Helsinki Lit täyttää tulevana viikonloppuna Bio Rexin kansainvälisillä kirjailijavierailla ja käännöskirjallisuuden ystävillä

Käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tulevana viikonloppuna 13.-14. toukokuuta Helsingin Bio Rex -elokuvateatterissa. Mukana on tänä vuonna muun muassa Pulitzer-voittaja Colson Whitehead ja kaksi Booker-palkittua kirjailijaa, Bernardine Evaristo ja Douglas Stuart.

Festivaalille saapuu 12 ulkomaista kirjailijavierasta: yhdysvaltalainen Colson Whitehead (haastattelijana kirjailija Sirpa Kähkönen), skotlantilais-amerikkalainen Douglas Stuart (haastattelijana kirjailija, Helsinki Litin ohjelmajohtaja Philip Teir), nigerialais-brittiläinen Bernardine Evaristo (haastattelijana kirjailija ja mediavaikuttaja Koko Hubara), kanadalainen Nita Prose (haastattelijana kirjailija Elina Backman), norjalainen Marie Aubert (haastattelijana kirjailija Sisko Savonlahti), ruotsalaiset Sara Osman ja Tone Schunnesson (Schunnesson osallistuu keskusteluun etäyhteydellä, molempien haastattelijana toimittaja Anna Laine), algerialainen Kamel Daoud (haastattelijana kääntäjä Sampsa Peltonen), etiopialais-amerikkalainen Maaza Mengiste (haastattelijana vapaa kirjoittaja Aurora Lemma), hollantilainen Hanna Bervoets (haastattelijana toimittaja ja Helsingin kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield) ruotsalainen Ann-Helén Laestadius (haastattelijana kirjailija Juha Itkonen) sekä ruotsalainen Niklas Natt och Dag. Festivaalin juontaa näyttelijä Alma Pöysti, joka myös haastattelee Niklas Natt och Dagia perjantaina 13.5. festivaalin avauskeskustelussa.

Yksi festivaalin kirkkaimmista tähdistä on parhaaksi elossa olevaksi amerikkalaiskirjailijaksi ylistetty, Pulitzer-kirjallisuuspalkinnon teoksestaan Maanalainen rautatie saanut Colson Whitehead, jonka uusin romaani Harlem Shuffle ilmestyi tänä keväänä myös suomeksi. Mukana on myös kaksi Booker-palkittua kirjailijaa: Douglas Stuart voitti palkinnon heti esikoiskirjallaan Shuggie Bain sekä Bernardine Evaristo, joka palkittiin vuonna 2019 teoksestaan Tyttö, nainen, toinen

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa hs.fi/live. Kotimaisista kustantamoista mukana ovat Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga sekä Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää Helsinki Lit -festivaalia tukevat tänä vuonna Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto, Helsingin Kaupunki ja Konstsamfundet.

Osta Helsinki Lit -liput täältä.

2 päivän lippu alkaen 39 €/, 1 päivän lippu alkaen 29 €/1 päivän lippu.

Helsinki Lit on Amos Rex -taidemuseon yhteistyökumppani. Helsinki Litin lipun ostajat saavat festivaalin aikana pääsylippua näyttämällä Amos Rexin pääsylipun 5 €:lla (norm. 20 €).

Helsinki Lit fyller Bio Rex med internationella författarnamn under fredag och lördag

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Helsingfors den 13-14 maj. Till Helsinki Lit kommer 12 utländska författare, bland vilka hittas både Bookervinnare och -nominerade, samt Pulitzerbelönade berättare.

Amerikanska Colson Whitehead, aktuell med romanen Harlem Shuffle, intervjuas av Sirpa Kähkönen. Skotska Douglas Stuart, som gjort enorm succé med sin delvis självbiografiska Bookervinnare Shuggie Bain,intervjuas av festivalchefen Philip Teir. Brittiska Bernardine Evaristo – även hon Bookerbelönad för romanen Flicka, kvinna, annan – intervjuas av Koko Hubara. Den svenska författaren Niklas Natt och Dag intervjuas av Alma Pöysti, nederländska Hanna Bervoets intervjuas av Ville Blåfield, svenska Ann-Helén Laestadius intervjuas av Juha Itkonen, amerikanska-etiopiska Maaza Mengiste intervjuas av Aurora Lemma, algeriska Kamel Daoud intervjuas av Sampsa Pelkonen, kanadensiska Nita Prose intervjuas av Elina Backman och norska Marie Aubert intervjuas av Sisko Savonlahti. Svenska Sara Osman och Tone Schunnesson intervjuas av Anna Laine.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som sänder samtalen på adressen hs.fi/live. Följande inhemska förlag samarbetar med Helsinki Lit:  Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga och Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali Rf. får i år understöd av Otavan Kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto och Konstsamfundet.

Festivalen samarbetar även med konstmuseet Amos Rex. De som har en biljett till Helsinki Lit kan köpa en biljett till Amos Rex för 5 € (normalpris utan rabatt 20 €).

Köp biljetter till Helsinki Lit här.

(39 €/2 dagarsbiljett, 29 €/1 dagsbiljett).

Facebook-event

Helsinki Lit -ohjelma

@helsinki_lit

Tuomo & Markus yhdisti voimansa trumpetisti Verneri Pohjolan ja Marc Ribot'n kanssa yllättävällä jazz-funk singlellä Waiting Room28.3.2024 11:52:52 EET | Tiedote

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama indie folk -duo Tuomo & Markus julkaisee huomenna perjantaina 29.3. uuden singlen syksyllä 2024 ilmestyvältä trumpetisti Verneri Pohjolan kanssa äänitetyltä instrumentaalialbumiltaan. Waiting Room -single poikkeaa duolle ominaisesta lauluharmonioiden dominoimasta ilmaisusta jo vierailijoidensa Marc Ribot’n (Tom Waits, Robert Plant & Alison Krauss, Black Keys, T Bone Burnett) ja trumpetisti Verneri Pohjolan vahvojen roolien vuoksi: newyorkilainen kitaralegenda vastaa Waiting Roomin soolokitaroista sekä biisin tarinaa kuljettavista puheosuuksista. Verneri Pohjolan eloisa trumpetti kommentoi ja alleviivaa kappaleen rytmikkaa.

Jaakonahon tänään ilmestyvän Build-albumin uudet sävyt yllättivät tekijänsäkin: “Tykkään siitä, että tunnelmassa ehditään olla, eikä rikota sitä vääristä syistä”22.3.2024 11:30:24 EET | Tiedote

Jaakonahon odotettu toinen instumentaalisooloalbumi Build ilmestyi kauppoihin ja suoratoistoihin tänään perjantaina 22.3.2024. Tähän mennessä levyltä on kuultu kevään mittaan kaksi singleä, tarttuvan melodiakuvion toistolla etenevä Beauty Box ja seesteisistä säkeistöistä eeppiseen loppuhuipennukseen kasvava Crickets. Jaakonahon mukaan levyn nimi juontaa juurensa hänen hiljattain edesmenneeseen rakentaja-isäänsä, joka vielä viime päivinään piirsi rakennuspiirustuksia.

Tuomo Prättälän ja Markus Nordenstrengin muodostama Tuomo & Markus -duo soittaa trumpetisti Verneri Pohjolalla vahvistetun yhtyeen kanssa kolmen keikan minikiertueen juuri alkaneella yhdysvaltalaisella South by Southwest -festivaalilla. Viimeisimmällä Game Changing -levyllään kriitikot ja kuulijat hurmanneen duon englanninkielisissä maissa usein käyttämän alter egon Pratt and Moodyn uusin single Creeping Around noteerattiin hiljattain maailman arvostetuimpiin kuuluvan musiikkilehden Billboardin uusia kappaleita esittelevässä R&B/Hip Hop Fresh Picks of the Week -artikkelissa.

Jaakonahon uusi single Crickets kysyy: Kuuletko vielä heinäsirkat?8.3.2024 10:30:03 EET | Tiedote

Jaakonaho julkaisee tänään perjantaina 8.3. uuden singlen 22.3. ilmestyvältä Build-albumiltaan. Lukuisten kotimaisten artistien hovituottajana ja muun muassa Ismo Alangon ja Jonna Tervomaan kitaristina tunnetun artistin toista soololevyä juhlitaan keikalla Helsingin G Livelabissa julkaisun kynnyksellä 21. maaliskuuta. Kitara palaa! -otsikolla kulkevassa illassa kuullaan myös toista kuusikielisen virtuoosia, Teemu Viinikaista. Liput keikalle ovat nyt myynnissä.