Henkilöbrändi osana huippu-urheilua
Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen mukaan urheilijan toimeentuloon vaikuttaa vahva henkilöbrändi, onnistunut sponsorointiyhteistyö ja oikein hyödynnetty sosiaalinen media. Työn tutkimusosassa käsiteltiin ammattiurheilijoiden ja asiantuntijoiden kokemuksia ja ajatuksia urheilijan henkilöbrändistä. Tulokset perustuivat helmi-maaliskuussa 2021 tehtyihin teemahaastatteluihin.
Vahva henkilöbrändi auttaa erottautumaan
Vahva henkilöbrändi saa urheilijan erottumaan muista. Itsetuntemus ja omat arvot ohjaavat henkilöbrändiä eteenpäin. Urheilussa henkilöbrändi kytkeytyy vahvasti saavutuksiin. Menestymisen lisäksi urheilijan henkilöbrändissä tulisi näkyä tarina, sillä parhaat tarinat samaistuttavat ja herättävät vahvoja tunteita. Urheilijan ammattilaisuus ei vaadi ammattimaista liiketoimintasuunnitelmaa, mutta mikäli tämä otettaisiin huomioon jo uran alkuvaiheessa, olisi brändäämisellä mahdollisuus kasvattaa henkilöbrändin pääomaa, joka voisi kantaa myös urheilu-uran jälkeiseen elämään. Tutkimuksen tulosten mukaan urheilijan henkilöbrändin hyödyntämistä olisi mahdollista kehittää huomattavasti.
Urheilijalle sponsorointiyhteistyö toimii yhtenä tulonlähteenä. Hyvin brändätyillä urheilijoilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet rahalliselta arvoltaan suurempiin yhteistyösopimuksiin. Tavallinen logosponsorointi muuttuu brändiin liittyväksi yhteistyöksi, jossa tulisi löytää keinot yrityksen markkinoinnin kasvattamiseen ja samalla urheilijan henkilöbrändin kehittämiseeen.
Sosiaalinen media tuonut urheilijoille uusia mahdollisuuksia henkilöbrändäämiseen
Henkilöbrändin hyödyntämistä käsiteltiin opinnäytetyössä sosiaalisen median kautta, koska se on tuonut aivan uuden mahdollisuuden tuoda urheilijan henkilöbrändiä esille. Sosiaalisen median kanavat ovat nuoria ja kehittyvät jatkuvasti käyttäjien toiminnan ja tarpeiden mukaan. Sosiaalisen median ja henkilöbrändin avulla urheilija pystyy omalla toiminnallaan tuomaan äänensä kuuluviin, ollemaan esikuva, ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimuksen perusteella onnistuneen brändinrakennuksen lopputulos on, että se tuottaa urheilijalle ammattimaista toimeentuloa ja mahdollistaa urheilijalle ammattilaisuuden. Lisäksi henkilöbrändi yhdistää ihmisiä, luo parempia uramahdollisuuksia ja antaa alustan jakaa asioita maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa huipulle tähtääville tai huipulla oleville urheilijoille, asiantuntijoille sekä yrityksille tietoa henkilöbrändin mahdollisuuksista. Työn avulla urheilija pystyy myös tehokkaammin suunnittelemaan omaa henkilöbrändäystä.
Julkaisu löytyy osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276066
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria Kytölä, maria.kytola@myy.haaga-helia.fi, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Erkki Häkkilä, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunta ja hyvinvointi, erkki.hakkila@haaga-helia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Haaga-Helia houkutteli hakijoita ja panosti kansainväliseen yhteistyöhön 202323.4.2024 09:03:51 EEST | Tiedote
Haaga-Helian vuosikertomuksessa korostetaan vahvaa panostusta laadukkaaseen koulutukseen ja kestävään kasvuun. Vuonna 2023 korkeakoulu lisäsi vetovoimaansa ja kansainvälisessä yhteistyössä merkittävää roolia näytteli Ulysseus-verkosto. Haaga-Helian yhtiökokous hyväksyi kokouksessaan 22.4. vuoden 2023 tilinpäätöksen.
250 lukiolaista pääsee tutustumaan korkeakouluopiskeluun Haaga-Helian ja Laurean Porvoon kampuksella22.4.2024 10:15:00 EEST | Tiedote
Lukiot ja ammattikorkeakoulut tekevät paikallista yhteistyötä, jonka tavoitteena on esitellä ammattikorkeakoulua jatko-opintovaihtoehtona. Linnankosken lukion ja Askolan lukion opiskelijat pääsevät jälleen tällä viikolla tutustumaan Porvoon kampuksen opintotarjontaan.
Haaga-Helia, Kuortaneen Urheiluopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu yhdistävät koulutusvoimansa11.4.2024 10:18:20 EEST | Tiedote
Haaga-Helian ja Seinäjoen ammattikorkeakoulut sekä Kuortaneen Urheiluopisto ovat allekirjoittaneet yhteistyön aloittamista ja kehittämistä koskevan aiesopimuksen.
Ruokayrittäjien toimialapäivät Haagan kampuksella 11.–12.4 – maksuttoman tapahtuman tarkoitus on luoda uusia verkostoja alalle4.4.2024 15:40:07 EEST | Tiedote
Ruokayrittäjien toimialapäivät to–pe 11.–12.4.2024 on kohtaamispaikka, jossa voi päivittää osaamistaan, verkostoitua, esitellä tuotteitaan ja tehdä kauppaa. Tavoitteena on luoda merkityksellisiä yhteyksiä ja mennä yhdessä kohti kestävämpää ruokaketjua.
Somessa voi nyt ansaita opintopisteitä: Suomessa lanseerataan maailman ensimmäinen TikTokissa suoritettava korkeakoulukurssi15.3.2024 10:09:26 EET | Tiedote
TikTokin asema nuorten suosituimpana uutiskanavana on puhuttanut viime aikoina laajalti eri medioissa. Nyt myös korkeakouluopintoja voi edistää selaamalla TikTokia, kun Haaga-Helia lanseeraa tiettävästi maailman ensimmäisen opintopisteitä kerryttävän kurssin, joka suoritetaan täysin TikTokissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme