Helsinki GSE:n tilannehuoneen seitsemäs raportti: suurin pudotus huhtikuun palkkasummassa Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä – Jyväskylässä palkkasumma lähes ennallaan

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 4.6.2020 klo 8.00.
Economicum-rakennus Arkadiankadulla

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana.

Tilannehuone julkaisee seitsemännen raporttinsa torstaina 4.6.2020 klo 8.00, jolloin myös alkaa webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä seitsemännessä raportissa käsitellään ja havainnollistetaan kuvioin seuraavia asioita:

• Tulorekisterin mukaan huhtikuun lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli noin 5 prosenttia alhaisempi kuin vuonna 2019.

• Toukokuun ensimmäisen puoliskon lomarahoista puhdistettu palkkasumma oli vuoden 2019 tasolla.

• Suurista kaupungeista palkkasumma laski huhtikuussa eniten Kouvolassa, Vaasassa ja Helsingissä. Lasku oli yli 7 % verrattuna vuoden 2019 huhtikuuhun.

• Ahvenanmaa, Lappi ja Pohjois-Karjala ovat maakunnista ne, joissa prosentuaalinen liikevaihdon lasku on ollut suurinta alkuvuoteen verrattuna (noin 10 %). Euromääräisesti lasku on ollut suurinta Lapissa ja Uudellamaalla.

• Hyvin pienet yritykset ovat kärsineet suhteellisesti ottaen eniten. Euromääräisesti suurinta lasku on ollut suuryritysten kohdalla.

• Koronakriisin vaikutus liikevaihtoon on ollut keskimäärin vain noin -1 %, hotelli- ja ravintola-alalla kuitenkin lähes 40 %, ja myös muilla palvelualoilla lasku on ollut suurta.

Linkki webinaariin torstaina 4.6.2020 klo 8.00: https://aalto.zoom.us/j/67975406938

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Economicum-rakennus Arkadiankadulla

Suomalainen huippututkimus osoittaa: Koronarokotteiden antama epäsuora suoja osoittautui odotettua pienemmäksi4.3.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Helsinki GSE:n Tilannehuone -tutkimusryhmän uudessa tutkimuksessa tarkastellaan mRNA-koronavirusrokotteiden vaikutuksia niin suorasti kuin epäsuorastikin terveydenhuollon työntekijöillä ja heidän rokottamattomilla perheenjäsenillään. Tutkimus vahvistaa rokotteiden vaikutuksen rokotetuille ja antaa uutta tietoa koronarokotteen epäsuorasta suojasta erityisesti rokottamattomien lasten osalta. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Nature Communications -tiedelehdessä.

Helsinki GSE:n Tilannehuoneen selvitys: Rokotukset suojaavat lapsia tehokkaasti tartunnoilta – 11-vuotiailla jopa kaksinkertainen määrä tartuntoja 12-vuotiaisiin verrattuna23.12.2021 14:48:19 EET | Tiedote

Koronatalouden tutkimusryhmä Tilannehuoneen tänään julkaistuihin tietoihin perustuen mRNA-rokotteet näyttävät suojaavan hyvin tartunnoilta myös lapsia, jotka ovat rokotettuja. Tartuntatautitietojen perusteella voidaan nähdä, että 11- ja 12-vuotiaiden lasten tartunnat kehittyivät pitkälti samalla tavalla aina syksyyn 2021 asti. Rokotukset 12–15-vuotiaille lapsille alkoivat elokuussa, jonka jälkeen voitiin havaita 11-vuotiailla selkeästi enemmän tartuntoja kuin 12-vuotiaiden ikäryhmässä.

Dataa yhteiskunnallisen päätöksenteon tueksi analysoinut Tilannehuone ajetaan alas vuoden loppuun mennessä10.12.2021 14:15:13 EET | Tiedote

Taloustieteen keskus Helsinki GSE:n yhteistyössä VATT:n kanssa keväällä 2020 perustama koronatalouden tutkimusryhmä, Tilannehuone, päättää toimintansa vuoden 2021 loppuun mennessä. Yli 20 tutkijaa taloustieteen eri alueilta työllistänyt datatuotanto ajetaan alas vaiheittain, eikä tutkimusryhmä pysty vastaamaan enää uusiin selvityspyyntöihin.