Helsingin uusi nähtävyys poltetaan – yksinäisyys, pelko, turhautuminen ja tuska käsitellään kollektiivisesti

Tuska Art & Designin käynnistämä yhteisöllistävä taideprojekti kutsuu ihmiset käsittelemään tunteitaan taiteen ja käsitöiden kautta. ASDAMA HEL -monumentti rakentuu Suvilahteen ihmisten sinne viemistä esineistä ja poltetaan lopulta roviona pimeiden ajatusten kollektiivisen käsittelemisen merkiksi.

Helsingin Suvilahteen kohoaa huhti-toukokuun aikana monumentti, johon kuka tahansa saa jättää kädenjälkensä. Yhteisöllinen ASDAMA HEL (Assembly of Dark Matter – Helsinki) -teos vastaa poikkeuksellisten aikojen korostamaan tarpeeseen kokea yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tehdä yhdessä merkityksellisiä asioita. Ihmiset eivät voi kokoontua, mutta ajatukset, ideat ja esineet voivat.

“Joskus voi olla hyväksi polttaa kuona-aines pois ajatuksista ja mielestä. ASDAMA HEL antaa siihen konkreettisen mahdollisuuden. Haastamme ihmisiä luovuuteen ja rohkeuteen käsitellä yksinäisyyttä, pelkoa, turhautumista ja tuskaa vapaasti yhteisönä”, Tuska Art & Designin ja Tuska-festivaalin pääsuunnittelija Jenni Kääriäinen kertoo.

Lähes kuukauden ajan rakentuvaan monumenttiin innostetaan osallistumaan videoilla, jotka ohjeistavat kotona tehtäviin pieniin taide- ja käsityöprojekteihin. Teos avautuu Suvilahdessa huomenna 30. huhtikuuta, ja samalla julkaistaan videosarjan ensimmäinen osa.

Omat projektinsa saa vaivihkaa viedä Suvilahteen osaksi monumenttia, jonka rakentumista seurataan myös verkossa. Projektiin voi yhtä lailla osallistua tekemällä käsitöitä vain omaksi ilokseen tai liittymällä keskusteluun aiheen tiimoilta sosiaalisessa mediassa #asdamahel-tunnisteella.

Teos poltetaan toukokuun loppupuolella kaikessa hiljaisuudessa kaupunkilaisten vielä nukkuessa. Installaation polttaminen on kunnianosoitus elämän herkkyydelle ja asioiden hetkelliselle luonteelle.

“Pimeydestä kumpuava maailma on kuitenkin hyvä jättää jossain vaiheessa myös taakse: ASDAMAssa se haihtuu savuna ilmaan, jotta voisimme helpommin jatkaa matkaa. Ehkä jossain toisessa paikassa, ajassa ja tilanteessa ASDAMAa kaivataan taas uusien asioiden äärelle”, Kääriäinen pohtii.

Kestävän kehityksen kolminaisuus projektin ajurina

Pelkkien luonnollisten, puhtaiden ja polttokelpoisten materiaalien käyttäminen vaatii yleisöltä kekseliäisyyttä, mutta ympäristöystävällisyys on teoksen toteuttamisen elinehto. Taloudellinen kynnys osallistua projektiin on tehty niin matalaksi kuin mahdollista: videoilla käytetyt materiaalit ovat edullisia ja niitä löytynee valmiina monesta kodista tai jokamiehenoikeudella lähimetsästä. Teoksen keskiössä ovat sosiaalinen vaikuttavuus ja vastuullisuus, minkä projektissa mukana oleva Helsingin kaupunki kokee erityisen tärkeäksi.

“Tämä kevät on ollut poikkeuksellisen raskasta aikaa, ja toimettomuus, yksinäisyys ja pelko tulevasta leimaavat monen arkea. ASDAMA HEL tarjoaa helsinkiläisille mielekästä tekemistä, yhteisöllisyyttä ja toivoa. Olemme projektissa ilolla mukana! Poikkeustilanne vaatii tapahtumajärjestäjiltä kestäviä ajattelu- ja toimintamalleja, joiden osalta Tuska-organisaatio näyttää tässä hienoa esimerkkiä”, Helsingin markkinointiyksikön päällikkö Sanna Forsström sanoo.

Konseptuaaliseen suunnitteluun sekä vaikuttavuus- ja vastuullisuusstrategioihin keskittyvä Tuska Art & Design kuuluu samaan perheeseen Tuska-festivaalin ja TuskaLive-konserttitoimiston kanssa. ASDAMA HEL on Tuska Art & Designin ensimmäinen suurtuotanto, ja se toteutetaan yhteistyössä Helsingin kaupungin kanssa.

Lisätiedot:
Jenni Kääriäinen, Tuska Art & Design
puh. +358 40 726 0432, jenni@fme.fi

Kuva: Shadow Room

Tuska Utopia combines a travel show with metal music – a brand new way to experience Finland9.11.2020 09:40:13 EET | Press release

While music and travel industries are suffering from the lockdown and people around the globe have fewer opportunities to enjoy concerts and fulfil their wanderlust, Tuska Utopia offers a new way of experiencing both of these. The concept sees Finnish artists performing and audiences embarking on a journey to intriguing landscapes in the global home of heavy metal, from church ruins to disused gasometers.