Helsingin valtuusto päätti: Kouluille lisärahaa koronasta toipumiseen

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan keskiviikkona 16.6. Yli 160 miljoonan euron lisämäärärahan koronakriisin aiheuttamien tarpeiden paikkaamiseen. Lisärahat kohdistuvat sosiaali- ja terveystoimen- , kasvatuksen ja koulutuksen- sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Kaupunginvaltuusto päätti jo budjettisovun yhteydessä, että ylitysoikeuksia voidaan tarvittaessa myöntää koronan aiheuttamien kustannusten kattamiseen.

“SDP on vaatinut lisämäärärahoista päättämistä mahdollisimman nopealla aikataululla. Määrärahoja tarvitaan, jotta koronan aiheuttamat vahingot päästään paikkaamaan ja kriisistä noustaan oikeudenmukaisella tavalla. On hyvä, että pääsimme viimein tekemään päätöksen muun muassa koulujen tukemisesta”. iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on pitänyt esillä koulujen suurta tarvetta lisämäärärahoille, sillä huoli koronan eriarvoisuutta lisäävistä vaikutuksista etenkin nuorten ikäluokkien keskuudessa on suuri. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mukaan jopa 40 prosenttia perusopetuksen oppilaista Helsingissä tarvitsee aiempaa enemmän tukea.

“Lapset ja nuoret ovat kärsineet koronasta monella tavalla. Siksi on tärkeää, että pystymme tukemaan kouluja esimerkiksi varmistamaan riittävän tuen jokaiselle oppilaalle”, Heinäluoma kiteyttää.

Lisätiedot:

Eveliina Heinäluoma

valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP: Hoitoa on saatava aina tarvittaessa7.10.2021 10:57:43 EEST | Tiedote

SDP pitää tärkeänä, että jokainen suomalainen saa hoitoa aina tarvittaessa. Lisäksi henkilöstön jaksamisesta on huolehdittava, sillä hyvinvoiva henkilöstö turvaa laadukkaat palvelut. - Jokaisella ihmisellä on yhdenvertainen oikeus laadukkaisiin ja toimiviin palveluihin. SDP:lle oikea-aikainen hoitoon pääsy sekä sote-henkilöstön hyvinvointi ovat näiden vaalien keskeisimmät tavoitteet, linjaa SDP:n puheenjohtaja, pääministeri Sanna Marin. Oikea-aikaiset palvelut sekä luovat hyvinvointia että säästävät rahaa. Korona-ajalta kertyneen hoivavelan purkaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tarvitsemme hoitotakuun, riittävät ja laadukkaat palvelut ja palveluverkon, jotta hoitolupaus on toteutettavissa. SDP:lle hoitolupaus tarkoittaa sitä, että perusterveydenhuollossa kiireettömään hoitoon pääsee 7 päivässä hoidontarpeen arvioinnista. Hoitolupaus koskee sekä fyysisiä että psyykkisiä terveysongelmia, eli myös mielenterveyden haasteiden kanssa hoitoon tulee päästä viikossa. Myös suunterveydenhoito on ol

SDP Helsingin valtuustoryhmän puheenjohtaja Heinäluoma: Kaupunkistrategian keskiössä helsinkiläisten hyvinvoinnin vahvistaminen ja eriarvoisuuden torjunta29.9.2021 11:15:37 EEST | Uutinen

Helsingin kaupunkistrategiasta käytävät neuvottelut on saatu suurimpien valtuustoryhmien toimesta päätökseen. SDP:n valtuustoryhmä on tyytyväinen tärkeimpien tavoitteidensa näkymiseen strategiassa ja kannattaa strategian hyväksymistä. Helsingin kasvu on tuonut pääkaupungin toimintaan ja kaupungin päättäjille paljon uusia haasteita. Ilmastonmuutos, väestön ikääntyminen ja eriarvoistuminen ovat tulevalla valtuustokaudella myös Helsingin kaupunkistrategian keskiössä. ”Valtuustokaudella toteutetaan SDP:n esitys 2-vuotisesta koronan elpymisohjelmasta. Lisärahoituksella panostamme hoitojonojen purkamiseen, terapiatakuun toteuttamiseen ja koulujen oppimisvajeen paikkaamiseen”, SDP:n valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma painottaa. Alueellinen eriytyminen on Helsingin suurimpia haasteita. Eriytymisen uhkaan tullaan puuttumaan kaupunkilaisia kuunnellen ja tutkimusyhteisöä hyödyntäen. ”SDP:n tavoitteesta Helsinki jatkaa pitkäjänteistä työtä tasa-arvoisen kaupunkikehityksen puolesta.

SDP:n viestintäpäälliköksi Miia Järvi ja viestintäsuunnittelijaksi Laura Paatelainen16.8.2021 10:19:52 EEST | Tiedote

SDP:n viestinnässä on tapahtunut muutoksia elokuun aikana. Viestintäpäällikkönä on aloittanut Miia Järvi ja viestintäsuunnittelijana Laura Paatelainen. Järvi siirtyi tehtävään Palvelualojen ammattiliiton viestintäpäällikön tehtävästä. Paatelainen puolestaan on viestinnän väitöskirjatutkija, jonka tutkimuskohteena on erityisesti poliittinen viestintä sosiaalisessa mediassa. – Avoimuus ja kohderyhmälähtöisyys ovat tärkeä osa toimivaa viestintää ja onkin hienoa päästä edistämään näitä uudessa roolissa. Lisäksi koen merkitykselliseksi SDP:n tulevaisuuslinjan näkyväksi tekemisen sekä valmistautumisen tammikuisiin hyvinvointialuevaaleihin. Edessä on mielenkiintoinen ja työntäyteinen syksy, sanoo Järvi. – Poliittinen viestintä ja keskustelu ovat olleet intohimoni jo pitkään. SDP:llä on rakentava, tulevaisuuteen katsova linja, ja olen todella innostunut mahdollisuudesta päästä omalta osaltani tekemään tätä viestiä näkyväksi, Paatelainen kertoo. – Miian pitkän kokemus vastuullisista viestintäte