Helsinki tehostaa toimenpiteitä varhaiskasvatuksen henkilöstövajeen ratkaisemiseksi
Loppuvuonna 2019 kaupungin varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuusongelma oli kriittisellä tasolla. Erityisesti ruotsinkielisessä varhaiskasvatuksessa oltiin vaikeassa tilanteessa, ja myös suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa oli jatkuvasti haasteita saada pätevää henkilöstöä. Henkilöstön saatavuuden ongelma on kriisiytynyt monien eri tekijöiden yhteisvaikutuksen seurauksena. Yksi selittävä tekijä on pitkään jatkunut koulutuspaikkojen rahoituksen vähäisyys. Myös alan vetovoimaisuus on vähentynyt nuorten keskuudessa. Kevään 2020 aikana tehtiin useita toimenpiteitä tilanteen helpottamiseksi. Rekrytointia laajennettiin usealla paikkakunnalle, opiskelijajärjestöihin tiivistettiin yhteydenpitoa ja digimarkkinointia varhaiskasvatuksen vapaista työpaikoista tehostettiin.
Varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuus task force -työn yhtenä tehtävänä oli muodostaa tilannekuva varhaiskasvatuksen tiloista ja työskentelyolosuhteista sekä ehdottaa tarvittavia toimenpiteitä. Positiivisia ja parannettavia asioita selvitettiin tammi-helmikuussa kahdessa henkilöstön keskustelutilaisuudessa, ja yhdessä päiväkodinjohtajille järjestetyssä keskustelutilaisuudessa. ”Keskustelu tilaisuuksissa oli avointa, rakentavaa ja vuorovaikutteista. Saimme palautetta asioista, jotka ovat hyvin ja asioista, joiden eteen tulee tehdä työtä nyt ja tulevien vuosien aikana”, toteaa suomenkielisen varhaiskasvatuksen johtaja Satu Järvenkallas.
Tilaisuuksien pohjalta laadittiin toimenpideohjelma, johon koottiin ne tehtävät, jotka voidaan aloittaa välittömästi tilanteen parantamiseksi ja toisaalta myös ne, joiden toteuttaminen vaatii enemmän aikaa.
”Välittömästi tehtäviä toimenpiteitä ovat esimerkiksi oppisopimuskoulutukseen osallistuvien lukumäärän ja koulutuspaikkojen lisääminen, johtamisvalmennus, asiakastietojärjestelmän kehittäminen ja varhaiskasvatuksen työntekijöiden priorisointi työsuhdeasuntojen asukasvalinnoissa. Sitten on hyvin käytännönläheisiä asioita kuten esimerkiksi yhteistyön parantaminen kiinteistöhuollon kanssa, jota voidaan parantaa monin tavoin”, toteaa ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja Niclas Grönholm.
”Saimme paljon palautetta esimerkiksi vakinaisen varahenkilöstön lisäämisestä ja työvaatteista ja kulttuuri- sekä liikuntaseteleistä. Näitä on pohdittava, kun mietitään tulevien vuosien talousarvioita”, sanoo Satu Järvenkallas.
Yksi ratkaisun avain on myös monipuoliset koulutusväylät. Pääkaupunkiseudulle tarvitaan vuoteen 2030 mennessä arviolta 3200 uutta varhaiskasvatuksen opettajaa, kun otetaan huomioon nykyinen vaje ja kasvava tarve. Hallitus on päättänyt kasvattaa aloituspaikkoja lisätalousarviossaan. Niiden lisääminen varhaiskasvatukseen ratkaisisi kaksi haastetta kerralla, kun päiväkotien henkilöstövaikeudet helpottuisivat ja opiskelijoille olisi mahdollista kouluttautua ammattiin, jossa on vahva työllisyysnäkymä. Aloituspaikkojen lisäksi on syytä rahoittaa pitkäjänteisesti varhaiskasvatuksen muunto- ja monimuotokoulutuksia eri ammattiryhmille.
Työ varhaiskasvatuksen henkilöstön saatavuuden ja alan vetovoimaisuuden lisäämiseksi jatkuu. Kasvatuksen ja koulutuksen toimialalle perustettiin uusi työryhmä, jonka puheenjohtajana toimii toimialajohtaja Liisa Pohjolainen. ”Haasteet eivät helpota nopeasti, mutta teemme kaikkemme, että henkilöstön työolot ja henki Helsingissä on sellainen, että hieno varhaiskasvatuksemme on vetovoimainen myös jatkossa alan ammattilaisten parissa”, toteaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja Liisa Pohjolainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Varhaiskasvatusjohtaja Satu Järvenkallas, satu.jarvenkallas@hel.fi, puh. 09 310 43368
Ruotsinkielisen palvelukokonaisuuden johtaja Niclas Grönholm, niclas.gronholm@hel.fi, puh. 09 310 86225
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä @HelsinkiOppii, @tyovaenopisto, @Hforsarbis ja @StadinAO
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Results of the OECD’s Survey on Social and Emotional Skills published: Helsinki included26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
The extensive survey measured the skills of 10- and 15-year-olds in task performance, emotion regulation, engaging with others, open-mindedness and collaboration. In addition to Finland, the survey was carried out in 14 other countries.
OECD publicerade forskningsresultat om barns och ungas socioemotionella färdigheter: Helsingfors deltog26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Storundersökningen mätte 10- och 15-åringarnas färdigheter i utförandet av uppgifter, regleringen av känslor, interaktionen med andra, öppenheten och samarbetet. I undersökningen deltog utöver Finland 14 andra länder.
OECD julkaisi tutkimustulokset lasten ja nuorten sosioemotionaalisista taidoista: Helsinki mukana26.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote
Suurtutkimus mittasi 10- ja 15-vuotiaiden taitoja tehtävien suorittamisessa, tunteiden säätelyssä, toiminnassa ja vuorovaikutuksessa muiden kanssa, avoimuudessa ja yhteistyössä. Tutkimuksessa oli Suomen lisäksi mukana 14 muuta maata.
Flickor och pojkar tävlar både i separata klasser och tillsammans i skolidrottsevenemang under läsåret 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
År 2023 gjorde Helsingfors stads svenskspråkiga grundläggande utbildning ett försök med könsneutrala skolidrottstävlingar för barn i årskurs 3–6. Under läsåret 2024–2025 kommer individuella tävlingar att delas upp i flick- och pojkklasser. I lagtävlingar kommer alla att tävla tillsammans.
Tytöt ja pojat kilpailevat sekä erillisissä luokissa että yhdessä koulujen välisissä urheilutapahtumissa lukuvuonna 2024–202525.4.2024 10:36:16 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin ruotsinkielisessä perusopetuksessa kokeiltiin vuonna 2023 sukupuolineutraaleja oppilasurheilukilpailuja 3.–6. luokkien oppilaille. Lukuvuonna 2024–2025 yksilökilpailut jaetaan tyttöjen ja poikien luokkiin. Joukkuekilpailuissa kaikki kilpailevat yhdessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme