Helsingin kantakaupungin hitaasti edistyvät katutyöt kismittävät tienkäyttäjiä

11.7.2017 04:00 | Helsingin seudun kauppakamari

Helsingin kantakaupungin liikenteen kesäsumput näyttävät muodostuneen jo epämieluisaksi perinteeksi. Tienkäyttäjien mielestä katutöihin tarvitaan lisää tehokkuutta.

Kaupungin infran kunnossapito ja kehittäminen on välttämätöntä, mutta tänä kesänä katutöitä näyttää kohdistuvan poikkeuksellisen paljon liikenteen sujuvuuden kannalta hankaliin väyliin.

-Paciuksenkatu, Tukholmankatu, Mannerheimintie, Nordenskiöldinkatu ja Mechelininkatu ovat kaikki vilkasliikenteisiä reittejä kantakaupunkiin. Liikenteen takkuaminen sisääntuloväylillä heikentää olennaisesti Helsingin ydinkeskustan saavutettavuutta niin henkilö- kuin linja-autollakin, sanoo Helsingin seudun kauppakamarin maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö Tiina Pasuri.

Huolestuttavin esimerkki katutöiden tehottomuudesta on Mechelininkatu. Työt alkoivat puiden kaatamisella kuluvan vuoden tammikuussa ja valmista pitäisi tulla vasta reilun vuoden päästä syksyllä 2018.

-Helsinginniemen tärkeimpiin kuuluvan läpiajoväylän perusparannuksen on siis suunniteltu kestävän lähes kaksi vuotta. Näin kunnianhimotonta korjausaikataulua on todella vaikea ymmärtää ottaen vielä huomioon, kuinka paljon työt vaikeuttavat vilkkaan Länsisataman liikennettä.

Katutöitä suunnitellessaan kaupungin tulee ottaa huomioon välittömien kustannusvaikutusten lisäksi myös kaikille eri tahoille töistä aiheutuvat haitat.

-Liikennettä eniten sumputtavat katutyöt on tehtävä mahdollisimman nopeasti ja tehokkaasti, perinteinen virka-aika unohtaen, Pasuri vaatii.

Lisätietoja:

Tiina Pasuri, maankäyttö- ja liikenneasioiden päällikkö, Helsingin seudun kauppakamari

tiina.pasuri@chamber.fi,  p. 050 62 905

Essi Lindqvist, viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari
essi.lindqvist@chamber.fi p. 040 5651 835

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 6 900 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.