Helsinki-Vantaan matkustuskokemus uudistuu täysin kevään ja kesän aikana

- Koko kehitysohjelmamme on tähdännyt siihen, että Helsinki-Vantaan palvelut ja matkustusmukavuus ovat maailman kärkeä. Olemme investoineet paitsi vaihtomatkustuksen sujuvoittamiseen myös asiakaskokemuksen kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. Uuden, edistyksellisen turvatarkastuksen avaaminen ja lentojen siirtäminen yhden katon alle ovat tärkeä osa palvelu-uudistustamme, sanoo Finavian tekniikasta, turvallisuudesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson.
Elektroniikan ja nestepussit voi jättää käsimatkatavaraan
Osana Helsinki-Vantaan kehitysohjelmaa Finavia on hankkinut lentoaseman uuteen turvatarkastukseen huippumodernia teknologiaa. Uuden läpivalaisu- ja nesteanalysointilaitteiston ansiosta matkustajien ei enää tarvitse ottaa käsimatkatavaroista pois elektroniikkaa ja nestepusseja.
- Helsinki-Vantaan uusi turvatarkastusteknologia mahdollistaa sen, että esimerkiksi läppäreitä, puhelimia tai isoja järjestelmäkameroita ei enää tarvitse ottaa pois kantolaukuista tai käsimatkatavaroista. Myös muovipussit, joihin alle sadan millilitran nestepakkaukset pitää pakata, saavat jäädä käsimatkatavaraan, Hansson kertoo.
Turvatarkastuksen palvelu on aiempaa joutuisampaan, sillä kapasiteetti tuplaantuu. Myös uusi automaattilinjasto nopeuttaa matkustamista. Uuden turvatarkastuksen väljissä tiloissa matkustajat voivat rauhassa valmistautua ja pakata matkatavaroitaan.
- Olemme Finaviassa panostaneet laitteiden ja toimintatapojen testaukseen sekä turvatarkastajien koulutukseen. Myös matkustuskokemukseen on kiinnitetty huomiota jo suunnitteluvaiheessa. Esimerkiksi turvatarkastus on sininen, sillä tutkimusten mukaan sininen väri laskee stressitasoa, kertoo Hansson.
Helsinki-Vantaalla on samaan aikaan käytössä myös vanhoja laitteita, minkä vuoksi elektroniikka ja nestepussit joudutaan joillakin linjastoilla ottamaan pois laukusta. Kyse on kuitenkin siirtymävaiheesta, jonka aikana Finavian henkilökunta, turvatarkastajat ja opasteet ohjaavat matkustajia toimimaan oikein.
Uutta turvatarkastusteknologiaa on toistaiseksi käytössä vain isoilla Euroopan kentillä ja Yhdysvalloissa. Matkustaja voi matkan eri vaiheissa kohdata erilaisia turvatarkastuksia, joten eri toimintamalleihin on hyvä varautua ja seurata lentoasemakohtaisia ohjeita.
Terminaali 2 ja 1 jäävät historiaan: Helsinki-Vantaan lennot liikennöidään yhden terminaalin kautta
- Keskitämme kaikkien lentojen lähtöselvitykset ja matkatavaroiden luovutukset viime joulukuussa avattuun uuteen terminaalilaajennukseen ja sen upean puukaton alle. Matkustamisesta tulee helppoa ja sujuvaa. Enää ei tarvitse miettiä, mistä terminaalista on lähdössä tai mihin saapumassa. Tämä helpottaa myös vastaanottajia ja saattajia, sanoo Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta.
Siirtyminen uusiin tiloihin tapahtuu kahdessa eri vaiheessa kevään ja kesän aikana. Ensimmäisessä vaiheessa 21.3.–23.5.2022 laajennusosan uuteen lähtöaulaan siirtyvät nyt terminaali 2:ssa liikennöivät lentoyhtiöt; kuten Finnair, Air Baltic ja British Airways.
- Toukokuun 24. päivänä avaamme suoran kulkureitin turvatarkastuksesta uudistuneelle porttialueelle. Matkustajalle avautuu avara lähtöporttialue, jossa on uusia myymälöitä ja kahvila. Matka terminaalin pääovelta lähimmälle lähtöportille on vajaat 200 metriä. Matka on varsin lyhyt verrattuna moniin muihin maailman lentoasemiin, Lettijeff kertoo.
Toinen vaihe alkaa 1. kesäkuuta, jolloin terminaali 1:ssä liikennöivät lentoyhtiöt kuten Norwegian, Lufthansa ja SAS siirtävät toimintonsa uusiin lähtö- ja tuloauloihin. Viimeistään 30. kesäkuuta Helsinki-Vantaalla siirrytään yhden terminaalin toimintamalliin. Terminaali 1:n lähtöselvitysalue, turvatarkastus ja matkatavaroiden luovutus sulkeutuvat.
Siirtymäkauden aikana matkustajia pyydetään seuraamaan Finavian tiedotusta sekä tarkistamaan verkkosivuilta matkustusohjeet ennen lentoasemalle tuloa.
Lettijeff toteaa, että nyt on hyvä aika toteuttaa historiallinen muutos.
- Helsinki-Vantaa täyttää tänä vuonna 70 vuotta ja sen kunniaksi voimme kääntää uuden lehden kohti lentoaseman tulevaisuutta. Uskon, että pystymme entistä mukavammin ja mutkattomammin palvelemaan matkustajia ja lentoyhtiötä.
FINAVIA OYJ
Viestintä
Kuvia median käyttöön: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/17966474/509565/fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Finavia media desk ma-pe klo 9-16
Puh:+358 (0)20 708 2002comms@finavia.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Lentoasemayhtiö Finavia johtaa ja kehittää 20 lentoasemaa eri puolilla Suomea. Mahdollistamme suomalaisille Pohjois-Euroopan parhaat lentoyhteydet ja varmistamme, että matkustaminen lentoasemiemme kautta on mutkatonta ja sujuvaa. Kaikki lentoasemamme ovat hiilineutraaleja. Teemme työtä, jota ilman maailma olisi kaukana.
www.finavia.fi
http://vuosikertomus.finavia.fi
www.facebook.com/finavia
www.facebook.com/helsinkiairport
www.twitter.com/finavia
www.twitter.com/helsinkiairport
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finavia Oyj
Helsinki Airport achieves net zero for emissions under its control9.6.2025 14:50:31 EEST | Press release
Finnish airport company Finavia has achieved net zero carbon balance for emissions under its control at Helsinki Airport. The net zero status is verified through the international Airport Carbon Accreditation program, in which Finavia has participated since 2011. To reach Level 5, an airport must achieve and maintain at least 90% absolute CO2 emissions reductions in Scope 1 and 2, while committing to reach net zero in Scope 3 by 2050. Airports are accredited at seven different levels, with net zero being the highest. Currently, over 640 airports worldwide are part of the program.
Helsinki-Vantaan lentoasema saavutti hiilidioksidipäästöjen nettonollatason9.6.2025 14:39:36 EEST | Tiedote
Lentoasemayhtiö Finavia on saavuttanut hiilidioksidipäästöjen nettonollatason toiminnassaan Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Nettonollapäästöisyys todennetaan kansainvälisessä Airport Carbon Accreditation (ACA) -ohjelmassa, jossa Finavia on ollut mukana vuodesta 2011. Lentoasemat akkreditoidaan seitsemällä eri tasolla, joista korkein on nettonolla. Tällä hetkellä ACA-ohjelmaan on liittynyt globaalisti yli 640 lentoasemaa.
Finavia invests in the development of tourism in Lapland: Extending Rovaniemi Airport's terminal22.4.2025 09:07:50 EEST | Press release
Finavia will invest in the extension of Rovaniemi Airport's terminal in 2025. The company estimates that the positive development of tourism in Lapland and Rovaniemi will continue and wants to further improve the airport experience for passengers. The extension will be completed for the winter season 2025–2026. The value of the investment is EUR 3 million.
Finavia investoi Lapin matkailun kehittymiseen: Laajentaa Rovaniemen lentoaseman terminaalia22.4.2025 08:53:50 EEST | Tiedote
Finavia investoi Rovaniemen lentoaseman terminaalin laajennukseen vuonna 2025. Yhtiö arvioi Lapin ja Rovaniemen matkailun myönteisen kehityksen jatkuvan ja haluaa parantaa matkustajien lentoasemakokemusta entisestään. Laajennus valmistuu talvikaudelle 2025–2026. Investoinnin arvo on kolme miljoonaa euroa.
Helsinki-Vantaalle jälleen kansainvälinen palkinto: Pohjois-Euroopan paras lentoasema10.4.2025 10:16:28 EEST | Tiedote
Lentomatkustajat valitsivat Helsinki-Vantaan Pohjois-Euroopan parhaaksi lentoasemaksi Skytraxin kansainvälisessä palvelututkimuksessa. Skytraxin tutkimus on kansainvälisesti arvostettu lentoasemien palvelutasoa mittaava matkustajatutkimus, jossa on mukana yli 550 lentoasemaa ympäri maailmaa. Palkinto jaettiin lentoasemayhtiö Finavialle Madridissa 9. huhtikuuta 2025.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme