niittymäisiin ja hyönteisystävällisiin lajeihin, joita nähdään erityisesti Makasiini- ja Kaivopuistoissa. – Niittymäisissä kukkaryhmissä hyönteisiä vetävät puoleensa etenkin daaliat ja tsinniat, joissa näkyy keltainen keskus. Muita hyönteisten suosikkeja ovat jättiverbenat, iso-olkikukat ja iisot, Helsingin kesäkukkaistutusten kasvivalinnat tekevä vihersuunnittelija Kirsti Oksanen Starasta sanoo. Oksanen aloittaa kukkaryhmien suunnittelun jo edellisen vuoden lokakuussa. Kesän aikana hän seuraa eri lajikkeiden menestymistä, tekee havaintoja tulevia kesiä varten, ja myös kuvaa kaikki kukkaryhmät. – Kasvisuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota siihen, että istutukset ovat koko kesän kukassa, mutta istutuksen ilme saa mielellään muuttua kesän aikana. Helsinki myös kokeilee erilaisia viljelymenetelmiä, jotta kaupungin julkisi