Helsinki Lit täyttää tulevana viikonloppuna Bio Rexin kansainvälisillä kirjailijavierailla ja käännöskirjallisuuden ystävillä

Käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tulevana viikonloppuna 13.-14. toukokuuta Helsingin Bio Rex -elokuvateatterissa. Mukana on tänä vuonna muun muassa Pulitzer-voittaja Colson Whitehead ja kaksi Booker-palkittua kirjailijaa, Bernardine Evaristo ja Douglas Stuart.

Festivaalille saapuu 12 ulkomaista kirjailijavierasta: yhdysvaltalainen Colson Whitehead (haastattelijana kirjailija Sirpa Kähkönen), skotlantilais-amerikkalainen Douglas Stuart (haastattelijana kirjailija, Helsinki Litin ohjelmajohtaja Philip Teir), nigerialais-brittiläinen Bernardine Evaristo (haastattelijana kirjailija ja mediavaikuttaja Koko Hubara), kanadalainen Nita Prose (haastattelijana kirjailija Elina Backman), norjalainen Marie Aubert (haastattelijana kirjailija Sisko Savonlahti), ruotsalaiset Sara Osman ja Tone Schunnesson (Schunnesson osallistuu keskusteluun etäyhteydellä, molempien haastattelijana toimittaja Anna Laine), algerialainen Kamel Daoud (haastattelijana kääntäjä Sampsa Peltonen), etiopialais-amerikkalainen Maaza Mengiste (haastattelijana vapaa kirjoittaja Aurora Lemma), hollantilainen Hanna Bervoets (haastattelijana toimittaja ja Helsingin kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield) ruotsalainen Ann-Helén Laestadius (haastattelijana kirjailija Juha Itkonen) sekä ruotsalainen Niklas Natt och Dag. Festivaalin juontaa näyttelijä Alma Pöysti, joka myös haastattelee Niklas Natt och Dagia perjantaina 13.5. festivaalin avauskeskustelussa.

Yksi festivaalin kirkkaimmista tähdistä on parhaaksi elossa olevaksi amerikkalaiskirjailijaksi ylistetty, Pulitzer-kirjallisuuspalkinnon teoksestaan Maanalainen rautatie saanut Colson Whitehead, jonka uusin romaani Harlem Shuffle ilmestyi tänä keväänä myös suomeksi. Mukana on myös kaksi Booker-palkittua kirjailijaa: Douglas Stuart voitti palkinnon heti esikoiskirjallaan Shuggie Bain sekä Bernardine Evaristo, joka palkittiin vuonna 2019 teoksestaan Tyttö, nainen, toinen

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa hs.fi/live. Kotimaisista kustantamoista mukana ovat Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga sekä Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää Helsinki Lit -festivaalia tukevat tänä vuonna Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto, Helsingin Kaupunki ja Konstsamfundet.

Osta Helsinki Lit -liput täältä.

2 päivän lippu alkaen 39 €/, 1 päivän lippu alkaen 29 €/1 päivän lippu.

Helsinki Lit on Amos Rex -taidemuseon yhteistyökumppani. Helsinki Litin lipun ostajat saavat festivaalin aikana pääsylippua näyttämällä Amos Rexin pääsylipun 5 €:lla (norm. 20 €).

Helsinki Lit fyller Bio Rex med internationella författarnamn under fredag och lördag

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Helsingfors den 13-14 maj. Till Helsinki Lit kommer 12 utländska författare, bland vilka hittas både Bookervinnare och -nominerade, samt Pulitzerbelönade berättare.

Amerikanska Colson Whitehead, aktuell med romanen Harlem Shuffle, intervjuas av Sirpa Kähkönen. Skotska Douglas Stuart, som gjort enorm succé med sin delvis självbiografiska Bookervinnare Shuggie Bain,intervjuas av festivalchefen Philip Teir. Brittiska Bernardine Evaristo – även hon Bookerbelönad för romanen Flicka, kvinna, annan – intervjuas av Koko Hubara. Den svenska författaren Niklas Natt och Dag intervjuas av Alma Pöysti, nederländska Hanna Bervoets intervjuas av Ville Blåfield, svenska Ann-Helén Laestadius intervjuas av Juha Itkonen, amerikanska-etiopiska Maaza Mengiste intervjuas av Aurora Lemma, algeriska Kamel Daoud intervjuas av Sampsa Pelkonen, kanadensiska Nita Prose intervjuas av Elina Backman och norska Marie Aubert intervjuas av Sisko Savonlahti. Svenska Sara Osman och Tone Schunnesson intervjuas av Anna Laine.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som sänder samtalen på adressen hs.fi/live. Följande inhemska förlag samarbetar med Helsinki Lit:  Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga och Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali Rf. får i år understöd av Otavan Kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto och Konstsamfundet.

Festivalen samarbetar även med konstmuseet Amos Rex. De som har en biljett till Helsinki Lit kan köpa en biljett till Amos Rex för 5 € (normalpris utan rabatt 20 €).

Köp biljetter till Helsinki Lit här.

(39 €/2 dagarsbiljett, 29 €/1 dagsbiljett).

Facebook-event

Helsinki Lit -ohjelma

@helsinki_lit

Von Hertzen Brothersin ja Luonnonperintösäätiön Blue Forest -taidehuutokauppa tuotti liki 30 000 euroa metsiensuojeluun8.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Von Hertzen Brothersin ja Luonnonperintösäätiön maaliskuussa järjestämä Blue Forest -taidehuutokauppa kerrytti huomattavan summan eteläsuomalaisen ikimetsäalueen ostoon ja suojeluun. Luonnonperintösäätiön Ikimetsäpuodin virtuaalisessa huutokaupassa myytyjen 12 suomalaisen kuvataiteilijan taideteosten yhteissumma kohosi yli 27 500 euroon. Korkein yksittäinen vasarahinta 4020 euroa maksettiin Samuli Heimosen teoksesta Blue Forest.

Von Hertzen Brothersin kahdeksas albumi Red Alert in the Blue Forest kaupoissa tänään18.3.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Von Hertzen Brothers -yhtyeen odotettu kahdeksas albumi Red Alert in the Blue Forest julkaistiin tänään perjantaina 18.3. Yksitoista kappaletta sisältävä yli 70-minuuttinen tupla-albumi on jo nyt kerännyt haltioituneita arvioita levyn ennakkoon kuulleilta eurooppalaisilta kriitikoilta ja muuntunut taidenäyttelyksi sekä metsiensuojeluun tähtääväksi ilmastoteoksi. Bändi juhlistaa levyn ilmestymistä kevään aikana laajoilla Suomen ja Englannin kiertueilla.