Finavia OyjFinavia Oyj

Helsinki-Vantaan lentoasema palkittiin Euroopan parhaaksi lentokentäksi omassa kokoluokassaan

Lentoasemayhtiö Finavialle on myönnetty arvostettu kansainvälinen lentokenttäpalkinto. Palkinto perustuu tutkimukseen, jossa matkustajat ovat arvioineet Helsinki-Vantaan lentoaseman Euroopan parhaaksi kokoluokassa 15–25 miljoonaa matkustajaa.

– Olemme iloisia palkinnosta ja ylpeitä siitä, että lentomatkustajat ovat valinneet Helsinki-Vantaan parhaaksi lentokentäksi Euroopassa. Helsinki-Vantaan lentoasema on vuosi toisensa jälkeen säilyttänyt vahvan asemansa maailman parhaiden lentokenttien joukossa, Finavian toimitusjohtaja Kimmo Mäki sanoo.

ASQ-palkinnon (Airport Service Quality) on myöntänyt lentoasemien kansainvälinen kattojärjestö Airports Council International (ACI). Palkinnot jaettiin lentoasemille, jotka olivat alueensa ja kokoluokkansa parhaita.

Palkinto perustuu jatkuvaan asiakastyytyväisyyden ja palvelujen laadun mittaukseen. ASQ-tutkimukseen osallistuu vuosittain liki 400 lentoasemaa 95 maasta. Tutkimusta varten Helsinki-Vantaan lentoasemalla haastatellaan kolmen kuukauden välein noin tuhatta lentomatkustajaa.

Lentomatkustajat arvioivat ASQ-tutkimuksessa 30:a eri palvelukategoriaa muun muassa opastusta, asiakaspalvelua, lähtöselvitystä sekä ostos- ja ruokailumahdollisuuksia.

Finavia on viime vuosina uudistanut Helsinki-Vantaan palvelu- ja ravintolavalikoimaa osana lentoaseman mittavaa kehitysohjelmaa. Myös lähtöaula, tuloaula ja turvatarkastus ovat uudistuneet.

– Olemme suunnitelleet ja rakentaneet Helsinki-Vantaan ja sen uudistuneen terminaalin lentomatkustajia varten. Uskomme, että olemme onnistuneet kehittämään lentoaseman, joka palvelee monipuolisesti eri matkustajien tarpeita ja lisää matkustuksen sujuvuutta.

ASQ-palkinnon lisäksi Finavia sai kunniamaininnan pitkäjänteisestä työstä asiakastyytyväisyyden eteen. ACI World Director General’s Roll of Excellence -tunnustus myönnettiin maailmanlaajuisesti vain viidelle lentoasemalle. Viimeisen viiden vuoden aikana Finavia on saanut ASQ-palkinnon vuosina 2018, 2019, 2020 ja 2022.

– Kiitän finavialaisia sekä kaikkia lentoasemalla toimivia yrityksiä ja henkilöstöä hienosta saavutuksesta sekä upeasta asiakaspalvelutyöstä, johon kaikki lentoasemalla työskentelevät ovat sitoutuneet. Onnistunut asiakaskokemus on mahdollista luoda vain yhdessä tekemällä, Mäki sanoo.

VIESTINTÄ

Kuvia median käyttöön: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/19647458/666865/fi

Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa Suomessa. Sujuvat ja laadukkaat palvelut lentoyhtiöille ja matkustajille ovat meille sydämen asia. Kehitämme Suomen saavutettavuutta ja hyvä lentoyhteyksiä. Olemme sitoutuneet vastuulliseen toimintaan edistääksemme kestävää lentomatkailua. Finavia-konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 145 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 1 400.

Finavia joined Hydrogen Cluster Finland and is preparing for hydrogen use and the necessary infrastructure at the airport14.3.2024 09:25:26 EET | Press release

Finavia is committed to promoting the development of sustainable air traffic in Finland and joined Hydrogen Cluster Finland in January 2024. Finavia also participates in an international EU project, part of Interreg Baltic Sea Region Programme, where the company will be the first in Europe to pilot the use of hydrogen in maintenance equipment. The pilot will take place at Helsinki Airport.