Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvussa – osassa alueilla vuokramarkkina piristyi

Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvoi vuoden 2021 viimeisellä vuosineljänneksellä. Tyhjää toimistotilaa oli vuoden lopussa lähes puoli miljoonaa neliömetriä. Eniten tilojen vajaakäyttö kasvoi Otaniemessä ja Sörnäisissä. Toimistotilojen vuokramarkkina piristyi erityisesti Hakaniemessä, Kalasatamassa, Leppävaarassa ja Pasilassa.

Helsinki Research Forum on päivittänyt arviota pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden toimistotilojen käyttöasteesta. Vuoden 2021 viimeisen kvartaalin keskimääräinen vajaakäyttöaste on 13,7 prosenttia. Tyhjää toimistotilaa alueilla oli kokonaisuudessaan hieman yli 480 000 neliömetriä, tyhjää tilaa oli edelliseen kvartaaliin verrattuna 31 000 neliömetriä enemmän.

Toimistotilan vajaakäyttö kasvoi eniten Otaniemessä ja Sörnäisissä. Otaniemessä vajaakäyttöaste oli kasvanut 15,1 prosentista 19,9 prosenttiin ja Sörnäisissä 13,2 prosentista 17 prosenttiin.

Vajaakäyttöaste laski Hakaniemessä, Kalasatamassa, Leppävaarassa ja Pasilassa, joissa tyhjät toimistotilat ovat houkutelleet uusia vuokralaisia. Vajaakäyttöaste laski eniten Kalasatamassa ja Leppävaarassa 1,4 prosenttiyksikköä.

Päivityksen yhteydessä tehtiin tilakantaan ja vajaakäyttöasteisiin muutoksia ja tarkennuksia, jotka vietiin takautuvasti myös aiempien julkaisujen tietoihin. Tilakantaan on lisätty yksi kohde Pitäjänmäessä, ja yksi Otaniemessä sijaitseva kohde on poistettu. Lisäksi kuuden muun kohteen toimistopinta-alaan on tullut muutoksia.

Osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta vuoden 2021 ensimmäisestä kvartaalista alkaen julkaistaan tämän tiedotteen yhteydessä.

Helsinki Research Forumin tuottama tieto julkaistaan osamarkkinatasolla RAKLIn nettisivuilla. Kohdekohtaiset tiedot toimistotilakannasta toimitetaan pyydettäessä. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen miika.kotaniemi(at)rakli.fi.

Helsinki Research Forum on kiinteistöalan asiantuntijayritysten tutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin toimistomarkkinoista julkaistavan tiedon laatua ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyössä ovat mukana tällä hetkellä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield, Colliers ja KTI Kiinteistötieto. RAKLI toimii Research Forumin kumppanina ja tarjoaa tekniset puitteet toiminnalle.

Osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta, Q4 2021
Osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta , Q3 2021
Osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta, Q2 2021
Osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta, Q1 2021

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin18.5.2022 15:07:58 EEST | Tiedote

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa13.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.