Helsinki Lit täyttää tulevana viikonloppuna Bio Rexin kansainvälisillä kirjailijavierailla ja käännöskirjallisuuden ystävillä

Käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tulevana viikonloppuna 13.-14. toukokuuta Helsingin Bio Rex -elokuvateatterissa. Mukana on tänä vuonna muun muassa Pulitzer-voittaja Colson Whitehead ja kaksi Booker-palkittua kirjailijaa, Bernardine Evaristo ja Douglas Stuart.

Festivaalille saapuu 12 ulkomaista kirjailijavierasta: yhdysvaltalainen Colson Whitehead (haastattelijana kirjailija Sirpa Kähkönen), skotlantilais-amerikkalainen Douglas Stuart (haastattelijana kirjailija, Helsinki Litin ohjelmajohtaja Philip Teir), nigerialais-brittiläinen Bernardine Evaristo (haastattelijana kirjailija ja mediavaikuttaja Koko Hubara), kanadalainen Nita Prose (haastattelijana kirjailija Elina Backman), norjalainen Marie Aubert (haastattelijana kirjailija Sisko Savonlahti), ruotsalaiset Sara Osman ja Tone Schunnesson (Schunnesson osallistuu keskusteluun etäyhteydellä, molempien haastattelijana toimittaja Anna Laine), algerialainen Kamel Daoud (haastattelijana kääntäjä Sampsa Peltonen), etiopialais-amerikkalainen Maaza Mengiste (haastattelijana vapaa kirjoittaja Aurora Lemma), hollantilainen Hanna Bervoets (haastattelijana toimittaja ja Helsingin kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield) ruotsalainen Ann-Helén Laestadius (haastattelijana kirjailija Juha Itkonen) sekä ruotsalainen Niklas Natt och Dag. Festivaalin juontaa näyttelijä Alma Pöysti, joka myös haastattelee Niklas Natt och Dagia perjantaina 13.5. festivaalin avauskeskustelussa.

Yksi festivaalin kirkkaimmista tähdistä on parhaaksi elossa olevaksi amerikkalaiskirjailijaksi ylistetty, Pulitzer-kirjallisuuspalkinnon teoksestaan Maanalainen rautatie saanut Colson Whitehead, jonka uusin romaani Harlem Shuffle ilmestyi tänä keväänä myös suomeksi. Mukana on myös kaksi Booker-palkittua kirjailijaa: Douglas Stuart voitti palkinnon heti esikoiskirjallaan Shuggie Bain sekä Bernardine Evaristo, joka palkittiin vuonna 2019 teoksestaan Tyttö, nainen, toinen

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa hs.fi/live. Kotimaisista kustantamoista mukana ovat Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga sekä Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää Helsinki Lit -festivaalia tukevat tänä vuonna Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto, Helsingin Kaupunki ja Konstsamfundet.

Osta Helsinki Lit -liput täältä.

2 päivän lippu alkaen 39 €/, 1 päivän lippu alkaen 29 €/1 päivän lippu.

Helsinki Lit on Amos Rex -taidemuseon yhteistyökumppani. Helsinki Litin lipun ostajat saavat festivaalin aikana pääsylippua näyttämällä Amos Rexin pääsylipun 5 €:lla (norm. 20 €).

Helsinki Lit fyller Bio Rex med internationella författarnamn under fredag och lördag

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Helsingfors den 13-14 maj. Till Helsinki Lit kommer 12 utländska författare, bland vilka hittas både Bookervinnare och -nominerade, samt Pulitzerbelönade berättare.

Amerikanska Colson Whitehead, aktuell med romanen Harlem Shuffle, intervjuas av Sirpa Kähkönen. Skotska Douglas Stuart, som gjort enorm succé med sin delvis självbiografiska Bookervinnare Shuggie Bain,intervjuas av festivalchefen Philip Teir. Brittiska Bernardine Evaristo – även hon Bookerbelönad för romanen Flicka, kvinna, annan – intervjuas av Koko Hubara. Den svenska författaren Niklas Natt och Dag intervjuas av Alma Pöysti, nederländska Hanna Bervoets intervjuas av Ville Blåfield, svenska Ann-Helén Laestadius intervjuas av Juha Itkonen, amerikanska-etiopiska Maaza Mengiste intervjuas av Aurora Lemma, algeriska Kamel Daoud intervjuas av Sampsa Pelkonen, kanadensiska Nita Prose intervjuas av Elina Backman och norska Marie Aubert intervjuas av Sisko Savonlahti. Svenska Sara Osman och Tone Schunnesson intervjuas av Anna Laine.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som sänder samtalen på adressen hs.fi/live. Följande inhemska förlag samarbetar med Helsinki Lit:  Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga och Bazar Kustannus.

Helsingin kirjallisuusfestivaali Rf. får i år understöd av Otavan Kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto och Konstsamfundet.

Festivalen samarbetar även med konstmuseet Amos Rex. De som har en biljett till Helsinki Lit kan köpa en biljett till Amos Rex för 5 € (normalpris utan rabatt 20 €).

Köp biljetter till Helsinki Lit här.

(39 €/2 dagarsbiljett, 29 €/1 dagsbiljett).

Facebook-event

Helsinki Lit -ohjelma

@helsinki_lit

Teosto-palkitun säveltäjä Cecilia Damströmin Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta12.8.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Toukokuussa 2022 ensimmäisenä naispuolisena taidemusiikin edustajana arvostetun Teosto-palkinnon voittaneen säveltäjä Cecilia Damströmin uusin, ihmisten kulutuskäyttäytymisestä kumpuava Wasteland-orkesteriteos saa maailmanensi-iltansa 1. syyskuuta Umeån Norrlandsoperanissa. Damströmin syksy on kotimaassakin vilkas, säveltäjän teoksia kuullaan konserttitaloissa ympäri Suomen.

Kaija Saariahon juhlasyksy starttaa jo elokuussa Temppeliaukion kirkossa kuultavalla Reconnaissance-kuoroteoksella ja Alminsalin Between-esityksillä10.8.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Lokakuussa 70 vuotta täyttävän säveltäjä Kaija Saariahon juhlasyksy alkaa Helsingissä jo elokuussa kahdella Saariahon harvinaisella teoksella. Juhlaviikkojen ohjelmistoon kuuluva, 18. elokuuta Taiteiden yönä Temppeliaukion kirkossa kuultava Reconnaissance on Saariahon viimeisin kuoroteos, joka saa nyt Suomen kantaesityksensä. Elo-syyskuun taitteessa oopperan Alminsalissa esitettävät kolme Between-esitystä pitävät sisällään muun muassa 41 vuotta esityskiellossa olleen Study for Life -sävellyksen uuden produktion kantaesityksen.

Tuomo & Markus -duon uusi single Highest Mountain tekee kunniaa pop-legenda Nick Drakelle15.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Markus Nordenstrengin ja Tuomo Prättälän muodostaman Tuomo & Markus -voimaduon syyskuussa ilmestyvän Game Changing -albumin toinen singlelohkaisu, levyn harmoniarikasta äänimaailmaa avaava Highest Mountain julkaistaan tänään 15.7. tuoreen videon kera. Pääosin Yhdysvalloissa äänitetyllä albumilla kuullaan lisäksi Tuomo & Markus -duon pitkäaikaista taustayhtyettä, johon kuuluvat trumpetisti Verneri Pohjola, rumpali Juho Viljanen, pedal–steel-velho Miikka McGyver Paatelainen ja basisti Jere Ijäs. Levyllä vierailevat muun muassa Jonathan Wilson, jonka studiolla Los Angelesissa levy on osin äänitetty, sekä newyorkilainen kitaralegenda Marc Ribot.