Helsingin iso älyroskisten kilpailutus ratkesi suomalaisvoittoon – lisää työpaikkoja Ylöjärvelle

Helsinki hankkii kaduillensa uudet, aurinkovoimalla jätteensä puristavat älyroska-astiat suomalaiselta Lehtovuori Oy:ltä. Tilaus tuo uusia työpaikkoja Lehtovuoren Ylöjärven tuotantolaitokselle.
Tältä näyttää Helsingin Kansalaistorilla sijaitseva, Lehtovuori Oy:n valmistama älyroska-astia. Astia puristaa roskansa aurinkovoimalla ja ilmoittaa täyttymisestään itsenäisesti jätehuoltoon.

Tilauksen kokonaisarvo on useita satoja tuhansia euroja ja se mahdollistaa yli 100:n älyroska-astian toimituksen Helsingin katualueille seuraavan neljän vuoden aikana. Ensimmäiset neljä Lehtovuoren valmistamaa CitySolar-älyroska-astiaa toimivat jo Kansalaistorilla.

– Pääsyyt hankintaan ovat ekologiset. Esplanadilla olevat nykyiset puristavat roska-astiat pudottivat tyhjennysajojen määrän keskimäärin 12:sta kahteen ja puoleen viikossa. Kuljetusten ja päästöjen lisäksi muovisten jätesäkkien tarve vähenee suuresti, sanoo Helsingin kaupunkiympäristön toimialan puistovastaava Pekka Engblom.

Jätehuollon tyhjennysajojen
hiilijalanjälki pienenee jopa 95 %

Suomen suurimmaksi ympäristökalusteiden valmistajaksi kasvaneen Lehtovuoren Ylöjärvellä suunnitellut ja valmistetut CitySolar-älyroska-astiat puristavat jätteensä aurinkovoimalla ja ilmoittavat täyttymisestään itsenäisesti jätehuoltoon.

Jätehuollolle on tärkeää, että 240 litran roska-astian voi tyhjentää suoraan tavallisen jäteauton tyhjennystoiminnolla, ilman roskasäkkien kantamista.

– Tyhjennysajojen väheneminen parantaa myös ihmisten viihtyvyyttä, varsinkin vilkkaimmilla alueilla, Engblom kertoo.

Yleisimmin Suomen kaduilla käytössä olevaan 60 litran katuroskikseen verrattuna tyhjennykset vähenevät yli 95 prosenttia, samoin niiden hiilijalanjälki.

Suomalainen cleantech-ratkaisu
voitti yhdysvaltalaisen

Helsingissä älyroska-astioiden tyhjennystä hallinnoidaan Lehtovuori Oy:n FinBinCare-ohjelmistolla, jossa tyhjennyspyynnöt näkyvät reaaliajassa kartalla.

– Tilaus luo uusia työpaikkoja Ylöjärven tuotantoomme tulevina vuosina. Olemme viime vuosina tehneet merkittäviä panostuksia teknologiakehitykseen. Tämä voitto on hieno tunnustus teknologiaosaamisellemme ja pitkälle kokemuksellemme kaupunkikalusteiden valmistamisesta, sanoo Lehtovuori Oy:n toimitusjohtaja Eero Ojanen.

Suomalaisen tuotteen valinta perustui Pekka Engblomin mukaan tavanomaiseen kilpailutukseen. Kaupunkiympäristö on tyytyväinen, että markkinoille saatiin kotimainen toimija. Aiemmin Esplanadilla käyttöön tulleet älyroska-astiat ovat USA:ssa kehitettyjä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Video CitySolar-älyroska-astian toiminnasta

Pekka Engblom, puistovastaava
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
pekka.engblom@hel.fi | puh. 09 310 38525

Eero Ojanen, toimitusjohtaja
eero.ojanen@lehtovuori.fi | 050 466 3610

Kuvat

Lataa
Lehtovuori Oy:n älyroska-astia City Solar sisältää tekniikan lisäksi 240 litran tavallisen jäteastian, jonka voi tyhjentää tavallisen jäteauton tyhjennystoiminnolla.
Lataa

Hopeatie 4
33470 Ylöjärvi

+358 (0)3 7846 777http://www.lehtovuori.fi

Lehtovuori Oy

Lehtovuori Oy Vuonna 1945 perustettu, Design from Finland -merkin saanut Lehtovuori Oy on Suomen johtava ympäristökalustaja, jolla on tytäryhtiöt Ruotsissa ja Yhdysvalloissa. Lehtovuoren tyylikkäät penkit, roska-astiat ja muut ulkokalusteet näkyvät lähes jokaisen kaupunkimme kaduilla, puistoissa, kiinteistöissä ja ulkoilualueilla. Yhtiön tuotteita on viety jo yli 40 maahan. Ne ovat tunnettuja muotoilunsa ja kestävyytensä lisäksi uusista älyratkaisuista. Lehtovuori Oy työllistää 45 ammattilaista, ja sen liikevaihto oli vuonna 2018 noin seitsemän miljoonaa euroa. Lehtovuori Oy:n tehdas sijaitsee Ylöjärvellä.

Tiedotuspalvelu: Tulostie

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi