Helsinki Lit saa toukokuussa vieraakseen 13 ulkomaista kirjailijaa

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna Helsingin Bio Rex -elokuvateatterin salissa 13.-14. toukokuuta. Festivaali pyritään järjestämään normaalisti yleisötapahtumana.

Helsinki Litiin saapuu 13 ajankohtaista ulkomaista kirjailijaa, joiden joukossa on useita Booker- ja Pulitzer-palkittuja kertojia: Colson Whitehead (US), Douglas Stuart (GB/US), Bernardine Evaristo (NG/GB), Niklas Natt och Dag (SE), Hanna Bervoets (NL), Ann-Helén Laestadius (SE), Maaza Mengiste (ET/US), Kamel Daoud (ALG), Nita Prose (CAN), Marie Aubert (NO), Sara Osman (SE), Tone Schunnesson (SE) ja Karina Sainz Borgo (VE).

Vierailevia kirjailijoita haastattelevat kotimaiset kirjailijat, kääntäjät ja toimittajat, mukana ovat muun muassa Sirpa Kähkönen, Philip Teir, Koko Hubara, Ville Blåfield, Juha Itkonen, Sampsa Peltonen, Elina Backman, Sisko Savonlahti, Anna Laine ja Meri Valkama.

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa HS.fi. Kotimaisista kustantamoista mukana ovat Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga sekä Aula & Co.

Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää festivaalia tukevat vuonna 2022 Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto ja Konstsamfundet.

Osta Helsinki Lit -liput täältä. (39 €/2 päivän lippu, 29 €/1 päivän lippu).

Katso koko ohjelma aikatauluineen täältä

Facebook-event

@helsinki_lit

Helsinki Lit bjuder på 13 internationella gäster i maj

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Helsingfors den 13–14 maj. Festivalen planeras att ordnas som ett publikevenemang.

Till Helsinki Lit kommer 13 aktuella utländska författare, inklusive både färska Bookervinnare och Pulitzerbelönade berättare: Colson Whitehead (US), Douglas Stuart (GB/US), Bernardine Evaristo (NG/GB), Niklas Natt och Dag (SE), Hanna Bervoets (NL), Ann-Helén Laestadius (SE), Maaza Mengiste (ET/US), Kamel Daoud (ALG), Nita Prose (CAN), Marie Aubert (NO), Sara Osman (SE), Tone Schunnesson (SE) och Karina Sainz Borgo (VE).

De gästande författarna kommer att intervjuas av inhemska journalister, författare och översättare, bland andra Sirpa Kähkönen, Philip Teir, Koko Hubara, Ville Blåfield, Juha Itkonen, Sampsa Peltonen, Elina Backman, Sisko Savonlahti, Anna Laine och Meri Valkama.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som sänder samtalen på adressen HS.fi. Följande inhemska förlag samarbetar med Helsinki Lit: Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga samt Aula & Co.

Helsingin kirjallisuusfestivaali Rf. får i år understöd av Otavan Kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, Centret för konstfrämjande TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto och Konstsamfundet.

Köp biljetter till Helsinki Lit här. (39 €/2 dagarsbiljett, 29 €/1 dagsbiljett).

Hela programmet hittas här.

Facebook-event

@helsinki_lit

Lisätiedot/Mer information:

Milla Palovaara, tuottaja/producent +358 40 596 7973, milla@kulttuuritoimisto.fi tai milla.palovaara@helsinki-lit.fi

Philip Teir, ohjelmajohtaja/festivalchef, +358 50 337 9093, philip.teir@helsinki-lit.fi

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.