Helsinki City Marathon aiheuttaa huomattavia muutoksia joukkoliikenteeseen lauantaina 12.8.

Helsinki City Marathon juostaan lauantaina 12.8. klo 15-21. Tapahtuma aiheuttaa HSL:n bussi- ja raitiovaunuliikenteessä huomattavia poikkeusliikennejärjestelyitä.
Helsinki City Marathonin juoksureitti 2017

Helsinki City Marathon aiheuttaa huomattavia poikkeusliikennejärjestelyitä lauantaina 12.8. klo 15–21. Samassa yhteydessä juostaan myös noin 17 kilometrin pituinen Helsinki Street Run.

Tapahtuma vaikuttaa liikenteeseen erityisesti Etu- ja Taka-Töölössä, Meilahdessa, Lauttasaaressa, Ruoholahdessa ja Länsisatamassa. Mäntymäentie Olympiastadionin lähellä on suljettu liikenteeltä jo perjantaina 11.8. klo 12 – 12.8. klo 21 saakka järjestelyiden vuoksi. Muut poikkeusjärjestelyt ovat voimassa pääsääntöisesti lauantaina 12.8. klo 15–21. Poikkeusreiteillä olevat linjat käyttävät reitin varrella olevia pysäkkejä.

Poikkeusjärjestelyt koskevat raitiolinjoja 2,3, 6T ja 8, Helsingin bussilinjoja 2X, 7X, 58, 69, 848, 14, 18, 20X, 21V, 24, H70T, 195, 502 ja 640.

Suljettavat kadut, liittymät ja pysäkit

Töölö ja Meilahti:

Mäntymäentie 11.8. klo 18.00 – 12.8. klo 21.00
Nordenskiöldinkatu/Reijolankatu juoksun alkuvaiheessa 12.8. klo 15–15.15
Helsinginkatu 16–21
Töölönlahdenkatu 16–21

Lauttasaari:

Tallbergin puistotie 15–20
Meripuistotie 15–20
Katajaharjun Länsiväylälle johtava liittymä 15–20

Ruoholahti ja Länsisatama:

Hietalahdenranta 15–20
Ruoholahdenranta 15–20
Hietalahdenkatu 15–20
Merisatamanranta 16–20
Ehrenströmintie 16–20
Laivasillankatu 16–20
Puistokatu 16–20
Merikatu 16–20
Länsilinkki (Raitiovaunupysäkit 0820 ja 0821) 15–18.30

Raitioliikenteen ja bussiliikenteen poikkeukset

Linjojen 2 ja 3 poikkeusreitit ajetaan kolmessa eri vaiheessa juoksun etenemisen mukaan klo 14.30–21.00. Linjat myös vaihtavat tunnuksia ajankohdasta riippuen Rautatieasemalla, Urheilutalolla ja Olympiaterminaalilla.

Eirassa raitioliikennettä korvaa bussilinja 3 X, joka liikennöi välillä Lasipalatsi-Bulevardi-Fredrikinkatu-Neitsytpolku n. klo 14.00–19.15. Vaihtopysäkki on Lasipalatsi 1902. Mannerheimintiellä 3 X pysähtyy bussipysäkeillä, muuten raitiovaunupysäkeillä.

Myös linjoilla 6 T ja 8 on poikkeusjärjestelyitä tapahtuman ajan. Lisäksi kiskotyöt sekoittavat viikonlopun ajan liikennettä linjoilla 4 ja 10. Käytössä ovat korvaavat bussilinjat 4X ja 10X.

Juoksun alkuosuus Nordenskiöldinkadulla klo 15.00–15.15 saattaa viivästyttää linjoja 2X, 7X, 58, 59, 69 ja 848. Poikkeusreiteillä olevat linjat käyttävät reitin varrella olevia pysäkkejä. Bussiliikenteessä on poikkeusjärjestelyitä Mäntymäentiellä, Elielinaukiolla ja Lauttasaaressa.

Katso kaikki tarkemmat poikkeusreitit liikennetiedotteesta

Liikennetarkastaja Esa Sauvola, 040 767 0522

Helsinki City Marathonin juoksureitti 2017

Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta