Helsinkiläisille ikäihmisille avattiin ruokatilauspalvelu osana Helsinki-apua

HOK-Elanto auttaa Helsinki-apua ja järjestää yli 70-vuotiaiden helsinkiläisten ruokahuoltoa yhdessä kaupungin ja Helsingin seurakuntien kanssa. Ikäihmisille avattiin puhelimitse toimiva ruokatilauspalvelu, jonka kautta voi tilata viikon kauppatavarat ja saada kauppakassit kotiin toimitettuna.

Kuva: Lari Lappalainen

Helsingissä käynnistettiin viikko sitten poikkeuksellisen laaja yhteistyö, jonka tavoitteena on tarjota tukea ja käytännön apua yli 70-vuotiaille arjen asiointiin koronatilanteen takia. Pormestari Jan Vapaavuori kutsui viime viikolla toimijoita mukaan Helsinki-apuun. HOK-Elanto auttaa avaamalla ruokatilauspalvelun iäkkäille.

– Ideoimme nopeasti konkreettisen tavan auttaa ja perustimme iäkkäille puhelinpalvelun kauppaostosten tilaamiseen. Veimme yhteistyötä kaupungin ja seurakuntayhtymän kanssa ripeästi eteenpäin ja palvelu saatiin viikossa pystyyn. Nyt on tärkeintä pitää toisistamme huolta ja suojella riskiryhmiä, kertoo verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua HOK-Elannolta.

– Saimme Helsinki-avun julkistamisen jälkeen yhteydenoton HOK-Elannolta. He olivat nopeasti järjestäneet tavan auttaa iäkkäitä kaupunkilaisia uudella puhelinpalvelullaan. Koska koronatilanteessa hoppu oli meilläkin, saimme pikaisesti viilattua yksityiskohdat, ja nyt ruokatilauspalvelu on kriittinen palikka Helsinki-avun kokonaisuudessa, Helsinki-avun johtaja Tiina Hörkkö toteaa.

– Tässä on hyvä yhdessä tekemisen meininki. Toki tätä nyt myös tarvitaan. Kaupunki, seurakunnat ja yritykset yhdistivät voimansa ja tekevät laajasti yhteistyötä yhteisen asian puolesta poikkeuksellisessa tilanteessa, sanoo Helsingin seurakuntayhtymän johtaja, kirkkoherra Juha Rintamäki.

Viikossa perustettiin uusi ruokatilauspalvelu ja verkkokaupan tilausjärjestelmä sekä koulutettiin asiakaspalvelijoita puhelinpalveluun sekä kaupungin ja seurakuntien työntekijöitä tilausten toimittamiseen. Yhteistyön kautta työllistetään myös SOK:n matkailu- ja ravitsemuskaupan asiakaspalvelun ammattilaisia, jotka vastaavat ruokatilauspalvelun asiakaspalvelusta. Ravintola- ja matkailuala on hiljentynyt koronvirustilanteen myötä.

– Tämä on aivan uudenlaista yhteistyötä yli rajojen. Toivomme, että tätä Helsinki-apua varten luomaamme ruokatilausmallia voisi viedä laajemminkin eteenpäin muihin kaupunkeihin ja tutkimme tätä S-ryhmässä parhaillaan, verkkokaupan kehityspäällikkö Jukka Ranua HOK-Elannolta kertoo.

Ruokatarvikkeita suurimmassa avun tarpeessa oleville yli 70-vuotiaille

Palvelu on tarkoitettu yli 70-vuotiaille helsinkiläisille. Helsinki-apu neuvoo ensivaiheessa suurimmassa avun tarpeessa olevat henkilöt palvelun piiriin. Helsingin kaupungin ja Helsingin seurakuntien työntekijät pyrkivät soittamaan kaikille yli 80-vuotiaille kaupunkilaisille avun tarpeen kartoittamiseksi ja kertomaan myös kauppa-asioinnin avusta puheluissa.

Palvelun piiriin neuvotut iäkkäät voivat soittaa ruokatilauksia varten perustettuun asiakaspalveluun ja tilata S-markettien valikoimista elintarvikkeita, käyttötavaroita ja hygieniatarvikkeita noin viikon tarpeiksi kerrallaan. Asiakaspalvelijat tekevät tilaukset soittajien puolesta. Kaupungin ja seurakuntien työntekijät ja vapaaehtoiset keräävät tuotteet S-marketeista ja toimittavat ne kotiin. Kaikkia toimitusketjussa mukana olevia ohjeistetaan tarkasti tuotteiden turvallisesta keräämisestä ja toimittamisesta.

Ruokatilauksia voi tehdä maanantaista perjantaihin klo 9-16 välisenä aikana. Kauppakasseja toimitetaan asiakkaille tiistaisin ja torstaisin.

Jatkossa myös läheiset voivat tehdä ostokset yli 70-vuotiaiden puolesta palvelussa.

Lisätietoja Helsinki-apu-hankkeesta: www.hel.fi

Lisätietoja medialle:
Jukka Ranua, verkkokaupan kehityspäällikkö, HOK-Elanto, jukka.ranua(at)sok.fi, p. 050 345 5381

Juha Rintamäki, Helsingin seurakuntayhtymän johtaja, juha.rintamaki(at)evl.fi, p. (09) 2340 4310

Tiina Hörkkö, Helsinki-avun johtaja, p. 050 302 6404,

Kuva: Lari Lappalainen

Kaupintie 14, PL 53

HOK-Elanto tuottaa etuja ja palveluja pääkaupunkiseudun ja lähialueiden asukkaille. Toimialueemme kattaa Espoon, Helsingin, Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Tuusulan ja Vantaan. Marketteja, tavarataloja, ravintoloita, liikennemyymälöitä ja muita toimipaikkoja alueellamme on yli 320.

DOKUMENTTI ”294” ON KIITOS KORONAKRIISIN ETULINJAN TYÖNTEKIJÖILLE26.5.2020 09:08:02 EESTTiedote

294 on Dome Karukosken ohjaama lyhytdokumentti suomalaisen ruokakaupan henkilökunnasta koronakriisin aikaan keväällä 2020. Dokumentin on tilannut HOK-Elanto kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikille niille etulinjassa työskenteleville ammattilaisille, jotka pitävät arkemme pyörimässä kaupoissa, terveydenhuollossa ym. Dokumentin nimi 294 tulee tutkimuksesta*), jonka mukaan myymälän kassa on Suomen 294. arvostetuin ammatti.

Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan ja Alepa lisää 24h-myymälöiden määrää27.4.2020 09:30:00 EESTTiedote

Korona-aika on saanut asiakkaat hyödyntämään entistä enemmän kauppojen hiljaisempia aamu- ja ilta-aikoja ostosten tekemiseen. Pääkaupunkiseudun Prismat laajentavat aukioloaikojaan tunnilla aamusta ja illasta. Myös yhä useampi Alepa-ketjun myymälä palvelee ympäri vuorokauden. Pääkaupunkiseudulla toimiva HOK-Elanto haluaa tarjota joustavampia vaihtoehtoja asioinnille.