Helsingin seudun asukkaat käyttävät yhä enemmän kestäviä kulkutapoja
Kun vuoden 2018 liikkumistutkimuksen tuloksia verrataan edelliseen tutkimukseen vuodelta 2012, olennaisin muutos on se, että Helsingin seudun asukkaat tekivät entistä suuremman osan matkoistaan polkupyörällä ja kävellen. Syksyllä 2018 kestävien kulkutapojen eli joukkoliikenteen, pyöräilyn ja kävelyn osuus matkoista oli yhteensä 60 prosenttia. Syksyllä 2012 osuus oli 57 prosenttia.
Tuloksissa on merkillepantavaa myös se, että joukkoliikenteellä tehtyjen matkojen osuus joukkoliikenne- ja henkilöautomatkojen yhteenlasketusta määrästä jatkoi kasvuaan pääkaupunkiseudulla eli Helsingissä, Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla. Kehitystä on seurattu liikkumistutkimuksissa jo yli puoli vuosisataa. Joukkoliikennematkojen osuus joukkoliikenne- ja henkilöautomatkoista oli 44 prosenttia syksyllä 2018.
Joukkoliikenteen osuus oli matalimmillaan 42 prosenttia syksyllä 2008. Syksyllä 2012 osuus oli 43 prosenttia. Yhden prosenttiyksikön kasvu tarkoittaa noin 20 000 matkaa arkivuorokaudessa joukkoliikenteen eduksi.
Metro ja junat kasvattivat osuuttaan joukkoliikennematkoista
Helsingin seudun asukkaat tekivät syksyn 2018 arkipäivänä yhteensä 4,7 miljoonaa seudun sisäistä matkaa. Syksyllä 2012 matkoja tehtiin 4 miljoonaa. Nousua selittää seudun asukasmäärän kasvu samoin kuin se, että henkeä kohden tehtyjen matkojen määrä kasvoi.
Koska kävellen ja pyörällä tehtyjen matkojen määrä kasvoi erityisen paljon, eri kulkutapojen suhteelliset osuudet Helsingin seudun asukkaiden matkoista muuttuivat vuoteen 2012 verrattuna. Kävelyn osuus kasvoi 25 prosentista 29 prosenttiin ja pyöräilyn osuus 8 prosentista 9 prosenttiin. Henkilöautolla tehtyjen matkojen osuus laski 40 prosentista 39 prosenttiin ja joukkoliikennematkojen osuus 24 prosentista 22 prosenttiin.
Helsingin seudun asukkaat tekivät 40 prosenttia joukkoliikennematkoistaan bussilla. Metrolla tehtiin 25 prosenttia, junalla 24 prosenttia ja raitiovaunulla 11 prosenttia joukkoliikennematkoista. Vuoden 2012 tutkimuksen verrattuna metron ja junan osuudet kasvoivat ja bussien osuus pieneni.
Se, että metroa ja junia käytettiin entistä enemmän, johtuu pääasiassa Kehäradasta sekä metron jatkamisesta Espooseen. Kävelyn ja pyöräilyn kasvuun on voinut vaikuttaa esimerkiksi kaupunkipyörien käyttöönotto. Myös säätila todennäköisesti lisäsi kävelyn ja pyöräilyn suosiota, sillä syksy 2018 oli lämmin ja vähäsateinen.
Tutkimukseen vastasi lähes 11 000 Helsingin seudun asukasta
HSL kutsui liikkumistutkimukseen noin 38 000 satunnaisesti väestörekisteristä valittua seitsemän vuotta täyttänyttä Helsingin seudun asukasta. Heistä lähes 11 000 osallistui pitäen matkapäiväkirjaa liikkumisistaan yhden päivän ajan. Tulokset yleistettiin laajennuskertoimien avulla koskemaan kaikkia seudun asukkaita.
HSL toteutti liikkumistutkimuksen yhdessä Helsingin seudun kuntien kanssa. Tutkimuskuntia olivat Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Järvenpää, Kauniainen, Kerava, Kirkkonummi, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo, Siuntio, Tuusula, Vantaa ja Vihti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Erikoistutkija Pekka Räty, pekka.raty@hsl.fi, 040 738 6559
Liikennetutkija Elina Brandt, elina.brandt@hsl.fi, 040 504 2930
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme