Helsingin valtuusto päätti: Kouluille lisärahaa koronasta toipumiseen

Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi kokouksessaan keskiviikkona 16.6. Yli 160 miljoonan euron lisämäärärahan koronakriisin aiheuttamien tarpeiden paikkaamiseen. Lisärahat kohdistuvat sosiaali- ja terveystoimen- , kasvatuksen ja koulutuksen- sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle. Kaupunginvaltuusto päätti jo budjettisovun yhteydessä, että ylitysoikeuksia voidaan tarvittaessa myöntää koronan aiheuttamien kustannusten kattamiseen.

“SDP on vaatinut lisämäärärahoista päättämistä mahdollisimman nopealla aikataululla. Määrärahoja tarvitaan, jotta koronan aiheuttamat vahingot päästään paikkaamaan ja kriisistä noustaan oikeudenmukaisella tavalla. On hyvä, että pääsimme viimein tekemään päätöksen muun muassa koulujen tukemisesta”. iloitsee valtuustoryhmän puheenjohtaja Eveliina Heinäluoma.

Helsingin SDP:n valtuustoryhmä on pitänyt esillä koulujen suurta tarvetta lisämäärärahoille, sillä huoli koronan eriarvoisuutta lisäävistä vaikutuksista etenkin nuorten ikäluokkien keskuudessa on suuri. Kasvatus- ja koulutuslautakunnan mukaan jopa 40 prosenttia perusopetuksen oppilaista Helsingissä tarvitsee aiempaa enemmän tukea.

“Lapset ja nuoret ovat kärsineet koronasta monella tavalla. Siksi on tärkeää, että pystymme tukemaan kouluja esimerkiksi varmistamaan riittävän tuen jokaiselle oppilaalle”, Heinäluoma kiteyttää.

Lisätiedot:

Eveliina Heinäluoma

valtuustoryhmän puheenjohtaja

SDP toteuttaa maraton-livelähetyksen – suora lähetys kestää 24 tuntia25.5.2021 08:23:39 EEST | Tiedote

SDP toteuttaa 24H-livelähetyksen, joka alkaa perjantaina 28.5. klo 15 ja jatkuu vuorokauden ympäri aina lauantaihin 29.5. klo 15 saakka. Lähetystä voi seurata SDP:n Facebook-sivuilla osoitteessa https://www.facebook.com/sosialidemokraatit. – Myönnetään, että idea 24 tuntia kestävästä lähetyksestä on jopa hieman hullu, mutta usein hieman hulluista ideoista syntyvät myös ne parhaat projektit. Lähetys on jotain aivan muuta, kuin mitä puolueviestinnässä on totuttu näkemään, kertoo SDP:n kaupunkipoliittinen suunnittelija ja yhtenä lähetyksen juontajista toimiva Tiina Isotalus. Lähetyksessä on mukana SDP:n kärkinimiä ja iso joukko kuntavaaliehdokkaita ympäri Suomen. Perjantai-iltana lähetyksen huipentaa näyttelijä Seela Sellan juhlahaastattelu. Sellaa haastattelee 24H-lähetyksessä puoluesihteeri Antton Rönnholm. – Lähetykseen mahtuu todella monenlaista ohjelmaa ja uskallan luvata, että jokainen löytää sieltä itselleen jotain. Luvassa on muun muassa mielenkiintoisia keskusteluja, aamujoogaa,

SDP:n valtuustoryhmä: Vapaavuoren on tuotava koulutuksen lisärahat välittömästi päätettäväksi19.5.2021 18:21:19 EEST | Tiedote

SDP:n valtuustoryhmä vaatii, että pormestari Vapaavuoren on tuotava kasvatuksen ja koulutuksen toimialan ylimääräinen rahoitus välittömästi päätöksentekoon. Toimialalautakunta teki jo yli kuukausi sitten esityksen 17,5 miljoonan euron lisärahoituksesta mm. oppimisvajeen paikkaamiseksi perusopetuksessa ja toisella asteella. Rahoitusta lisättiin myös varhaiskasvatukseen ja oppilashuoltoon. Rahoitus vaatii vielä valtuuston siunauksen, mutta asiaa ei saada eteenpäin, ennen kuin pormestari tuo asian kaupunginhallitukseen.