Henkilötunnukseen useita uudistuksia – uusi yksilöintitunnus on tarpeeton ja hintava lisä

Hallitus antoi eduskunnalle lakiesityksen henkilötunnusten uudistamisesta 15.9.2022. Nykyisten henkilötunnusten osittaisuudistukset olisivat finanssialan mielestä riittävät ratkaisemaan esitetyt ongelmat. Hallitus esittää lisäksi henkilötunnusten rinnalle luotavaa uutta vapaaehtoista yksilöintitunnusta. Tämä uudistus olisi kallis ja muiden uudistusten jälkeen tarpeeton. Yksilöintitunnuksen vapaaehtoinen käyttö tarkoittaa, että rinnalla on pidettävä nykyistä henkilötunnusta. Tämä voi aiheuttaa sekaannuksia.

Henkilötunnuksiin on tulossa useita perusteltuja uudistuksia. Tunnukset olivat tietyiltä päiviltä loppumassa, mikä ratkaistaan tuomalla niihin uusia välimerkkejä. Henkilötunnuksia myös muutetaan niin, että tunnuksen loppuosasta ei siirtymäajan jälkeen enää voi päätellä sukupuolta. Myös henkilötunnuksen antaminen ulkomaalaiselle helpottuu. Nämä perustellut uudistukset tulevat tehdyiksi lähivuosien aikana.

Finanssiala ihmettelee henkilötunnuksen perusteltujen uudistuksen rinnalle esitettyä uutta kansalaisten yksilöintitunnusta. Esityksen mukaan tunnusta hyödyntäisivät yritykset, viranomaiset ja yhteisöt omissa tietojärjestelmissään – vapaaehtoisesti.

”Keväällä järjestetty lausuntokierros osoittaa, että yksilötunnuksen käyttö olisi hyvin hajanaista, koska mikään ei siihen velvoita. Tällaisen rinnakkaisen tunnusjärjestelmän luominen aiheuttaisi runsaasti kuluja koko yhteiskunnalle, ja siitä tulisi luopua”, sanoo Finanssiala ry:n johtava asiantuntija Teija Kaarlela.

Esityksen perusteluissa esille tuodut ongelmat saataisiin finanssialan mielestä riittävästi ratkaistua nykyisten henkilötunnusten osittaisuudistuksin. Uudet välimerkit torjuvat tunnusten loppumista tietyiltä päiviltä, eikä tunnuksen uudistuvasta loppuosasta voi enää päätellä henkilön sukupuolta. Uudistus myös sujuvoittaa maahanmuuttoa, kun ulkomaalainen voidaan tunnistaa nopeammin ja joustavammin. Tällä lyhennetään odotusaikaa ja mahdollistetaan etäasiointi suomalaisten viranomaisten palveluissa jo ennen maahantuloa.

Kun vanhaa henkilötunnusjärjestelmää nyt uudistetaan, ja sen käyttö jatkuu, on epäselvää, mitkä olisivat organisaatioille tulevat hyödyt uuden rinnakkaisen yksilöintitunnusjärjestelmän perustamisesta. Toisaalta henkilötunnusten korvaaminen kokonaan yksilöintitunnuksella olisi todella raskas ja kallis toimenpide.

Henkilötunnusta käsittelevät tietojärjestelmissään lukuisat tahot. Henkilötunnusten korvaaminen yksilöintitunnuksella aiheuttaisi todella suuria kustannuksia; finanssialan arvion mukaan kaikkiaan hintalappu yhteiskunnalle olisi noin miljardi euroa. Osittaisuudistustenkin kustannukset noussevat yhteensä satoihin miljooniin.

Rinnakkaiset järjestelmät loisivat sekaannusta

Uuden yksilöintitunnuksen ei ole tarkoitus korvata henkilötunnusta, vaan se luotaisiin nykyisen henkilötunnuksen rinnalle. Kahden rinnakkaisen järjestelmän pystyttäminen olisi omiaan luomaan sekaannusta ja hämmennystä kansalaisten yksilöintiin.

Monissa, esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa tietojen vaihto tietojärjestelmien ja eri toimijoiden kesken on elinehto.

”Jos yksi järjestelmä käyttää yksilöinnissään perinteistä henkilötunnusta ja toinen yksilöintitunnusta, on yhteensovittamisessa oma työnsä ja virheherkkyys kasvaa”, Kaarlela summaa.

Pankit torjuivat alkuvuodesta huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä – huijausmäärät enteilevät vilkasta petosvuotta21.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Pankit ovat onnistuneet vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla estämään huijauksia 6,7 miljoonan euron edestä. Suomalaiset ovat menettäneet huijareille samana aikana 10,8 miljoonaa euroa. Yhteensä pankkien tietoon tuli huijauksia 1841 kappaletta. Huijauksista lähes puolet oli valepoliisi- ja tietojenkalasteluhuijauksia. Suurimmat rahalliset tappiot tulivat dokumentti- ja rakkaushuijauksista: 3,8 miljoonaa euroa. Lukuja analysoidaan ja huijauksista keskustellaan Finanssiala ry:n Pyöreän pöydän webinaarissa 21.9. kello 9. Linkki tilaisuuteen jutun lopussa.

Digitaalinen henkilöllisyystodistus on oivallinen uudistus, mutta kattavuus jää hieman torsoksi16.9.2022 10:48:32 EEST | Tiedote

Finanssiala ry tervehtii ilolla hallituksen esitystä digitaalisesta henkilöllisyystodistuksesta. Älypuhelimeen ladattavaa henkilöllisyystodistusta voi käyttää tunnistusvälineenä sekä tiskillä asioimiseen että vahvana sähköisenä tunnistusvälineenä. Henkilöllisyystodistuksen rinnalle esitetään vaihtoehtoista tunnistusvälinettä niille, jotka eivät älypuhelinta voi tai halua käyttää. Finanssiala harmittelee, että tätä tunnistusvälinettä kaavaillaan pelkästään julkisen sektorin käyttöön

Kotitalouksien ja yritysten luotonkysyntä alamäessä – kotitaloudet varautuvat tulevaan nyt erityisesti talletuksilla5.9.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Taloustilanteen heikkeneminen, energiakriisin uhka ja korkojen nousu painavat nyt kotitalouksien luotonkysyntää selvästi alaspäin. Yritysten luotonoton odotetaan jatkossa suuntautuvan aiempaa enemmän käyttöpääomaan ja rahoituksen uudelleenjärjestelyihin, ei investointeihin. Epävarmoina aikoina talletusten suosio on nousussa samalla, kun osake- ja asuntosijoitusten houkuttelevuus on vähentymässä.