Henkilöbrändi osana huippu-urheilua

Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen mukaan urheilijan toimeentuloon vaikuttaa vahva henkilöbrändi, onnistunut sponsorointiyhteistyö ja oikein hyödynnetty sosiaalinen media. Työn tutkimusosassa käsiteltiin ammattiurheilijoiden ja asiantuntijoiden kokemuksia ja ajatuksia urheilijan henkilöbrändistä. Tulokset perustuivat helmi-maaliskuussa 2021 tehtyihin teemahaastatteluihin.
Vahva henkilöbrändi auttaa erottautumaan
Vahva henkilöbrändi saa urheilijan erottumaan muista. Itsetuntemus ja omat arvot ohjaavat henkilöbrändiä eteenpäin. Urheilussa henkilöbrändi kytkeytyy vahvasti saavutuksiin. Menestymisen lisäksi urheilijan henkilöbrändissä tulisi näkyä tarina, sillä parhaat tarinat samaistuttavat ja herättävät vahvoja tunteita. Urheilijan ammattilaisuus ei vaadi ammattimaista liiketoimintasuunnitelmaa, mutta mikäli tämä otettaisiin huomioon jo uran alkuvaiheessa, olisi brändäämisellä mahdollisuus kasvattaa henkilöbrändin pääomaa, joka voisi kantaa myös urheilu-uran jälkeiseen elämään. Tutkimuksen tulosten mukaan urheilijan henkilöbrändin hyödyntämistä olisi mahdollista kehittää huomattavasti.
Urheilijalle sponsorointiyhteistyö toimii yhtenä tulonlähteenä. Hyvin brändätyillä urheilijoilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet rahalliselta arvoltaan suurempiin yhteistyösopimuksiin. Tavallinen logosponsorointi muuttuu brändiin liittyväksi yhteistyöksi, jossa tulisi löytää keinot yrityksen markkinoinnin kasvattamiseen ja samalla urheilijan henkilöbrändin kehittämiseeen.
Sosiaalinen media tuonut urheilijoille uusia mahdollisuuksia henkilöbrändäämiseen
Henkilöbrändin hyödyntämistä käsiteltiin opinnäytetyössä sosiaalisen median kautta, koska se on tuonut aivan uuden mahdollisuuden tuoda urheilijan henkilöbrändiä esille. Sosiaalisen median kanavat ovat nuoria ja kehittyvät jatkuvasti käyttäjien toiminnan ja tarpeiden mukaan. Sosiaalisen median ja henkilöbrändin avulla urheilija pystyy omalla toiminnallaan tuomaan äänensä kuuluviin, ollemaan esikuva, ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimuksen perusteella onnistuneen brändinrakennuksen lopputulos on, että se tuottaa urheilijalle ammattimaista toimeentuloa ja mahdollistaa urheilijalle ammattilaisuuden. Lisäksi henkilöbrändi yhdistää ihmisiä, luo parempia uramahdollisuuksia ja antaa alustan jakaa asioita maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa huipulle tähtääville tai huipulla oleville urheilijoille, asiantuntijoille sekä yrityksille tietoa henkilöbrändin mahdollisuuksista. Työn avulla urheilija pystyy myös tehokkaammin suunnittelemaan omaa henkilöbrändäystä.
Julkaisu löytyy osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276066
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria Kytölä, maria.kytola@myy.haaga-helia.fi, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Erkki Häkkilä, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunta ja hyvinvointi, erkki.hakkila@haaga-helia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Ainutlaatuinen MediaGuru-sertifikaatti vahvistaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa10.9.2025 09:30:29 EEST | Tiedote
MediaGuru on markkinointialan ammattilaisille ja alasta kiinnostuneille suunnattu mediasuunnittelun verkkokoulutus. Se koostuu seitsemästä moduulista, ja kunkin moduulin suorittamisesta saa sertifikaatin. MediaGuru-sertifikaatit ovat toistaiseksi ainoa tapa todentaa mediasuunnittelun osaamista Suomessa.
Riittääkö pizzaperjantai? Lähes miljoonan euron tutkimushanke selvittää yhteisöllisyyden tulevaisuutta digityössä25.8.2025 13:30:10 EEST | Tiedote
Miten työyhteisöt voivat kukoistaa digiajassa – riittävätkö etäpalaverit ja Slack-kanavat, vai tarvitaanko jotain enemmän? Syyskuussa käynnistyvä Laterna-hanke syntyi tarpeesta ymmärtää paremmin, mitä yhteisöllisyys todella tarkoittaa etä- ja hybridiajan työelämässä.
Is Pizza Friday enough? New research explores how to build workplace community in the digital era25.8.2025 13:30:10 EEST | Press release
How can workplace communities thrive in the digital age? Are Slack channels and online check-ins enough – or do we need something more? The Laterna project, which will be launched in September, was born out of a need to better understand what community really means in remote and hybrid working life.
Suomalainen ruoka maailmankartalle – valtakunnallinen kilpailu alkaa tammikuussa 202621.8.2025 08:20:19 EEST | Tiedote
Visit Finland tiedotti huhtikuussa 2025, että matkailumarkkinoinnin pääpainopiste tänä vuonna on rakentaa suomalaisesta ruoasta matkailuvaltti. Haaga-Helia ammattikorkeakoulun järjestämä kilpailu on osa kampanjaa, jonka tavoitteena on viedä suomalaista ruokakulttuuria maailmankartalle.
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme