Helsinki GSE:n tilannehuoneen viides raportti: lomautettujen määrä on jatkanut voimakasta kasvuaan

Kaikille avoin webinaari raportin sisällöistä pidetään Zoomilla torstaina 14.5.2020 klo 8.00.

Economicum-rakennus Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro

Taloustieteen tutkimukseen ja opetukseen erikoistuneen Helsinki Graduate School of Economicsin (Helsinki GSE) tilannehuone tuottaa tietoa talouspoliittisen päätöksenteon tueksi ministeriöille ja muille julkisille tahoille koronaviruskriisin aikana.

Tilannehuone julkaisee viidennen raporttinsa torstaina 14.5.2020 klo 8.00, jolloin alkaa myös webinaari aiheesta Zoom-sovelluksella (linkki alla). Tässä viidennessä raportissa käsitellään ja havainnollistetaan kuvioin seuraavia asioita:

• Työttömien määrä on kasvanut maltillisesti, lomautettujen määrä jatkaa voimakasta kasvuaan
  • Menetetty palkkasumma on noin 4 %
  • Lomauttaneiden yritysten määrä on jatkanut kasvuaan kaikilla toimialoilla ja kaikissa maakunnissa
  • Toimialoittaiset erot lomauttaneiden ja irtisanoneiden yritysten määrässä ovat suurempia kuin maakunnalliset erot
  • Kun elinkeinorakenne ja yrityskoko vakioidaan, on Business Finlandin tukia haettu eniten Uudenmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Pirkanmaan maakunnista
  • Kun alueelliset erot ja yrityskoko vakioidaan, ovat Business Finlandin tukia hakeneet eniten yritykset seuraavilta toimialoilta: virkistystoiminta, viestintä sekä majoitus- ja ravintolapalvelut
  • Yritysten verovelkojen määrässä on maltillista kasvua, mutta verovelkaisten yritysten määrässä ja verottajan kanssa tehdyissä maksujärjestelyissä ei ole muutoksia.

Linkki webinaariin torstaina 14.5.2020 klo 8.00https://aalto.zoom.us/j/63759467412

Lisätietoja tilannehuoneesta ja sen julkisia raportteja voi lukea Helsinki GSE:n verkkosivuilla, https://www.helsinkigse.fi/.

Economicum-rakennus Arkadiankadulla. Kuva: Veikko Somerpuro