Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) keskivuokraan 4 prosentin korotus

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) keskivuokra vuonna 2023 on 4 prosenttia korkeampi kuin tämän vuoden keskivuokra. Keskivuokra Hekan tavallisissa asunnoissa on ensi vuonna 12,60 euroa kuukaudessa neliömetriltä, kun kuluvana vuonna keskivuokra on 12,10 euroa.

Hekan alueelliset keskivuokrat ovat ensi vuonna 11,72–14,25 euroa kuukaudessa neliömetriltä.

Vuokrankorotusten pääasiallisena syynä on rahoitus-, lämmitys- ja korjauskustannusten voimakas kasvu. Myös yleinen kustannuskehitys sekä korjausten määrän kasvu vaikuttavat vuokria korottavasti. Vuokrankorotus ei kuitenkaan riitä kattamaan kohonneita kustannuksia, vaan vuonna 2023 käytetään merkittävä määrä aikaisemmilta vuosilta kertyneitä ylijäämiä.

Hekan vuokrankorotukset ovat viime vuosina olleet varsin maltillisia, keskimäärin vain noin 1,5 prosenttia vuodessa.

Hekan hallitus vahvisti vuoden 2023 vuokrat kokouksessaan 18.10.2022. Asukkaat saavat kirjeitse tiedon ensi vuoden vuokrastaan lokakuun loppuun mennessä.

Hekan vuokra määritetään omakustannusperiaatteella

Hekan kokonaisvuokra määräytyy omakustannusperiaatteella eli perimme asunnoistamme vuokraa vain sen verran kuin niiden rakentaminen, korjaaminen, ylläpito ja hallinnointi maksaa.

Omakustannusperiaatteella määräytyvät Hekan kokonaiskustannukset tasataan ensin alueellisiksi keskivuokriksi ja sitten kohdekohtaisiksi keskivuokriksi kohteiden sijainnin, kunnon, rakennustyypin sekä varuste- ja laatutason mukaiseen käyttöarvoon pohjautuen.

Hekan vuokrataso on Helsingin keskimääräistä vuokratasoa selvästi alhaisempi. Tällä hetkellä Hekan keskivuokra on noin 44 prosenttia alhaisempi kuin vapaarahoitteisten asuntojen keskivuokra Helsingissä.

Viipurinkatu 2

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) on Helsingin kaupungin kokonaan omistama yhtiö. Heka on Suomen suurin asuntojen vuokranantaja, jonka noin 53 000 asunnossa asuu lähes 100 000 helsinkiläistä.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka)

Kyselyn mukaan 60 prosenttia Hekan asukkaista suosittelisi vuokranantajaansa suurella todennäköisyydellä25.1.2023 12:20:00 EET | Tiedote

Helsingin kaupungin asunnot Oy:n (Heka) asukkaat olivat pääosin tyytyväisiä asumiseensa ja Hekaan vuokranantajana myös vuonna 2022. Hekan vuotuiseen asukastyytyväisyyskyselyyn vastanneista 60 prosenttia suosittelisi Hekalla asumista suurella todennäköisyydellä. Asukastyytyväisyyskyselyn kokonaistulos kuitenkin laski hieman vuodesta 2021. Selvitimme asukkaidemme tyytyväisyyttä Hekaan asukastyytyväisyyskyselyllä loppuvuodesta 2022.

Muistutuskutsu medialle: Tervetuloa tutustumaan Hekalla käyttöönotettuun innovatiiviseen energiaratkaisuun torstaina 8.12.2022 klo 97.12.2022 08:03:00 EET | Kutsu

Helsingin kaupungin asunnot Oy (Heka) tähtää kiinteistöjensä energiaomavaraisuuden kasvattamiseen. Yksi esimerkki tästä työstä on Hekan kohde Eskolantie 4 Pukinmäessä. Vuonna 2015 valmistuneen puurakenteisen kerrostalon katolle asennettiin ensin aurinkopaneelit ja nyt startup-yritys Cactosin valmistama, käytetyistä Tesla-sähköauton akuista koottu energiavarasto.

Kutsu medialle: Teslan akut varastoivat aurinkoenergiaa vuokrakerrostalolle – Tervetuloa tutustumaan innovatiiviseen energiaratkaisuun torstaina 8.12.2022 klo 91.12.2022 09:48:18 EET | Kutsu