Helsinki GSE:n Tilannehuoneen analyysi: Konkurssiaallon uhka pelättyä pienempi?

Kuitenkin esimerkiksi helmikuun tilastot näyttävät kasvua konkurssien määrässä ja mikäli tämä kehitys jatkuu, saatamme nähdä konkurssiaallon.

Economicum-rakennus. Kuva: Veikko Somerpuro

Suomessa tehtiin viime vuoden aikana konkursseja vähemmän kuin kriisiä edeltävinä vuosina. Tähän liittyen on ennakoitu, että keväällä 2021 tullaan kokemaan konkurssiaalto. Helsinki GSE:n Tilannehuoneen tekemä alustava tarkastelu kuitenkin tukee näkemystä, jonka mukaan jos puuttuvia konkursseja on, niiden määrä on kenties pienempi kuin mitä konkurssitilastoista voidaan suoraan päätellä.

––

Julkisuudessa on käyty paljon keskustelua koronan vaikutuksista konkurssien määriin. Helsinki GSE:n Tilannehuoneen tekemä konkurssimallinnus ja siihen perustuva tarkastelu antaa viitteitä siitä, että vuoden 2020 alhainen konkurssimäärä esimerkiksi verrattuna vuoteen 2019 ei kokonaan liity esimerkiksi lainsäädäntömuutoksista johtuviin, ns. puuttuviin konkursseihin. Tämä päätelmä perustuu havaintoon, joka on tehty Helsinki GSE:n Tilannehuoneessa laajan yritysten kuukausitason tilastoaineiston pohjalta. Ennustemalli pitää sisällään perustaustamuuttujien lisäksi havaintokuukautta edeltävien kolmen kuukauden liikevaihdon ja niiden muutoksen sekä palkkasummat ja niiden muutokset. Aiemmin esillä ollut, suoraan konkurssitilastoista laskettavissa oleva ero vuoden 2020 ja aiempien vuosien välillä saattaa liioitella puuttuvien konkurssien määrää.

”Konkurssiaallon uhka saattaa olla pelättyä pienempi, mutta pitää kuitenkin huomioida, että mallimme on alustava. Syvällisempi tarkastelu voi paljastaa uusia tuloksia. Esimerkiksi helmikuun tilastot näyttävät kasvua konkurssien määrässä. Mikäli tämä kehitys jatkuu, saatamme nähdä konkurssiaallon. Yksi tekijä, johon kannattaa jatkossa kiinnittää huomiota, on yritysten poistuminen markkinoilta ilman konkurssia”, kertoo Helsinki GSE:n akateeminen johtaja Otto Toivanen.

Lopettaneiden yritysten määrä kasvoikin 13 % huhti-kesäkuussa 2020, kun vertailukohtana käytetään saamaa ajanjaksoa vuodelta 2019. Vuoden 2020 aikana tehtiin noin 500 konkurssia vähemmän kuin kumpanakaan kriisiä edeltävistä vuosista. Yksi mahdollinen selitys konkurssien vähäiselle määrälle on koronakriisin myötä tehdyt ja toukokuussa 2020 voimaan astuneet konkurssilain muutokset, jotka vaikeuttivat velkojien mahdollisuutta hakea yrityksiä konkurssiin.

”Konkurssit kuuluvat markkinaehtoisesti toimivaan talouteen ja ovat osa talouden uusiutumista. Niiden myötä markkinoilta poistuu alhaisen tuottavuuden yrityksiä, joilla ei ole toimintaedellytyksiä. Vaikka yritysten tukeminen on ollut tässä poikkeustilanteessa perusteltua, koronaankaan liittyviä konkursseja ei ehkä ole perusteltua vältellä tai lykätä loputtomiin”, sanoo Helsinki GSE:n tutkimusryhmän jäsen, professori Ari Hyytinen.

Kysymys on siitä, seuraako nyt tai myöhemmin laaja konkurssiaalto ja siitä, mitä konkurssien määrän mahdollinen kasvu tarkoittaa. Nyt julkaistu mallin ensimmäiset tulokset viittaavat siihen, että konkurssien määrä jää odotettua pienemmäksi. Voit tutustua raporttiin osoitteessa www.helsinkigse.fi

Professori Otto Toivanen

Professori Ari Hyytinen