Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni yhteistyöhön digitalisaation ja monipaikkaisuuden tutkimuksessa

Ruralia-instituutti ja Suur-Savon Sähkö – konserni käynnistävät yhdessä Mikkelin yliopistokeskuksen kanssa tutkimusyhteistyön ’Digitalisaatio ja monipaikkaisuuden muutos’ – teemalla.

Reunoilla Torsti Hyyryläinen(vas.) ja Manu Rantanen(oik.) Helsingin yliopiston Ruralia-instituutista, keskellä Markus Tykkyläinen Suur-Savon Sähköstä.

Tutkimusyhteistyön tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa korkeatasoisia tutkimus- ja kehittämishankkeita, vahvistaa tutkimuksellista kumppanuutta, sekä kehittää monipaikkaisuuden ilmiöön liittyvää ymmärrystä, osaamista ja osaamisverkostoja.

”Pidän tärkeänä digitalisaation ja monipaikkaisuuden teemojen yhdistämistä tutkimuksessa. Saamme monipaikkaisuuden ilmiön tutkimukseen terävämmän tutkimuksellisen näkökulman. Olemme erittäin tyytyväisiä, että tämä alueellinen yritysyhteistyö nyt käynnistyy. Uskon, että löydämme tämän myötä uudenlaisen yhteistyömuodon akateemisen tutkimuksen ja yritystoiminnan välillä. Toivomme tästä yhteistyöstä pitkäjänteisyyttä, sillä monipaikkaisuuden ilmiö on jatkuva ja kehittyvä”, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutin tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen kuvailee.

Suur-Savon Sähkö – konserniin kuuluvan sähkön siirto- ja jakeluyhtiö Järvi-Suomen Energia Oy:n sähkönkäyttöpaikoista noin 40 % on luokiteltu vapaa-ajan asunnoiksi. Käytännössä on tunnistettu, että tämän lisäksi on runsaasti vakituisen asumisen luokkaan luokiteltuja kiinteistöjä, joiden todellinen käyttömuoto on monipaikkainen asuminen.

”Olemme ymmärtäneet monipaikkaisen asumisen merkityksen Järvi-Suomen elinvoiman tulevaisuuden kannalta keskeiseksi, ja meneillään olevan koronaepidemian aikana sähkön kulutuksen muutokset vapaa-ajan asunnoissa ovat erityisesti konkretisoineet monipaikkaiseen asumiseen liittyvää potentiaalia. Suur-Savon Sähkö – konsernin elinvoiman tulevaisuus on kohtalonyhteydessä alueen yleiseen elinvoimaisuuteen, ja monipaikkaisen asumisen kehittyminen on tämän kehittymisen avainkysymyksiä. Meidän pitää alueen muiden toimijoiden kanssa ymmärtää monipaikkaisen asumisen ilmiötä laajemmin, ja löytää keinoja monipaikkaisuuden myönteistä kehittymistä”, Suur-Savon Sähkö Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.

Monipaikkaisella asumisella merkittävä vaikutus aluetalouteen

"Etelä-Savo nähdään metsämaakuntana, ja aluetalouteen metsätaloudella eri muodoissaan onkin suuri merkitys. Mutta on tärkeää ymmärtää myös monipaikkaisen asumisen merkittävä aluetalouden vaikutus, joka jo nyt on tutkimuksemme mukaan noin 157 miljoona euroa vuosittain, ja työllistävä vaikutus 309 henkilötyövuotta. Olemme myös arvioineet, että monipaikkaisen elämänmuodon aluetaloudellinen kasvupotentiaali on kymmeniä prosentteja", tutkimusjohtaja Torsti Hyyryläinen painottaa.

Koronaepidemian aikana, huhtikuusta elokuun loppuun, Järvi-Suomen alueen vapaa-ajan asuntojen sähkön käyttö on vuoteen 2019 verrattuna ollut 16,7 % korkeampaa. Samaan aikaan koronaepidemian negatiivisina vaikutuksina nähdään liike-elämän sähkön kulutuksen pienentyneen – 8,5 %, ja teollisuuden – 5,6 %.

”Käytännössä Järvi-Suomen alueella koronakriisin aikana monipaikkaisen asumisen sähkönkulutuksen kasvu on kompensoinut paljolti talouden notkahduksen negatiivisia vaikutuksia yritysten sähkön kulutukseen. Tulkintamme on, että näissä luvuissa näemme etätyön lisääntymisen vaikutuksia”, Tykkyläinen jatkaa.

Tutkimushankkeen puitteissa tullaan yhdistämään sähkönkulutuksen mittausdataa muihin tietoaineistoihin, ja luomaan uudenlaista tietoa monipaikkaisuuden ilmiöstä. Tutkimuksen tuloksena tullaan julkaisemaan akateemisia tutkimuksia, ja tutkimuksen tuloksia tullaan hyödyntämään Järvi-Suomen alueen energiainfrastruktuurin kehittämisessä, sekä uusien palvelutuotteiden suunnittelussa.

--

Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti on Helsingin yliopiston maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan osasto, jolla on toimipaikat Mikkelissä ja Seinäjoella. Instituutti toteuttaa tehtäväänsä tekemällä tieteenalojen rajat ylittävää tutkimusta ja osallistumalla opetuksen antamiseen, kehittämällä ratkaisuja yrittäjyyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi, verkostoitumalla ja rakentamalla avoimia oppimisympäristöjä sekä edistämällä osuustoiminnan tutkimus- ja opetusalaa. Ruralia-instituutti työllistää viisikymmentä henkilötyövuotta, joista noin puolet Mikkelissä

Suur-Savon Sähkö - konserni on Järvi-Suomen alueella sähkön siirtoliiketoimintaa ja lämpöliiketoimintaa harjoittava konserni, jonka omistuksesta yli 60 % on alueen kuntien omistuksessa. Konsernin liikevaihto on noin 150 miljoonaa euroa vuosittain, ja oma henkilöstömäärä noin yhdeksänkymmentä henkeä. Kumppanuusverkosto mukaan lukien vuosittainen työllistävä vaikutus Järvi-Suomen alueella on noin 600 henkilötyövuotta.

Torsti Hyyryläinen
Tutkimusjohtaja, Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti
puh: 044 308 5322

Markus Tykkyläinen
Toimitusjohtaja, Suur-Savon Sähkö Oy
puh: 050 596 5482

Lataa
Torsti Hyyryläinen kertoo Ruralia-instituutin tekemästä tutkimuksesta aluekehityksen parissa.
Lataa

Suur-Savon Sähkö – konserni on monialainen energiakonserni, joka toiminta-alueellaan vastaa sähkön siirtoliiketoiminnasta ja kaukolämpötoiminnasta, sekä omistaa sähkön tuotantoa oman toimialueen lisäksi muualla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Konsernin liikevaihto on 154 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä noin 90 henkilöä.

Siirtohintojen nousun rajoittaminen on mahdollista – mutta se pitää tehdä vastuullisesti15.10.2020 09:08:04 EESTBlogi

Sähkön siirtohintojen nousun takana on laki toimitusvarmuuden parantamisesta. Se on pakottanut siirtoyhtiöt mittaviin säävarman verkon investointeihin, ja tätä investointitahtia kestää vielä kahdeksasta kuuteentoista vuotta, riippuen siirtoyhtiöstä. Tehokkain keino siirtohintojen nousun rajoittamiseksi olisi helpottaa toimitusvarmuuden kriteerejä. Olen varma, että suuri osa asiakkaista valitsisi hieman pidemmät sähkökatkot, jos vain saataisiin hillitymmät siirtohinnat. Ylen tuoreessa artikkelissa, 12.10.2020, on nostettu paljon hyviä asioita esille. https://yle.fi/uutiset/3-11588082 Sähkömarkkinalain myötä siirto- ja jakeluverkkotoiminnasta tehtiin kärjistetysti sanottuna rahasampo, joka sallii sitä korkeammat tuotot, mitä kalliimpia rakenteita toteuttaa säävarman verkon rakentamisessa. Väärissä käsissä tällainen mekanismi on erittäin vaarallinen. Hyvin erilaiset maasto- ja asiakastiheyden olosuhteet tekevät vaikeaksi rakentaa kaikkiin olosuhteisiin toimiva sääntelymalli. Sääntelymalli

Suur-Savon Sähkön osavuosikatsaus 1-8/20208.10.2020 08:58:01 EESTTiedote

Vuoden 2020 toisen kolmanneksen jälkeen Suur-Savon Sähkö -konsernin liikevaihto on jäänyt 5,5 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 9,1 miljoonaa euroa. Liikevoitto on 6,9 miljoonaa euroa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, tukkusähkömarkkinoiden voimakkaat ääri-ilmiöt sekä koronaepidemian vaikutukset energiamarkkinoihin. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneet kustannukset, yhteensä 0,77 miljoonaa euroa.

Suomen pitää ottaa aikalisä turpeen energiaveron nostoon16.9.2020 12:30:25 EESTBlogi

Lenkkipolulla ajatus on vapaa lentämään minne tahtoo. Usein silloin mielen perukoilta hiipiivät esiin asiat, jotka muun kiireen keskellä ovat painuneet taka-alalle. Itse tulin viime lenkillä pohtineeksi Suomen energia-alan huomista, ja päätin kirjoittaa ajatukseni tähän blogiin. Minua huolestuttaa tilanne, jossa tunteisiin pohjautuvassa kiireessä kokonainen kotimainen teollisuuden ala – energiaturpeen tuotanto ja logistiikka – ollaan ajamassa alas.

Suur-Savon Sähkö -konsernin osavuosikatsaus 1.1.-30.4.202029.5.2020 16:37:28 EESTTiedote

Konsernin liikevaihto on vuoden 2020 ensimmäisen kolmanneksen jälkeen jäänyt 4,8 miljoonaa euroa budjetista, ja liikevoitto on jäljessä 4,6 miljoonaa euroa. Liikevoitto on kuitenkin 6,3 miljoonaa euroa, mikä on edelleen vahvaa tuloksentekoa. Suurimpina syinä liikevaihdon ja tuloksen jättämään ovat lämpimän säätilan vaikutus energian myynnin ja siirron volyymeihin, sekä tukkusähkömarkkinoiden voimakas hintojen lasku. Vuoden 2020 alkua kuormittaa ylimääräisenä kuluna joulukuun 2019 lopun Aapo -lumimyräkästä vuodelle 2020 siirtyneitä kustannuksia 0,77 miljoonaa euroa.