Helsinki Lit järjestetään toukokuussa Bio Rexissä tasokkaalla kansainvälisellä vierailijakaartilla – mukana kaksi Booker-palkittua ja Pulitzer-voittaja

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna Helsingin Bio Rex -elokuvateatterin salissa 13.-14. toukokuuta. Yksi festivaalin kirkkaimmista tähdistä on kaksinkertainen Pulitzer-voittaja, parhaaksi elossa olevaksi amerikkalaiskirjailijaksikin ylistetty Colson Whitehead, jonka uusi romaani Harlem Shuffle (suomentanut Markku Päkkilä) on juuri ilmestynyt suomeksi. Whiteheadin kanssa Helsinki Litissä keskustelee kirjailija Sirpa Kähkönen.

Helsinki Litiin saapuu myös Booker-voittaja Douglas Stuart, joka sai palkinnon heti esikoiskirjallaan Shuggie Bain (suomentanut Laura Jänisniemi). Stuart tapaa Bio Rexin lavalla festivaalin ohjelmajohtajan, kirjailija Philip Teirin. Festivaalilla vierailee toinenkin Booker-voittaja, brittiläis-nigerialainen Bernardine Evaristo, joka sai palkinnon vuonna 2019 teoksestaan Tyttö, nainen, toinen (suomentanut Kaijamari Sivill). Evaristo saa keskusteluparikseen kirjailija Koko Hubaran.

Helsinki Litin ohjelmassa on toukokuussa kahden päivän aikana 12 ulkomaista kirjailijaa. Loput nimet ja heidän suomalaiset keskusteluparinsa julkistetaan 3. maaliskuuta. Festivaalin liput ovat nyt myynnissä, ja edulliset Early Bird -hinnat ovat voimassa koko ohjelman maaliskuun julkistukseen saakka.

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa HS.fi. Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää festivaalia tukevat tänä vuonna Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto ja Konstsamfundet.

Helsinki Lit -liput: Early Bird -tarjous 3.3. saakka: 35 € 2 päivän lippu, 25 € 1 päivän lippu. 3.3. jälkeen 39 € 2 päivän lippu, 29 € 1 päivän lippu.Kaikkiin lipputyyppeihin lisätään tilausmaksut (alk. 1 €, www.lippu.fi).

Osta liput täältä.

Facebook-event

Helsinki Lit -kotisivut

Instagram: @helsinki_lit

Helsinki Lit ordnas i maj på Bio Rex – bland gästerna hittas två färska Booker-vinnare och en Pulitzerpristagare

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Glaspalatset den 13–14 maj. Bland årets gäster hittas tre av de hetaste namnen på den internationella litteraturscenen just nu. Colson Whitehead, belönad med Pulitzerpriset i USA två gånger, kommer till Helsingfors för att prata om sin senaste roman, sextiotalsskildringen Harlem Shuffle (översättning till finska Markku Päkkilä), tillsammans med författaren Sirpa Kähkönen. Fjolårets Bookerpristagare, skotska Douglas Stuart, som ifjol debuterade med den sensationella uppväxtromanen Shuggie Bain (översättning till finska Laura Jänisniemi), kommer att intervjuas av festivalchefen Philip Teir. Dessutom gästas Helsinki Lit av den brittiska författaren Bernardine Evaristo, som tilldelades Bookerpriset år 2019 för sin mångstämmiga Londonskildring Flicka, kvinna, annan (översättning till finska Kaijamari Sivill). Hon kommer att samtala med Koko Hubara.

Helsinki Lit ordnas i år under två dagar med sammanlagt 12 internationella gäster. Hela listan, inklusive inhemska intervjuare, kommer att publiceras den 3 mars. Biljetterna är redan till salu och kan fram till den 3 mars köpas till ett förmånligare Early bird-pris.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som strömmar intervjuerna via sin HS.fi-kanal. Föreningen Helsingin kirjallisuusfestivaali rf ordnas festivalen med stöd från Otavan kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, Centret för konstfrämjande, Finska kulturfonden och Konstsamfundet.

Biljetter: Early Bird-erbjudandet gäller till den 3 mars. 35 € två dagar, 25 € en dag. Efter den 3 mars kostar biljetterna 39 € två dagar och 29 € för en dag. Till alla biljetter tillkommer en beställningsavgift (från 1 €, www.lippu.fi).

Biljetter säljs här.

Facebook-event

Instagram: @helsinki_lit

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.