Helsingin rantavesistä yli 100 kuutiometriä roskaa kesällä 2022 – sähköpotkulautojen suosio näkyy valitettavasti myös meressä

Helsingin kaupunki keräsi reilut 100 kuutiometriä roskaa pääkaupungin rantavesistä kesäkaudella 2022. Aiempiin kesiin verrattuna merestä nostettiin huomattavan paljon enemmän sähköpotkulautoja ja kaupunkipyöriä. Myös yksi hylätty auto haettiin pois autottomasta Vartiosaaresta. Kesäkausi päättyy 1.12., kun viimeinenkin Staran vene nostetaan talviteloille.

Staran kuusi venettä lasketaan vesille huhti–toukokuussa ja nostetaan talviteloille marras–joulukuussa. Tänä vuonna viimeinen vene nostetaan maalle 1.12.

– Kerätyssä jätteessä näkyy, millaisia säitä kesällä on ollut. Kuumilla keleillä ihmiset viettävät tavallista enemmän aikaa rannoilla ja merellä. Silloin roskien joukossa korostuvat esimerkiksi kertakäyttöastiat, Staran saaristopäällikkö Juha Puumalainen sanoo.

Tänä vuonna merestä kerättyä jätettä kertyi jonkin verran edellistä kesää vähemmän. Tähän vaikutti pitkään jatkunut talvi, jolloin vesille päästiin hieman tavanomaista myöhemmin. Kerätystä jätteestä muovia ja puuta oli molempia 30 kuutiometriä sekä metallia 7 kuutiometriä. Loppumateriaali, noin 35 kuutiometriä, oli orgaanista jätettä.

Stara hoitaa puhtaanapidon lisäksi kesäisin saariston jätehuollon sekä tarkistaa parin viikon välein kaupungin parisataa pelastuspostia: pelastusrenkaat, heittoliinat, tikkaat ja veneet.

Staralla on yhteensä kuusi venettä: Haavi II, Haavi III, Lippo, Natura, Ra-Pu ja Lounaistuuli. Ensimmäiset veneet nostetaan talviteloille marraskuussa ja loput joulukuun alkuun mennessä. Staran kaikki alukset ovat mukana myös öljyntorjuntavalmiudessa, ja henkilöstö on koulutettu öljyntorjuntaan kolmivuorotyössä yhdessä pelastuslaitoksen kanssa.

Helsingin kaupungin tavoite on lisätä ranta- ja vesialueiden käyttöä. Helsingin kaupungin rakentamisliikepalvelulaitos Staran ympäristönhoitoyksikkö edistää tavoitteeseen pääsyä pitämällä huolta luonnonsuojelu- sekä ulkoilu- ja virkistysalueista niin maalla kuin merellä.

Kuva: Lassi Ruth

Juha Puumalainen

saaristopäällikkö, Stara
juha.puumalainen@hel.fi

09 310 17000http://www.stara.hel.fi

Stara on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos – rakentamisen, ympäristönhoidon ja logistiikan moniosaaja. Se huolehtii Helsingin siisteydestä, toimivuudesta ja vehreydestä. Staran hoidossa on noin 70 % Helsingin kaduista ja puistoista. Liikelaitoksessa on lähes 1 500 työntekijää ja sen liikevaihto on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa. www.stara.hel.fi

Herttoniemen katutöiden toinen vaihe on valmistumassa – urakan jälkeen liikkuminen alueella on aiempaa turvallisempaa ja sujuvampaa22.12.2022 11:59:28 EET | Tiedote

Herttoniemen yritysalueen katujen peruskorjauksen toinen urakkavaihe päättyy vuoden lopussa. Kuitenkin runsaan lumentulon vuoksi osa asfaltoinneista siirtyy kevääseen. Peruskorjauksen myötä liikkuminen alueella helpottuu, hulevesien hallinta paranee ja kunnallistekniikka vastaa uusien asukkaiden tarpeisiin. Pääurakoitsijana urakassa on toiminut Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara.

Talvien lumikuormissa huimia eroja – Staran ensilumikisassa arvuutellaan, milloin lumi sataa Helsingissä24.10.2022 10:26:52 EEST | Tiedote

Talvi 2021–2022 oli poikkeuksellisen luminen Helsingissä. Lumikuormia kertyi 120 000, kun edellisenä – myös kovalumisena talvena – niitä tuli 103 000. Staran ensilumikisassa arvuutellaan päivää, jolloin lumitöihin tarvitaan aura-autoja. – Aurausta vaativa ensilumi on Helsingissä satanut useimmiten marraskuun puolivälin jälkeen. Ääripäästä toiseen vaihtelevat talvet tekevät talvihoitoon varautumisesta haasteellista kalusto- ja henkilöstömitoituksen kannalta. Muistan talven, jolloin lunta aurattiin marraskuulta liki vappuun saakka. Tuolloin lumikuormia kertyi noin 340 000. Talvena 2019–2020 aurauskalustoa ei puolestaan käytännössä tarvittu juuri lainkaan, yksikönjohtaja Ville Alatyppö Starasta sanoo. Ensilumikisan voittajalle suksipaketti Staran perinteisessä kisassa arvuutellaan päivää, jolloin aurausta vaativa ensilumi sataa Helsinkiin. Oikein arvanneiden kesken arvotaan vapaavalintainen suksipaketti. Kisan sääntöjen mukaan ensilumi katsotaan sataneeksi, kun kolme Staran kuudesta hoito

Helsingin kesäkukat tarjoavat tänä vuonna herkullisen kattauksen pölyttäjille8.6.2022 13:27:38 EEST | Tiedote

Helsinki istuttaa tänäkin vuonna kymmeniä tuhansia kesäkukkia kaupungin puistoihin, aukioille ja kadunvarsille. Istutuksissa näkyvät uusimmat trendit: nyt panostetaan niittymäisiin ja hyönteisystävällisiin lajeihin, joita nähdään erityisesti Makasiini- ja Kaivopuistoissa. – Niittymäisissä kukkaryhmissä hyönteisiä vetävät puoleensa etenkin daaliat ja tsinniat, joissa näkyy keltainen keskus. Muita hyönteisten suosikkeja ovat jättiverbenat, iso-olkikukat ja iisot, Helsingin kesäkukkaistutusten kasvivalinnat tekevä vihersuunnittelija Kirsti Oksanen Starasta sanoo. Oksanen aloittaa kukkaryhmien suunnittelun jo edellisen vuoden lokakuussa. Kesän aikana hän seuraa eri lajikkeiden menestymistä, tekee havaintoja tulevia kesiä varten, ja myös kuvaa kaikki kukkaryhmät. – Kasvisuunnittelussa tulee kiinnittää huomiota siihen, että istutukset ovat koko kesän kukassa, mutta istutuksen ilme saa mielellään muuttua kesän aikana. Helsinki myös kokeilee erilaisia viljelymenetelmiä, jotta kaupungin julkisi