Helsinki kysyi huoltajilta etäopetuksesta – valtaosalla lapsista koulunkäynti sujui ja mieliala pysyi hyvänä poikkeusaikana
Helsinki kysyi peruskoululaisten huoltajilta siitä, miten etäkoulu sujui vanhempien näkökulmasta ja millainen oli perheen hyvinvointi poikkeusaikana. Peruskoulujen oppilaat olivat koko Suomessa historiallisesti etäopetuksessa 18.3.-13.5.2020 koronaviruksen leviämisen estämiseksi.
Vastauksia kyselyyn tuli kaikkien 1.-9. luokka-asteiden oppilaiden huoltajilta ja lähes kaikista kaupungin peruskouluista. Aktiivisimpia vastaajia olivat 1.-3.-luokkalaisten vanhemmat, ja 4.-5. luokat seurasivat heti perässä.
Lähes 80 prosenttia kyselyyn vastanneista huoltajista koki lapsen etäopiskelun sujuneen hyvin. 12 prosenttia vanhemmista oli kuitenkin eri mieltä.
Lasten selviytymisessä annetuista tehtävistä oli enemmän hajontaa. Yli puolet vanhemmista oli sitä mieltä, että lapsi selviytyi itsenäisesti koulutehtävistä. 30 prosenttia katsoi, että lapsi ei selviytynyt tehtävistä ilman apua. Mitä nuorempi lapsi oli, sitä enemmän etäopiskelu vaikutti perheen arkeen. Ekaluokkalaisten vanhemmista 55 prosenttia vastasi, ettei lapsi pärjännyt ilman apua, ja tokaluokkalaistenkin vanhemmistakin yli 40 prosenttia.
Opettajaan sai helposti yhteyden
Yli 70 prosenttia lapsista oli vanhempiensa mukaan motivoituneita etäopiskeluun ja suuri enemmistö tiesi aina päivän tehtävät. Oppilaat pysyivät huoltajien mielestä myös hyvin mukana opetuksessa eivätkä jääneet etäopetuksen vuoksi jälkeen. 65 prosenttia vanhemmista koki, että koulutehtäviä oli sopiva määrä, ja vajaa viidennes oli eri mieltä.
Suuri enemmistö vanhemmista oli sitä mieltä, että opettajiin sai etäopiskelun aikana helposti yhteyden ja että koulu tiedotti asioista riittävästi. 67 prosenttia huoltajista piti lapsensa etäopetusta monipuolisena ja laadukkaana, kun taas 16 prosenttia oli asiasta eri mieltä. Neljä viidestä vanhemmasta koki etäopetuksessa käytetyt verkkotyövälineet toimiviksi.
Isommilla lapsilla rytmi kateissa
Vanhempien kyselyn avulla Helsinki kartoitti myös lasten ja nuorten hyvinvointia etäkoulun aikana. Neljä viidestä vanhemmasta oli samaa mieltä väittämän ”lapsellani on hyvä mieliala” kanssa, ja 10 prosenttia oli eri mieltä.
Lapsen selkeässä vuorokausirytmissä oli sitä enemmän haasteita, mitä vanhempi lapsi oli kyseessä. Pienimmät koululaiset myös liikkuivat ja ulkoilivat etäopetuksen aikana säännöllisemmin kuin isommat. 70 prosenttia huoltajista kertoi, että lapsi piti säännöllisesti yhteyttä ystäviinsä ja yhtä monen lapsi odotti paluuta normaaliin kouluarkeen. 18 prosenttia lapsista ei kuitenkaan ollut yhteydessä kavereihin eikä 15 prosenttia odottanut kouluun paluuta.
Osaa vanhemmista etäkoulu kuormitti
Helsinki halusi selvittää, miten paljon perheet kuormittuivat tai joutuivat venymään etäopetuksen aikana. Lähes 70 prosenttia vanhemmista kertoi auttaneensa lastaan päivittäin etäopiskelussa. Yli puolet huoltajista koki etäopiskelun tukemisen helpoksi, ja 29 prosenttia ei kokenut. Kolmannes vanhemmista oli sitä mieltä, että opettaminen siirtyi liikaa huoltajien vastuulle, kun taas 44 prosenttia ei nähnyt asiaa näin. Kolmannes koki lapsen etäkoulunkäynnin tukemisen muiden töiden ohella mahdottomaksi; eniten tällaisia vastauksia antoivat pienimpien koululaisten vanhemmat.
Kolme neljästä huoltajasta kertoi löytäneensä poikkeusaikana sopivan rutiinin arjen pyörittämiseen. Lähes puolet vanhemmista myös koki etäkouluajan lähentäneen suhdetta omaan lapseen.
”Huoltajien kyselyn tulokset ovat samansuuntaisia aiemmin toteutetun oppilaskyselyn tulosten kanssa. Valtaosalla lapsista etäkoulu sujui ja opettajilta sai riittävästi tukea koulunkäyntiin. Tässä kyselyssä saimme tärkeää tietoa siitä, miten erityisesti pienet oppilaat tarvitsivat aikuisen tukea oppiakseen”, kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen sanoo.
Vastausmahdollisuus kuudella eri kielellä
Helsinkiläiskouluissa tehtyyn kyselyyn oli mahdollista vastata suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, venäjäksi, somaliksi tai arabiaksi. Huoltajien kysely toteutettiin Wilmassa, ja vastausaika oli 2,5 viikkoa toukokuussa.
Huoltajien vastauksia kertyi yli 7 700 kappaletta. Oppilasmäärään suhteutettuna kaikkiaan 18 prosenttia vanhemmista vastasi kyselyyn. Monilapsisten perheiden vanhemmat vastasivat kyselyyn kuitenkin todennäköisesti vain yhden kerran.
Helsinki on tehnyt kyselyn etäopiskelun sujumisesta myös peruskoulun oppilaille, toisen asteen opiskelijoille ja opettajille. Kyselyjen tulosten avulla kaupunki kehittää palvelujaan ja valmistautuu siihen, että tilanteen niin vaatiessa etäopetukseen voidaan siirtyä jatkossakin joustavasti.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätiedot: Liisa Pohjolainen, toimialajohtaja, puh. 09 310 86200
Yhteyshenkilö: Nina Dale, viestintäasiantuntija, puh. 09 310 23875
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme