Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni yhteistyöhön digitalisaation ja monipaikkaisuuden tutkimuksessa

Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni käynnistävät yhdessä Mikkelin yliopistokeskuksen kanssa tutkimusyhteistyön ’Digitalisaatio ja monipaikkaisuuden muutos’ – teemalla.

Reunoilla Torsti Hyyryläinen(vas.) ja Manu Rantanen(oik.) Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista, keskellä Markus Tykkyläinen Suur-Savon Sähköstä.

Tutkimusyhteistyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa korkeatasoisia tutkimus- ja kehittämishankkeita, vahvistaa tutkimuksellista kumppanuutta, sekä kehittää monipaikkaisuuden ilmiöön liittyvää ymmärrystä, osaamista ja osaamisverkostoja.

”Pidän tärkeänä digitalisaation ja monipaikkaisuuden teemojen yhdistämistä tutkimuksessa. Saamme monipaikkaisuuden ilmiön tutkimukseen terävämmän tutkimuksellisen näkökulman. Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämä alueellinen yritysyhteistyö nyt käynnistyy. Uskon, että löydämme tämän myötä uudenlaisen yhteistyömuodon akateemisen tutkimuksen ja yritystoiminnan välillä. Toivomme tästä yhteistyöstä pitkäjänteisyyttä, sillä monipaikkaisuuden ilmiö on jatkuva ja kehittyvä”, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen kuvailee.

Suur-Savon Sähkö – konserniin kuuluvan sähkön siirto- ja jakeluyhtiö Järvi-Suomen Energia Oy:n sähkönkäyttöpaikoista noin 40 % on luokiteltu vapaa-ajan asunnoiksi. Käytännössä on tunnistettu, että tämän lisäksi on runsaasti vakituisen asumisen luokkaan luokiteltuja kiinteistöjä, joiden todellinen käyttömuoto on monipaikkainen asuminen.

”Olemme ymmärtäneet monipaikkaisen asumisen merkityksen Järvi-Suomen elinvoiman tulevaisuuden kannalta keskeiseksi, ja meneillään olevan koronaepidemian aikana sähkön kulutuksen muutokset vapaa-ajan asunnoissa ovat erityisesti konkretisoineet monipaikkaiseen asumiseen liittyvää potentiaalia. Suur-Savon Sähkö – konsernin elinvoiman tulevaisuus on kohtalonyhteydessä alueen yleiseen elinvoimaisuuteen, ja monipaikkaisen asumisen kehittyminen on tämän kehittymisen avainkysymyksiä. Meidän pitää alueen muiden toimijoiden kanssa ymmärtää monipaikkaisen asumisen ilmiötä laajemmin, ja löytää keinoja monipaikkaisuuden myönteistä kehittymistä”, Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Monipaikkaisella asumisella merkittävä vaikutus aluetalouteen

"Etelä-Savo nähdään metsämaakuntana, ja aluetalouteen metsätaloudella eri muodoissaan onkin suuri merkitys. Mutta on tärkeää ymmärtää myös monipaikkaisen asumisen merkittävä aluetalouden vaikutus, joka jo nyt on tutkimuksemme mukaan noin 157 miljoona euroa vuosittain, ja työllistävä vaikutus 309 henkilötyövuotta. Olemme myös arvioineet, että monipaikkaisen elämänmuodon aluetaloudellinen kasvupotentiaali on kymmeniä prosentteja", tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen painottaa.

Koronaepidemian aikana, huhtikuusta elokuun loppuun, Järvi-Suomen alueen vapaa-ajan asuntojen sähkön käyttö on vuoteen 2019 verrattuna ollut 16,7 % korkeampaa. Samaan aikaan koronaepidemian negatiivisina vaikutuksina nähdään liike-elämän sähkön kulutuksen pienentyneen – 8,5 %, ja teollisuuden – 5,6 %.

”Käytännössä Järvi-Suomen alueella koronakriisin aikana monipaikkaisen asumisen sähkönkulutuksen kasvu on kompensoinut paljolti talouden notkahduksen negatiivisia vaikutuksia yritysten sähkön kulutukseen. Tulkintamme on, että näissä luvuissa näemme etätyön lisääntymisen vaikutuksia”, Tykkyläinen jatkaa.

Tutkimushankkeen puitteissa tullaan yhdistämään sähkönkulutuksen mittausdataa muihin tietoaineistoihin, ja luomaan uudenlaista tietoa monipaikkaisuuden ilmiöstä. Tutkimuksen tuloksena tullaan julkaisemaan akateemisia tutkimuksia, ja tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään Järvi-Suomen alueen energiainfrastruktuurin kehittämisessä, sekä uusien palvelutuotteiden suunnittelussa.

--

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti on Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan osasto, jolla on toimipaikat Mikkelissä ja Seinäjoella. Instituutti toteuttaa tehtäväänsä tekemällä tieteenalojen rajat ylittävää tutkimusta ja osallistumalla opetuksen antamiseen, kehittämällä ratkaisuja yrittäjyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, verkostoitumalla ja rakentamalla avoimia oppimisympäristöjä sekä edistämällä osuustoiminnan tutkimus- ja opetusalaa. Ruralia-instituutti työllistää viisikymmentä henkilötyövuotta, joista noin puolet Mikkelissä

Suur-Savon Sähkö - konserni on Järvi-Suomen alueella sähkön siirtoliiketoimintaa ja lämpöliiketoimintaa harjoittava konserni, jonka omistuksesta yli 60 % on alueen kuntien omistuksessa. Konsernin liikevaihto on noin 150 miljoonaa euroa vuosittain, ja oma henkilöstömäärä noin yhdeksänkymmentä henkeä. Kumppanuusverkosto mukaan lukien vuosittainen työllistävä vaikutus Järvi-Suomen alueella on noin 600 henkilötyövuotta.

Torsti Hyyryläinen
Tutkimusjohtaja, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
puh: 044 308 5322

Markus Tykkyläinen
Toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
puh: 050 596 5482

Lataa
Torsti Hyyryläinen kertoo Ruralia-instituutin tekemästä tutkimuksesta aluekehityksen parissa.
Lataa

Suur-Savon Sähkö on monialainen energiakonserni, joka vastaa sähkön siirto- ja lämpöliiketoiminnasta Päijänteen itäpuolisella Järvi-Suomen alueella. Yhtiö omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konserniin kuuluvat sähkönmyyntiyhtiöt Lumme Energia ja Loiste Sähkönmyynti sekä Lumme Energian aurinkovoimapalveluita tarjoava tytäryhtiö Solarigo Systems. Kehitämme yhdessä kumppaneidemme kanssa Järvi-Suomea kohti hiilineutraalia ja hyvinvoivaa tietoyhteiskuntaa.​ Konsernin ennustettu liikevaihto on noin 250 milj. euroa vuonna 2021 ja henkilöstöä meillä on noin 100. sssoy.fi

Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen Lestijärvellä19.11.2021 11:04:44 EET | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy nostaa hiilidioksidivapaan sähköntuotannon kapasiteettiaan osallistumalla 15 % omistusosuudella Suomen suurimpaan tuulivoimahankkeeseen osakkuusyhtiönsä Kymppivoima Oy:n kautta. Kokonaisuudessaan Keski-Pohjanmaalle sijoittuvasta 69 tuulivoimalan ja 455,4 MW tuotantotehon laajuisesta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona liki 200 000 MWh. Pelkästään Suur-Savon Sähkön osuus mittavan tuulivoimapuiston tuotannosta vastaa noin kymmenen tuhannen sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkön kulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuoden 2025 alkuun mennessä.

Uusi teknologia lyhentää sähkökatkoja ja pienentää sähköverkkojen kunnossapidon hiilijalanjälkeä – ”vuotuiset kustannussäästöt ovat todella merkittävät”15.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Evisio luo edellytykset drone- ja tekoälyteknologioihin perustuvalle toimintamallille, jonka ansiosta sähköverkkojen kunnossapitoa voidaan tehdä ennakoivasti ja paljon nykyistä tehokkaammin. Evisio Oy on Suur-Savon Sähkö Oy:n ja Järvi-Suomen Energia Oy:n omistama yhtiö, joka aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa.

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/2021: Konserni jatkaa vahvaa investointitasoa29.9.2021 16:55:46 EEST | Tiedote

Konsernin liikevaihto nousi tammi-elokuussa tasolle 146,7 M€ (2020: 98,3 M€). Tulos ennen tilinpäätöksiä ja veroja oli 6,2 M€ (2020: 6,8 M€). Liikevaihtoa on nostanut 1.4.2021 alkaen sähkön vähittäismyyntiyhtiö Loiste Sähkönmyynti Oy:n ostaminen Lumme Energia Oy:n sisaryhtiöksi. Yhdistetyn liiketoiminnan synergiat saadaan hyödynnettyä ensi vuonna. Aatu-myrskyn kustannukset Järvi-Suomen Energia Oy:lle juhannuksen alla nousivat hieman yli kolmeen miljoonaan euroon. Kustannuksista kaksi kolmannesta on vakiokorvauksia asiakkaille, ja yksi kolmannes verkoston korjauskustannuksia.

Vaajakoskella tutkitaan kalaportaiden toimintaa ja selvitetään luonnonmukaisen kalatien rakentamista16.6.2021 17:36:52 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy tutkii parhaillaan Jyväskylän Vaajakosken voimalaitoksen kalaportaiden toimintaa vedenalaisen video- ja hahmontunnistusjärjestelmän avulla. Tavoitteena on saada tarkempaa tietoa kalaportaissa liikkuvien kalojen, etenkin järvitaimenten, koosta ja määrästä. Lisäksi käynnissä on alustava kartoitus luonnonmukaisen kalatien rakentamisen mahdollisuuksista Vaajakoskelle. Voimalan lähistöllä liikkuessa voi nähdä maaperätutkimuksen tekijöitä kairausvaunuineen heinäkuun aikana. Hanke toteuttaa maa- ja metsätalousministeriön hallinnoimaa NOUSU-ohjelmaa.

Kohti hiilidioksidineutraalia sähköntuotantoa: Suur-Savon Sähkö kasvattaa tuulivoimantuotannon kapasiteettia osallistumalla Etelä-Pohjanmaan Voima Oy:n tuulivoimahankkeeseen Närpiössä7.6.2021 14:03:07 EEST | Tiedote

Suur-Savon Sähkö Oy kasvattaa hiilidioksidivapaata sähköntuotantoaan omistusosuudella Närpiöön toteutettavasta tuulivoimahankkeesta. Kokonaisuudessaan 17 tuulivoimalan ja 102 MW tuotantotehon laajasta hankkeesta Suur-Savon Sähkön osuus on vuosituotantona noin 9 500 MWh, vastaten noin 450 sähkölämmitteisen omakotitalon vuotuista sähkönkulutusta. Tuulipuiston tuotanto alkaa vuonna 2023.