Helsinki GSE:n tilannehuoneen seitsemäs raportti: suurin pudotus huhtikuun palkkasummassa Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä – Jyväskylässä palkkasumma lähes ennallaan

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 4.6.2020 klo 8.00.

Economicum-rakennus Arkadiankadulla

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana.

Tilannehuone julkaisee seitsemännen raporttinsa torstaina 4.6.2020 klo 8.00, jolloin myös alkaa webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä seitsemännessä raportissa käsitellään ja havainnollistetaan kuvioin seuraavia asioita:

• Tulorekisterin mukaan huhtikuun lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli noin 5 prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2019.

• Toukokuun ensimmäisen puoliskon lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli vuoden 2019 tasolla.

• Suurista kaupungeista palkkasumma laski huhtikuussa eniten Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä. Lasku oli yli 7 % verrattuna vuoden 2019 huhtikuuhun.

• Ahvenanmaa, Lappi ja Pohjois-Karjala ovat maakunnista ne, joissa prosentuaalinen liikevaihdon lasku on ollut suurinta alkuvuoteen verrattuna (noin 10 %). Euromääräisesti lasku on ollut suurinta Lapissa ja Uudellamaalla.

• Hyvin pienet yritykset ovat kärsineet suhteellisesti ottaen eniten. Euromääräisesti suurinta lasku on ollut suuryritysten kohdalla.

• Koronakriisin vaikutus liikevaihtoon on ollut keskimäärin vain noin -1 %, hotelli- ja ravintola-alalla kuitenkin lähes 40 %, ja myös muilla palvelualoilla lasku on ollut suurta.

Linkki webinaariin torstaina 4.6.2020 klo 8.00: https://aalto.zoom.us/j/67975406938

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Economicum-rakennus Arkadiankadulla