Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni yhteistyöhön digitalisaation ja monipaikkaisuuden tutkimuksessa

Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni käynnistävät yhdessä Mikkelin yliopistokeskuksen kanssa tutkimusyhteistyön ’Digitalisaatio ja monipaikkaisuuden muutos’ – teemalla.

Reunoilla Torsti Hyyryläinen(vas.) ja Manu Rantanen(oik.) Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista, keskellä Markus Tykkyläinen Suur-Savon Sähköstä.

Tutkimusyhteistyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa korkeatasoisia tutkimus- ja kehittämishankkeita, vahvistaa tutkimuksellista kumppanuutta, sekä kehittää monipaikkaisuuden ilmiöön liittyvää ymmärrystä, osaamista ja osaamisverkostoja.

”Pidän tärkeänä digitalisaation ja monipaikkaisuuden teemojen yhdistämistä tutkimuksessa. Saamme monipaikkaisuuden ilmiön tutkimukseen terävämmän tutkimuksellisen näkökulman. Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämä alueellinen yritysyhteistyö nyt käynnistyy. Uskon, että löydämme tämän myötä uudenlaisen yhteistyömuodon akateemisen tutkimuksen ja yritystoiminnan välillä. Toivomme tästä yhteistyöstä pitkäjänteisyyttä, sillä monipaikkaisuuden ilmiö on jatkuva ja kehittyvä”, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen kuvailee.

Suur-Savon Sähkö – konserniin kuuluvan sähkön siirto- ja jakeluyhtiö Järvi-Suomen Energia Oy:n sähkönkäyttöpaikoista noin 40 % on luokiteltu vapaa-ajan asunnoiksi. Käytännössä on tunnistettu, että tämän lisäksi on runsaasti vakituisen asumisen luokkaan luokiteltuja kiinteistöjä, joiden todellinen käyttömuoto on monipaikkainen asuminen.

”Olemme ymmärtäneet monipaikkaisen asumisen merkityksen Järvi-Suomen elinvoiman tulevaisuuden kannalta keskeiseksi, ja meneillään olevan koronaepidemian aikana sähkön kulutuksen muutokset vapaa-ajan asunnoissa ovat erityisesti konkretisoineet monipaikkaiseen asumiseen liittyvää potentiaalia. Suur-Savon Sähkö – konsernin elinvoiman tulevaisuus on kohtalonyhteydessä alueen yleiseen elinvoimaisuuteen, ja monipaikkaisen asumisen kehittyminen on tämän kehittymisen avainkysymyksiä. Meidän pitää alueen muiden toimijoiden kanssa ymmärtää monipaikkaisen asumisen ilmiötä laajemmin, ja löytää keinoja monipaikkaisuuden myönteistä kehittymistä”, Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Monipaikkaisella asumisella merkittävä vaikutus aluetalouteen

"Etelä-Savo nähdään metsämaakuntana, ja aluetalouteen metsätaloudella eri muodoissaan onkin suuri merkitys. Mutta on tärkeää ymmärtää myös monipaikkaisen asumisen merkittävä aluetalouden vaikutus, joka jo nyt on tutkimuksemme mukaan noin 157 miljoona euroa vuosittain, ja työllistävä vaikutus 309 henkilötyövuotta. Olemme myös arvioineet, että monipaikkaisen elämänmuodon aluetaloudellinen kasvupotentiaali on kymmeniä prosentteja", tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen painottaa.

Koronaepidemian aikana, huhtikuusta elokuun loppuun, Järvi-Suomen alueen vapaa-ajan asuntojen sähkön käyttö on vuoteen 2019 verrattuna ollut 16,7 % korkeampaa. Samaan aikaan koronaepidemian negatiivisina vaikutuksina nähdään liike-elämän sähkön kulutuksen pienentyneen – 8,5 %, ja teollisuuden – 5,6 %.

”Käytännössä Järvi-Suomen alueella koronakriisin aikana monipaikkaisen asumisen sähkönkulutuksen kasvu on kompensoinut paljolti talouden notkahduksen negatiivisia vaikutuksia yritysten sähkön kulutukseen. Tulkintamme on, että näissä luvuissa näemme etätyön lisääntymisen vaikutuksia”, Tykkyläinen jatkaa.

Tutkimushankkeen puitteissa tullaan yhdistämään sähkönkulutuksen mittausdataa muihin tietoaineistoihin, ja luomaan uudenlaista tietoa monipaikkaisuuden ilmiöstä. Tutkimuksen tuloksena tullaan julkaisemaan akateemisia tutkimuksia, ja tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään Järvi-Suomen alueen energiainfrastruktuurin kehittämisessä, sekä uusien palvelutuotteiden suunnittelussa.

--

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti on Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan osasto, jolla on toimipaikat Mikkelissä ja Seinäjoella. Instituutti toteuttaa tehtäväänsä tekemällä tieteenalojen rajat ylittävää tutkimusta ja osallistumalla opetuksen antamiseen, kehittämällä ratkaisuja yrittäjyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, verkostoitumalla ja rakentamalla avoimia oppimisympäristöjä sekä edistämällä osuustoiminnan tutkimus- ja opetusalaa. Ruralia-instituutti työllistää viisikymmentä henkilötyövuotta, joista noin puolet Mikkelissä

Suur-Savon Sähkö - konserni on Järvi-Suomen alueella sähkön siirtoliiketoimintaa ja lämpöliiketoimintaa harjoittava konserni, jonka omistuksesta yli 60 % on alueen kuntien omistuksessa. Konsernin liikevaihto on noin 150 miljoonaa euroa vuosittain, ja oma henkilöstömäärä noin yhdeksänkymmentä henkeä. Kumppanuusverkosto mukaan lukien vuosittainen työllistävä vaikutus Järvi-Suomen alueella on noin 600 henkilötyövuotta.

Torsti Hyyryläinen
Tutkimusjohtaja, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
puh: 044 308 5322

Markus Tykkyläinen
Toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
puh: 050 596 5482

Lataa
Torsti Hyyryläinen kertoo Ruralia-instituutin tekemästä tutkimuksesta aluekehityksen parissa.
Lataa

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirto- sekä lämpöliiketoiminnasta. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat myös sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian tytäryhtiö Solarigo Systems, joka tarjoaa aurinkovoimapalveluita. Konsernin ennustettu liikevaihto vuonna 2021 on noin 250 milj. euroa ja henkilöstömäärä on noin 110.

Energia-ala vahvistaa Järvi-Suomen alueen elivoimaa - Tutkimushankkeessa selvitetään vaikutuksia16.3.2021 09:29:09 EET | Tiedote

Energiakonserni Suur-Savon Sähkön toiminta perustuu vahvasti alueellisten kumppanuuksien hyödyntämiseen. 75-vuotisjuhlavuotta viettävä Suur-Savon Sähkö käynnistää Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin kanssa tutkimushankkeen, jonka tarkoituksena on lisätä ymmärrystä konsernin kumppanuuksien aluetaloudellisista vaikutuksista. Tutkimuksen tulokset auttavat energiakonsernia kohdistamaan toimintaansa aiempaakin enemmän toiminta-alueen elinvoiman lisäämiseen.

Energiakonsernin tulos heikkeni koronan keskellä - investointitaso pidettiin kuitenkin korkeana26.2.2021 09:02:40 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli 154,9 (2019: 154,2) miljoonaa euroa, kasvua edelliseen vuoteen oli 0,4 %. Konsernin operatiivinen tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja oli 12,2 miljoonaa euroa (2019: 18,7), eli väheni 34,7 %. Konsernin käyttökate 41,8 miljoonaa euroa oli kuitenkin konsernin koko historian kolmanneksi paras tulos. Vuotta 2020 leimasi poikkeuksellisen lämmin säätila sekä COVID-19 viruksen aiheuttama pandemia.

Suur-Savon Sähkön budjettinäkymät 2021 – energiatoimialalla uskotaan koronan aiheuttaman taantuman jälkeiseen nousuun21.12.2020 11:56:45 EET | Tiedote

Vuoden 2021 budjetointi on energiakonsernissa laadittu myönteisissä yleisen talouden näkymissä. Ennusteet näyttävät vuodelle 2020 noin 15 miljoonan euron tulosta. Huolimatta merkittävästä jättämästä budjetoituun tulokseen verrattuna, Suur-Savon Sähkö – konserni tulee kuluvana vuonna tekemään 75 vuotisen historiansa kuudenneksi parhaan tuloksen.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EEST | Blogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli