Henkilökuntapula vaikuttaa metron ja raitiovaunujen liikenteeseen syksyn aikana

Metron ja raitiovaunujen liikennöinnissä saattaa ilmetä häiriöitä vielä tämän syksyn aikana henkilökuntapulan vuoksi.

Tilanteen odotetaan helpottavan syksyn aikana uusien kuljettajakurssien valmistuessa. Kaupunkiliikenne Oy:n tavoitteena on kouluttaa kesään 2023 mennessä 158 uutta raitiovaununkuljettajaa ja 40 uutta metrojunankuljettajaa.

Tällä viikolla suurimpien metroliikenteen häiriöiden odotetaan kohdistuvan aamulähtöihin. Myös raitioliikenteessä voi olla peruttuja vuoroja.

Olemme jo aiemmin muuttaneet metron ja raitiovaunujen aikatauluja luotettavan liikenteen takaamiseksi. Esimerkiksi metro kulkee ruuhka-aikoina kuuden minuutin vuorovälillä normaalin viiden minuutin vuorovälin sijaan. Muutetut aikataulut on päivitetty Reittioppaaseen.

Kerromme perutuista lähdöistä HSL:n verkkosivuilla osoitteessa hsl.fi ja HSL-sovelluksessa.

Pahoittelemme tilanteesta matkustajille aiheutuvaa haittaa. HSL sekä metroa ja raitiovaunuja liikennöivä Kaupunkiliikenne Oy seuraavat tilannetta tiiviisti.

HSL:
Johanna Wallin
Liikenne-tulosalueen johtaja
johanna.wallin@hsl.fi

Kaupunkiliikenne Oy:
Arttu Kuukankorpi
liikennöintiyksikön johtaja
arttu.kuukankorpi@kaupunkiliikenne.fi

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.