Helsingin Musiikkitalon urkujen rakentajaksi on valittu itävaltalainen Rieger Orgelbau

Urkuhankkeen kilpailutusprosessi on toteutettu kevään 2018 aikana ja 8.5.2018 Musiikkitalon säätiön hallitus valitsi urkujen rakentajaksi itävaltalaisen Rieger Orgelbaun. Maineikkaan urkutehtaan tilauskannasta johtuen urkujen valmistuminen tulee ajoittumaan vuoteen 2022.

”Aikataulu ei ollut lopulta ratkaiseva tekijä urkujenrakentajan valinnassa, vaan tärkeintä oli löytää rakentaja, jonka suunnitelmien mukaan rakennetuilla uruilla voidaan saavuttaa niin soinnillisesti kuin teknisesti parhaat mahdolliset konserttisaliurut juuri Musiikkitaloon”, toteaa urkujen valintaan asetetun arviointilautakunnan puheenjohtaja Olli Porthan. ”Tarjouskilpailun laatutaso oli erittäin korkea ja suunnittelukilpailuna toteutettua kilpailutusprosessia voidaan pitää erittäin onnistuneena” Porthan jatkaa.

Urkujen hankintaprosessi on toteutettu laajassa yhteistyössä Helsingin Musiikkitalon säätiön, Musiikkitalon päätoimijoiden ja urkujen rakennuttamisesta vastaavan Kiinteistöosakeyhtiö Mannerheiminintie 13a:n kanssa.

Tavoitteena rakentaa yhdet maailman suurimmista konserttisaliuruista

Alun perin konserttisaliin tavoiteltiin Suomen suurimpia, 90 äänikertaisia urkuja. Kilpailuun saatujen suunnitelmien myötä kuitenkin havaittiin, että konserttisaliin parhaiten soveltuvissa uruissa saattaisi olla jopa 100 äänikertaa, jolloin Helsingin Musiikkitalon urut nousisivat yhdeksi maailman suurimmista konserttisaliuruista.

”Tavoitteena ovat soinnillisesti sellaiset urut, jotka parhaalla mahdollisella tavalla täyttävät koko tilan ja tulevat kuulijan iholle asti”, toteaa urkujen asiantuntijaryhmään kuulunut urkutaiteilija Jan Lehtola.

Urut soivat vuonna 2022

Urkujen rakennusprosessi on pitkä ja ensimmäinen vaihe ajoittuu kesään 2020, jolloin konserttisalissa tullaan tekemään rakennusteknisiä valmistelutöitä. Varsinaiset urkujen asennus- ja kokoamistyöt tehdään kesinä 2021 ja 2022. Tätä ennen urkujen tuhannet pillit ja muut osat valmistetaan Rieger Orgelbaun tehtaalla Itävallassa. Urkujen hankintahinta tulee olemaan n. 3 miljoonaa euroa. Lahjoituksina saadut 4,2 miljoonaa euroa tulevat riittämään urkuhankinnan kokonaiskustannuksiin.

”Säätiölle hanke on erittäin merkittävä ja siihen saatu rahoitus kattaa hankkeen kustannukset. Hankkeen rinnalle käynnistetyn Urut soimaan-lahjoituskampanjan avulla voidaan siten keskittyä turvaamaan soivat sisällöt, kunhan urut valmistuvat” iloitsee säätiön hallituksen puheenjohtaja Nasima Razmyar.  ”Lahjoituskampanja on käynnistynyt yli odotusten ja olemme erittäin kiitollisia kaikista säätiölle osoitetuista lahjoituksista. Niiden avulla voimme aidosti tukea ja turvata monipuolisen urkumusiikin esittämisen konserttisalissa”, Razmyar lisää.

Kutsu medialle

Musiikkitalon säätiö järjestää urkuhankkeen esittelytilaisuuden Musiikkitalon Organo-salissa 5.6.2018 klo 18.00.

Haastattelupyynnöt sekä lehdistöliput esittelytilaisuuteen:
Helsingin Musiikkitalon säätiö, Kaisa Näreranta, p. 050 584 4876

Lisätietoja koskien urkuja ja niiden suunnittelua:
Urkujen suunnittelutyöryhmän puheenjohtaja, professori, urkutaiteilija Olli Porthan
p. 050 526 2006

Musikhusets konsertorgel förgylls av en internationell orgelkompositionstävling12.9.2019 13:33:02 EESTTiedote

Stiftelsen Musikhuset i Helsingfors anordnar en internationell orgelkompositionstävling. Med kompositionstävlingen vill vi sätta guldkant på Musikhusets nya Rieger-konsertorgel, som kommer att stå klar i slutet av 2022. Kompositionstävlingen är en strävan att främja samarbetet mellan organister, kompositörer och orkestrar och skapa nya och intressanta orgelkompositioner. Avsikten är att kompositionstävlingens vinnande verk ska uruppföras under 2023 vid konserter på den nybyggda orgeln i Musikhusets konsertsal.

An international composition contest for organ music will celebrate the new Musiikkitalo concert organ12.9.2019 13:33:01 EESTPress release

The Helsinki Music Centre Musiikkitalo Foundation is organising an international composition contest for organ music. The contest will celebrate Musiikkitalo’s new Rieger concert organ, which will be completed in late 2022. The contest will promote cooperation among organists, composers, and orchestras and produce new interesting organ music. To be played on the newly completed concert organ, the winning works will premiere in 2023 in the Musiikkitalo Concert Hall.

Musiikkitalon konserttiurkuja juhlistetaan kansainvälisellä urkusävellyskilpailulla12.9.2019 13:33:00 EESTTiedote

Helsingin Musiikkitalon säätiö järjestää kansainvälisen urkusävellyskilpailun. Sävellyskilpailulla halutaan juhlistaa Musiikkitalon uusia Rieger-konserttiurkuja, jotka valmistuvat vuoden 2022 lopulla. Sävellyskilpailun pyrkimyksenä on edistää urkureiden, säveltäjien ja orkestereiden yhteistyötä sekä saada aikaan uusia kiinnostavia urkusävellyksiä. Tavoitteena on, että sävellyskilpailun voittajateokset saavat kantaesityksensä vuoden 2023 aikana Musiikkitalon konserteissa konserttisalin vastavalmistuneilla uruilla.

Kaija Saariahon Musiikkitalolle säveltämä sisäänsoitto saa ensiesityksensä 4. syyskuuta 20194.9.2019 00:00:00 EESTTiedote

Kaija Saariaho on säveltänyt Musiikkitalolle uuden sisäänsoiton Helsingin Musiikkitalo Oy:n tilauksesta. Sisäänsoitto saa ensiesityksensä Radion sinfoniaorkesterin syyskauden avajaiskonsertissa 4. syyskuuta 2019. Saariahon säveltämää sisäänsoittoa tullaan käyttämään kaikissa Musiikkitalon konserttisalin konserteissa ilmaisemaan konsertin alkua tai sen jatkumista.