Helsingin Sompasaaren valmistui uusia asumisoikeuskoteja

Asuntosäätiön uudet asumisoikeusasunnot ovat valmistuneet Helsingin Sompasaareen. Kaikki asunnot on myyty ja asukkaat pääsevät muuttamaan uusiin koteihin tällä viikolla.

Kaljaasi Fortunan katu 4:ään rakennetussa kahdeksankerroksisessa talossa on 51 asumisoikeuskotia, joiden koot vaihtelevat yksiöistä neliöihin. Asuntojen parvekkeet ovat parhaimmillaan koko asunnon levyisiä ja osassa toisen kerroksen asuntoja on terassipiha laudoituksineen ja istutuksineen.

Asumisoikeuskohde sijaitsee Sompasaaren kärjessä, merenrannan tuntumassa. Asukkaiden yhteiset sauna- ja kerhotilat ovat rakennuksen ylimmässä kerroksessa, ja kattoterassilta avautuu upea näkymä merelle. Pysäköintipaikat sijaitsevat korttelin parkkihallissa, jossa on mahdollisuus myös sähköauton lataamiseen. Korttelin keskelle rakentuva yhteispiha on avoin alueen kaikille asukkaille.

Sompasaari on osa Helsingin uutta työpaikka- ja asuinaluetta Kalasatamassa. Alueella on loistavat kulkuyhteydet; Kalasataman metroasema sijaitsee lähellä ja tulevaisuudessa keskustaan pääsee myös raitiovaunulla. Mustikkamaan ulkoilualueella voi nauttia luonnon rauhasta ja kävelymatkan päässä sijaitsevat mm. kauppakeskus Redi sekä ravintoloistaan tunnettu Teurastamo.

Kohteen rakentajana on toiminut Fira Oy ja suunnittelusta vastannut Arkkitehtitoimisto Konkret Oy.

Asuntosäätiö on yksi suurimpia suomalaisia asuinkiinteistöjen omistajia Suomessa. Tarjoamme lähes 18 000 kotia 31 paikkakunnalla; asokoteja, vuokrakoteja ja omistuskoteja. Vuosittain käynnistämme noin 400 uuden asunnon tuotannon. Liikevaihtomme vuonna 2020 oli lähes 200 miljoonaa euroa. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys: emme tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.