Helsingin seurakunnilta 100 000 euroa Afganistanin ja Haitin kriisien uhreille

Helsingin seurakuntien yhteinen kirkkoneuvosto myönsi yhteensä 100 000 järjestöille ja hankkeisiin, jotka auttavat Afganistanin kriisin ja Haitin maanjäristyksen uhreja.

Tuki painottuu kirkon periaatteiden mukaan haavoittuvimmassa asemassa olevien hyväksi. 100 000 euron summasta puolet ohjataan Haitiin ja toinen puoli afganistanilaisten auttamiseen.

Kriisiapua Haitin maanjäristyksen uhreille kanavoidaan seurakuntien yhteistyökumppanin Kirkon Ulkomaanavun kautta. Afganistanilaisia tuetaan sekä paikan päällä ja naapurimaissa että Suomessa. Helsingin seurakunnat lahjoittavat 10 000 euroa Turvapaikanhakijoiden tuki ry:lle ja Pakolaisneuvonnalle kummallekin.

”Lääkärit ilman rajoja sekä YK:n lastenjärjestö Unicef ovat ilmoittaneet jatkavansa työtä heikoimmassa asemassa olevien auttamiseksi. Erityisesti naiset ja lapset hyötyvät näiden toimijoiden työstä. Näille kummallekin päätimme myöntää 15 000 euroa. Tilanne Afganistanissa ja osin naapurimaissa on sekava ja arvaamaton. Vain harva järjestö pystyy tässä tilanteessa pysymään ja toimimaan alueella”, sanoo yhteisen kirkkoneuvoston puheenjohtaja Jukka Pakarinen.

Helsingin seurakunnat selvittävät ja suunnittelevat myös muita toimia afganistanilaisten pakolaisten auttamiseksi.

”Lähetys- ja kehitysavun vakiokumppanimme ovat toki ensisijaisia silloin, jos niillä on alueella toimintaa, joka tavoittaa hädänalaisimmat avuntarvitsijat. Helsingissä selvitämme myös sekä kirkon omia tukimahdollisuuksia että työtä afganistanilaisten yhteisöjen ja kansalaisjärjestöjen kanssa. Ainakaan tässä vaiheessa ei näyttäisi olevan akuuttia tarvetta kirkon hätämajoituksiin”, yhtymänjohtaja Juha Rintamäki sanoo.

”Afganistan ja Haiti kuuluvat molemmat maailman köyhimpien maiden joukkoon. Siellä asuvien ja sieltä pakenevien ihmisten auttaminen on myös meidän tehtävämme – meidän helsinkiläisten, meidän kirkon jäsenten. Kyse on ihmisyydestä, ei sen enemmästä tai vähemmästä.”

Lisätietoja: Juha Rintamäki, yhtymänjohtaja, 050 593 1944