Henkilöbrändi osana huippu-urheilua

Opinnäytetyössä toteutetun tutkimuksen mukaan urheilijan toimeentuloon vaikuttaa vahva henkilöbrändi, onnistunut sponsorointiyhteistyö ja oikein hyödynnetty sosiaalinen media. Työn tutkimusosassa käsiteltiin ammattiurheilijoiden ja asiantuntijoiden kokemuksia ja ajatuksia urheilijan henkilöbrändistä. Tulokset perustuivat helmi-maaliskuussa 2021 tehtyihin teemahaastatteluihin.
Vahva henkilöbrändi auttaa erottautumaan
Vahva henkilöbrändi saa urheilijan erottumaan muista. Itsetuntemus ja omat arvot ohjaavat henkilöbrändiä eteenpäin. Urheilussa henkilöbrändi kytkeytyy vahvasti saavutuksiin. Menestymisen lisäksi urheilijan henkilöbrändissä tulisi näkyä tarina, sillä parhaat tarinat samaistuttavat ja herättävät vahvoja tunteita. Urheilijan ammattilaisuus ei vaadi ammattimaista liiketoimintasuunnitelmaa, mutta mikäli tämä otettaisiin huomioon jo uran alkuvaiheessa, olisi brändäämisellä mahdollisuus kasvattaa henkilöbrändin pääomaa, joka voisi kantaa myös urheilu-uran jälkeiseen elämään. Tutkimuksen tulosten mukaan urheilijan henkilöbrändin hyödyntämistä olisi mahdollista kehittää huomattavasti.
Urheilijalle sponsorointiyhteistyö toimii yhtenä tulonlähteenä. Hyvin brändätyillä urheilijoilla on huomattavasti paremmat mahdollisuudet rahalliselta arvoltaan suurempiin yhteistyösopimuksiin. Tavallinen logosponsorointi muuttuu brändiin liittyväksi yhteistyöksi, jossa tulisi löytää keinot yrityksen markkinoinnin kasvattamiseen ja samalla urheilijan henkilöbrändin kehittämiseeen.
Sosiaalinen media tuonut urheilijoille uusia mahdollisuuksia henkilöbrändäämiseen
Henkilöbrändin hyödyntämistä käsiteltiin opinnäytetyössä sosiaalisen median kautta, koska se on tuonut aivan uuden mahdollisuuden tuoda urheilijan henkilöbrändiä esille. Sosiaalisen median kanavat ovat nuoria ja kehittyvät jatkuvasti käyttäjien toiminnan ja tarpeiden mukaan. Sosiaalisen median ja henkilöbrändin avulla urheilija pystyy omalla toiminnallaan tuomaan äänensä kuuluviin, ollemaan esikuva, ja osallistumaan yhteiskunnalliseen keskusteluun.
Tutkimuksen perusteella onnistuneen brändinrakennuksen lopputulos on, että se tuottaa urheilijalle ammattimaista toimeentuloa ja mahdollistaa urheilijalle ammattilaisuuden. Lisäksi henkilöbrändi yhdistää ihmisiä, luo parempia uramahdollisuuksia ja antaa alustan jakaa asioita maailmanlaajuisesti.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa lisää tietoa huipulle tähtääville tai huipulla oleville urheilijoille, asiantuntijoille sekä yrityksille tietoa henkilöbrändin mahdollisuuksista. Työn avulla urheilija pystyy myös tehokkaammin suunnittelemaan omaa henkilöbrändäystä.
Julkaisu löytyy osoitteesta http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202104276066
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria Kytölä, maria.kytola@myy.haaga-helia.fi, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunnan ja vapaa-ajan koulutusohjelma
Erkki Häkkilä, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Vierumäen kampus, Liikunta ja hyvinvointi, erkki.hakkila@haaga-helia.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Koulutamme liike-elämän ja palveluelinkeinojen asiantuntijoita sekä tutkimme ja kehitämme näihin aloihin liittyvää osaamista ja toimintaa. Koulutusalamme ovat liiketalous, tietotekniikka, hotelli-, ravintola- ja matkailuala, liiketoiminnan palveluratkaisut ja kielet, toimittajakoulutus, liikunta-ala sekä ammatillinen opettajankoulutus. Meille on tärkeää, että opiskelijoillamme on heti valmistuttuaan vahvat siteet työelämään. Panostamme toiminnassamme yrittäjyyteen, yhteistyöhön, innovatiivisuuteen ja kansainvälisyyteen.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Tekoälypomo on kohta suomalaisten arkea, mutta kuka määrittelee eettiset pelisäännöt?3.7.2025 10:55:00 EEST | Tiedote
Koneet johtajina – kuka määrää työelämässä? -paneeli SuomiAreenassa veti paikalle täyden katsomon ja toi tekoälypohjaisen johtamisen työelämän kuumaksi puheenaiheeksi Porissa 27.6.2025. Suomeen vaaditaan yhteisiä eettisiä pelisääntöjä algoritmijohtamiselle.
Haaga-Helian rehtoriksi on valittu Susanna Niinistö-Sivuranta30.6.2025 12:00:00 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulun hallitus on nimittänyt korkeakoulun uudeksi rehtori-toimitusjohtajaksi KT Susanna Niinistö-Sivurannan. Niinistö-Sivuranta aloittaa uudessa tehtävässään 1.1.2026.
Susanna Niinistö-Sivuranta has been elected as the president of Haaga-Helia30.6.2025 12:00:00 EEST | Press release
The Board of Haaga-Helia University of Applied Sciences has appointed EdD Susanna Niinistö-Sivuranta as the new President and CEO of Haaga-Helia. Niinistö-Sivuranta will start in her new position on 1 January 2026.
Haaga-Helia SuomiAreenassa: Mitä tapahtuu, kun yhä suurempi osa johtamisesta siirtyy tekoälylle?23.6.2025 13:11:23 EEST | Tiedote
Tekoäly mullistaa työelämän – mutta miten käy, kun algoritmit hyppäävät pomon paikalle? Mitä tapahtuu työntekijöiden kokemuksille luottamuksesta, oikeudenmukaisuudesta ja työn mielekkyydestä? Tule kuulemaan Haaga-Helian paneelikeskustelua Porin SuomiAreenaan perjantaina 27. kesäkuuta klo 10.00–10.45.
Maailman ensimmäinen TikTok-kurssi toi Haaga-Helialle pronssileijonan Cannesista18.6.2025 16:13:08 EEST | Tiedote
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, mainostoimisto Bob The Robot ja mediatoimisto ToinenPHD palkittiin pronssilla Cannes Lions -kilpailussa maailman ensimmäisestä korkeakoulukurssista, joka suoritettiin kokonaan TikTokissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme