Helsingissä päästään rippileireille kesäkuussa

Helsinkiläiset nuoret pääsevät koronapandemiasta huolimatta rippileireille ensi kesänä. Helsingin seurakuntien rippileirit käynnistyvät tietyin rajoituksin ja turvallisuus huomioiden pääosin 10. kesäkuuta alkaen.
Tänä vuonna rippileirejä järjestetään poikkeusoloissa, kuva on aiemmilta vuosilta Lekholmenista. Kuvaaja: Pekka Akin

”Rippikoulu on vuosikymmenet ollut kulloisellekin ikäluokalle paikka, jossa on voitu yhdessä pohtia elämää, kuolemaa sekä uskoa. Saman mahdollisuuden Helsingin seurakunnat haluavat tarjota myös tämän vuoden riparinuorille”, yhtymänjohtaja Juha Rintamäki sanoo.

”Kovin erilaisia niistä toki tulee kuin aiempina vuosina, sillä riparit joudutaan järjestämään poikkeavien turvallisuusohjeiden takia toisin. Noudatamme viranomaisten ohjeita ja linjauksia leirien suunnittelussa ja toteutuksessa, turvallisuudesta huolehtien. Jos tilanteet tästä muuttuvat, reagoimme nopeasti. Leirikeskukset on varattu varmuuden vuoksi koko syksyn viikonlopuiksi ripareita varten.”

Kesäkuun ensimmäisen viikon leireille ja Viroon suunnitelluille leireille tarjotaan syyskaudella korvaavat leirivuorot. Myös Korpirauhaan suunnitellut kolme 70 hengen leiriä saavat osittain korvaavia syysvuoroja, koska niiden koko ylittää kokoontumisrajoitukset. Seurakunnat päättävät tehdyn turvallisuusselvityksen pohjalta, toteutuuko mahdollinen leiririppikoulu yhtäaikaisesti koko ryhmän osalta vai käyttääkö seurakunta leiriviikkonsa jakamalla leirin kahteen pienempään ryhmään.

Kivisaaren leirikeskus pysyy tänä vuonna kokonaan suljettuna, sillä wc- ja pesutilat eivät koronatilanteessa ole siellä riittävät. Lekholmenin leirisaari varataan pelkästään riparikäyttöön, joten muilta kesiltä tuttu ajanvietto ei onnistu siellä tänä kesänä.

Leireihin liittyy tänä kesänä hygienia- ja turvallisuusohjeiden lisäksi muutakin tavallisesta poikkeavaa. Tänä kesänä esimerkiksi perheenjäsenet tai muut ulkopuoliset eivät voi vierailla leireillä. Myös toimista mahdollisista sairastumistapauksista laaditaan tarkat suunnitelmat.

Niille nuorille, jotka eivät pääse kesällä riparille, pyritään järjestämään syksyllä pitkän viikonlopun syysleirejä. Konfirmaatiomessujen ajankohtaa ja toteutusta mietitään vielä. Turvallisuusohjeet ovat niissä samat kuin muissakin jumalanpalveluksissa.

Seurakunnat ovat yhteydessä rippikoululaisiinsa ja kertovat tarkemmin rippikoulun toteuttamisesta tällä ja ensi viikolla. Katso lisätietoa seurakuntasi kotisivuilta netistä.

Ristiäiset, häät ja hautaan siunaamiset

Kasteisiin, häihin ja hautaan siunaamisiin voi kesäkuun alusta osallistua enintään 50 henkeä. Osanottajien turvallisuus varmistetaan huolehtimalla turvaetäisyyksistä ja hygieniasta. Pienissä kirkkotiloissa tai siunauskappeleissa voidaan väkimäärää joutua rajaamaan.

Myös kodeissa pidettävät kastejuhlat tai muut tilaisuudet ovat jälleen mahdollisia turvallisuusasiat huomioon ottaen.  Muistotilaisuuksia, hää- ja kastejuhlia voidaan järjestää seurakuntien tiloissa edellä mainitut osallistujarajoitukset huomioiden.

Jumalanpalveluksiin saa taas osallistua

Seurakuntalaiset voivat kokoontua messuihin ja jumalanpalveluksiin kesäkuun alusta alkaen. Tilaisuuksiin voi osallistua enintään 50 henkeä. Tarkemmat ohjeet jumalanpalveluksiin ja ehtoollisille osallistumiseen tulevat myöhemmin. Jumalanpalvelusten lähettäminen verkossa jatkuu niin, että joka sunnuntai on ainakin muutamasta Helsingin kirkosta luvassa striimiä eli videon suoratoistoa tai videotallenne.

Muut seurakuntatilaisuudet - kerhot, ryhmät ja päiväleirit

Lasten, nuorten ja perheiden päivätoimintaa järjestetään niin, että toiminnassa on mukana enintään 50 henkeä. Eri puolille Helsinkiä ollaan aloittamassa muun muassa erilaista kesätoimintaa puistoissa. Lapsiperheille on jaettu tietoa tästä ja monista muista tukipalveluista, joita kaupunki ja seurakunnat tarjoavat. Monet ryhmät ja kerhot ovat normaaliin tapaan kesätauolla koulujen loma-ajan.

Helsingin seurakunnat seuraa jatkuvasti viranomaisten ohjeistuksia ja tekee tarvittaessa tarkentavia muutoksia niiden pohjalta.

Apua ja tukea saa myös kesällä

Poikkeustila jatkuu yhä. Yli 70-vuotiaita ei kannusteta osallistumaan kokoavaan toimintaan. Seurakuntien, kaupungin ja järjestöjen yhdessä toteuttamaa Helsinki-apua ikääntyneille jatketaan niin kauan kuin rajoitukset iäkkäimmille ovat voimassa. Myös lapsia, nuoria ja lapsiperheitä autetaan tehostetusti.

Lisätietoa ruoka- ja asiointiavusta ja muustakin avusta löytyy täältä: https://www.helsinginseurakunnat.fi/apuajatukea.html.stx

Lisätietoja: Helsingin seurakuntayhtymän johtaja Juha Rintamäki, p. 09 2340 4310, juha.rintamaki@evl.fi