Helsingin sydämessä sijaitseva Original Sokos Hotel Helsinki sulkeutuu uudistustöiden ajaksi. Vuonna 2022 avautuva uusi hotelli esittelee Helsinkiä pala palalta.

Urbaania helsinkiläistunnelmaa vuodesta 1930 saakka sykkinyt Original Sokos Hotel Helsinki sulkeutuu uudistustöiden vuoksi 30. marraskuuta. Kesällä 2022 Kluuvikadulle avautuva, täysin uudistunut hotelli on tyylikäs kumarrus Helsingille ja sen ikonisille yksityiskohdille.
Original Sokos Hotel Helsinki, Kluuvikatu 8

Hotellirakennus peruskorjataan ja samassa yhteydessä talon kaikki hotellihuoneet, kattosauna sekä aula- ja ravintolatilat uusitaan. Majoitustilojen sisustussuunnittelusta vastaa Suunnittelutoimisto KOKO3 ja ravintolatilojen Promakers. Hotellioperaattorina toimii Sokotel Oy, kiinteistön omistaa sijoitusyhtiö Exilion. Uudistustyöt kestävät arviolta 1,5 vuotta.

”Olemme tehneet pitkäaikaista, menestyksekästä yhteistyötä Sokotelin kanssa, sillä Exilion on omistanut kiinteistön jo vuodesta 2008. Rakennuksella on pitkä historia, ja nyt haluamme yhdessä nostaa sen tasoa vastataksemme tulevaisuuden vaatimuksiin. Tulemme samalla investoimaan myös rakennuksen energia- ja ympäristöystävällisyyteen”, Investment Manager Jussi Ojamo Exilionista sanoo.

Uudessa hotellissa Helsinki esitellään pala palalta

Hotelli Helsingin kohta sadan vuoden mittainen tarina on aina ollut kiinteä osa Helsingin ja helsinkiläisten tarinaa. Sijainti klassistisen Helsingin äärellä tuo oman eleganssinsa hotelliin.

”Sisustussuunnittelun inspiraationa on ollut ihana Helsinki ja sen lukuisat ikoniset yksityiskohdat, kuten kaupungin kullatut kupolit ja rautatieaseman monumentaaliset lyhdynkantajat. Uudessa hotellissa ihastutaan Helsinkiin pala palalta - yllättävien yksityiskohtien kautta. Ja mikä parasta, kaikki hotellin esittelemät aiheet löytyvät kivenheiton päästä kaupungilta. Helsinki-elämys alkaakin jo yöpymispaikasta”, kertoo sisustusarkkitehti Aino Brandt KOKO3:sta. ”Hotelli Helsingin uusi tuleva aikakausi tarkoittaa vieraille täysin uniikkia hotellikokemusta”, Brandt lupaa.

Ydinkeskusta tarjoaa parhaan sijainnin ravintolakohtaamisille

Ravintolat muodostavat jatkossa yhtenäisen kokonaisuuden hotelliaulan kanssa. Eloisa miljöö ja rento ruoka- ja juomalista vetoavat niin hotelliasukkaisiin kuin helsinkiläisiin.

”Hotellimiljöö tarjoaa loistavat raamit sosiaalisille kohtaamisille. Tällä sijainnilla, kaupungin kiinnostavimmassa kulmauksessa, käytössämme on loistava liikepaikka, jonne muovaamme rohkean ja elämää pulppuavan ravintolatilan. Uskomme vahvasti ydinkeskustan voimaan”, toteaa Sokotel Oy:n toimitusjohtaja Jarkko Härmälä. ”Suomen ensimmäinen suurhotelli on säilyttänyt suosionsa vuosikymmenten varrella, mistä kertovat myös hotellin kovat käyttöasteet. Nyt tavoittelemme ravintoloiden osalta samaa ja luomme uudenlaista after work -kulttuuria Helsinkiin. Ydinkeskusta on paras paikka kohtaamisille – niille tulee tarjota kiinnostavat puitteet.”

Original Sokos Hotel Helsingin ollessa suljettuna Helsingin keskustassa asiakkaita palvelevat suomalaisia ilmiöitä esittelevä Original Sokos Hotel Presidentti, funkkisklassikko Original Sokos Hotel Vaakuna ja Suomen parhaaksi bisneshotelliksi juuri valittu Radisson Blu Royal Hotel Kampissa.

Original Sokos Hotel Helsingin peruskorjaus ja uudistus

Kesto                               30.11.2020 – kesä 2022

Kiinteistön omistaja         Exilion Real Estate I Ky

Hotellioperaattori             Sokotel Oy

Sisustussuunnittelu         Suunnittelutoimisto KOKO3 Oy

Ravintolasuunnittelu       Promakers Oy

Urakoitsija                       Rakennus Oy Antti J. Ahola

Original Sokos Hotel Helsingin tarina

Original Sokos Hotel Helsinki on Kluuvikadulla, Helsingin sydämessä sijaitseva paljasjalkainen helsinkiläishotelli. Ennen uudistusta hotellissa on 206 huonetta, kaksi ravintolaa, kokoustiloja ja kattosauna.

Hotelli Helsinki avautui vuonna 1930 Helsingin Suomalaisen Säästöpankin liikepalatsiin Hallitus- (nykyinen Yliopistonkatu) ja Kluuvikadun kulmaan ensimmäisenä helsinkiläisenä suurhotellina. Kahdeksankerroksinen, uusklassismia edustava rakennus oli laajoine ravintolatiloineen ja matkustajahuoneineen ensimmäinen laatuaan maassamme, ja näin ollen aikansa suuri puheenaihe. Juhlakerroksessa kattokruunut ja pöytähopeat kimmelsivät.  Matkustajahuoneet hotellin suunnitellut arkkitehti P. E. Blomstedt sisusti klassistisen tyylin mukaan pelkistetymmin.

Vuosien varrella juhlakerroksessa on tarjoiltu lounaita suihkulähdepöydästä, kruunattu missejä ja seurattu radion välityksellä marsalkka Mannerheimin virkaanastujaisia. Huippuvuosiaan 1990–2000-luvuilla juhlinut Helsinki Club muistetaan kaupungin kuumimpana yökerhona. Hotellissa on majoittunut monia kuuluisuuksia Paavo Nurmesta Benito Mussoliniin.

Hotellin hyvä sijainti, rauhallinen tunnelma ja sydämellinen asiakaspalvelu ovat houkutelleet asiakkaita Kluuvikadun sympaattiseen hotelliin jo 90 vuotta.

Jarkko Härmälä, toimitusjohtaja
Sokotel Oy
s-posti jarkko.harmala@sok.fi

Original Sokos Hotel Helsinki, Kluuvikatu 8
Original Sokos Hotel Helsinki, kesäkuva

Sokotel Oy on SOK:n matkailu- ja ravitsemisliiketoimintaa harjoittava tytäryhtiö, joka operoi pääkaupunkiseudulla, Tampereella, Oulussa, Vaasassa, Tallinnassa ja Pietarissa 18 Sokos Hotellia ja seitsemää Radisson Blu Hotellia.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.