Herrankukkaro palkittiin jälleen matkamessuilla

Arktiset Aromit ja Suomussalmen kunta järjestivät valtakunnallisen luonto matkailussa – kilpailun. Kilpailussa etsittiin luontoa, luonnontuotteita ja matkailua yhdistäviä ideoita, tuotteita ja palvelukokonaisuuksia. Tavoitteena oli saada uusia tuotteita, joiden avulla lisätä kansainvälistä kiinnostusta ja näkyvyyttä kotimaisen luonnon tarjoamista mahdollisuuksista.

Kilpailun yrityssarjan 1. palkinnon voitti Naantalin Rymättylässä kokous ja virkistyspalveluja ryhmille tarjoava Herrankukkaron kalatorpparitila uudella villikala aktiviteetillaan Mertemme salaiset herkut – villikalojen matka mereltä lautaselle. Yritys on aiemmin palkittu lukuisilla kansallisilla ja kansainvälisillä palkinnoilla, mm. Suomen parhaana matkailuyrityksenä.

- Olemme yli 30 vuotta tarjonneet vieraillemme luonnossa ja luonnollisesti kasvanutta ruokaa. Meren, metsän ja pellon herkkuja. Toimimme vanhalla kalastajatilalla, Suomen kuuluisimman kalastuspitäjän kainalossa, joten palkinto oli meille erityisen mieluisa ja hieno arvostus pitkäaikaisesta työstämme ympäristövastuun ja kestävän kehityksen parissa, kiittää Suomen matkailuhenkilöksikin palkittu Pentti-Oskari Kangas.

Kilpailuraati perusteli valintaansa mm. seuraavasti:

- Mukavan kuuloinen ohjelma oppia kaloista, kalastamisesta ja kalan valmistamisesta ruoaksi. Villikalan käyttö on kestävää ja tässä kulutustottumuksien muuttaminen on erinomainen ympäristöteko.

- Puitteet oikeat ja hyvät. Ammattimaisuus tulee läpi ja vakuuttaa tuotteen erinomaisuutta.

- Villikalan hyödyntäminen olisi koko Suomessa hyvä juttu.  Tässä esimerkki, kuin se käytännössä voidaan tehdä hyvin ja asiakasta kiinnostavasti. Uutta otetta tuotteistamisessa. Hyvä!

Voittajan tuotekuvaus:

Mitä teen, kun ongenkoukkuun tarttuu villikala? Tämä aktiviteetti poistaa harhaluulot mertemme salatuista herkuista, joskus jopa ”roskakaloiksi” tituleeratuista kaloista.

Herrankukkaron kalaisännän valtakunnassa savustusuunien ja nuotioiden äärellä tutustutaan villikalan matkaan merestä lautaselle sekä lähikalan syömisen etuihin. Matka alkaa kalojen tunnistamisella ja päättyy herkullisen maistelumenun nautiskeluun. Lisäksi osallistujat saavat mukaansa arvokasta tietoa lähikalojen syömisen hyödyistä vesistöillemme sekä itse ruokailijoille.

Aktiviteetin aikana villikalat perataan, käsitellään ja valmistetaan savustamalla, loimuttamalla ja hiillostamalla. Lisäksi saadaan vinkkejä kalan graavaukseen. Kalatilanteesta riippuen osallistujien veitsien alle tuodaan lähivesien kaloja: lahnaa, särkeä, norssia, suutaria sekä ahventa ja haukea. Juuri niitä kaloja, joita tarttuu koukkuun mökkilaiturilta.

Itse valmistetuista kaloista tehdään herkulliset ja näyttävät annokset, joihin aktiviteettiin osallistuvat saavat vapaasti käyttää omaa sisäisen keittiömestarin luovaa mielikuvitustaan. Maustamisessa käytetään suomen villiyrttejä ja -marjoja. Esimerkiksi tyrnimarjoja ja katajanlastuja. Aktiviteetin kohokohtana on tietenkin upeiden annosten maistelu sopivien ruokajuomien kera.

Voittajat julkaistiin ja palkinnot jaettiin Matkamessuilla lauantaina 19.1.2019 klo. 14:00 Suoma ry:n osastolla.

Matkamessut ovat avoinna Helsingin messukeskuksessa sunnuntaihin 20.1. klo 18:00 asti. Herrankukkaron osastolta 6n19 saa lisää tietoa palkitusta tuotteesta.

Karioskari Kangas

Pentti-Oskari Kangas
oskari@herrankukkaro.fi

Herrankukkaro, toisenlainen maailma

Herrankukkaro on Turun saaristossa vanhan kalastajatilan ympärille rakentunut omaleimainen kokous- ja virkistyspaikka. Ryhmille ja yrityksille tarkoitettu kylämiljöö palvelee ympärivuotisesti. Perille Rymättylän Airismaalle pääsee kaikkina vuodenaikoina maanteitse.

Kymmenet erilaiset kokoustilat, persoonallinen mökkimajoitus meren rannalla sekä maailman suurin maasavusauna lämminvesialtaineen tarjoavat taatusti toisenlaisen ympäristön kokous- ja virkistyspäivään.