Hesburger haastaa pohtimaan ilmastovalintoja

Ilmastonmuutoksen hillitsemiseen vaadittavat teot ovat usein yksinkertaisia – mutta eivät helppoja. Hesburger tarttuu härkää sarvista tuoreessa ilmastodokumentissaan. Voisiko hampurilaisketju luopua lihasta?
Hesburger on tänään julkaissut ilmastonmuutosta käsittelevän dokumentin. Dokumentti pohjautuu Lundin yliopiston vuonna 2017 tekemään tutkimukseen, jonka mukaan yksilön näkökulmasta neljä ilmastonmuutoksen kannalta merkittävintä valintaa ovat lisääntyminen, yksityisautoilu, lentäminen ja lihansyönti. Hesburgerin näkökulmasta suurin kysymys on lihansyönti – olisiko hampurilaisketju valmis luopumaan lihasta?
– Emme ole luopumassa lihasta tässä vaiheessa. Haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisuuden valita hyviä ja maukkaita kasvistuotteita sekä kasvattaa tietoisuutta eri valintojen vaikutuksista – kuten nyt tässä dokumentissa, Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti vastaa.
Tällä hetkellä valtaosa Hesburgerin myymistä tuotteista sisältää lihaa. Kasvistuotteiden osuus on pieni, mutta kasvava. Hesburgerin noin 10 miljoonan euron investointi omaan kasviproteiinitehtaaseen kertoo paljon yrityksen tulevaisuuden panostuksista. Tehdas valmistuu ensi vuoden aikana ja siellä tullaan valmistamaan erilaisia kasviproteiinituotteita Hesburgerin tarpeisiin.
”Tiedostamme vastuumme”
Hesburger pienentää omasta toiminnastaan syntyvää hiilijalanjälkeä esimerkiksi tehostamalla ravintoloiden energiankäyttöä, hyödyntämällä uusiutuvia energialähteitä, kierrättämällä monipuolisesti ja vähentämällä käyttämäänsä pakkausmateriaalia.
– Ilmastonmuutoksessa on kyse niin suurista asioista, että yritykset eivät enää voi jäädä pois keskustelusta. Ruoan ilmastovaikutukset ovat suuret ja tiedostamme vastuumme asiassa. Ihmiset eivät voi lopettaa syömistä, mutta asiat voidaan tehdä ympäristölle edullisemmalla tavalla. Haluamme avata rohkeasti keskustelua näistä vaikeista kysymyksistä. Jokainen meistä voi valinnoillaan pienentää omaa hiilijalanjälkeään ja siten osallistua ilmastonmuutoksen hillitsemiseen, Vuoti sanoo.
Dokumentissa nähdään muiden henkilöiden ohella myös Hesburgerin perustajat Heikki ja Kirsti Salmela. Salmeloiden johdolla Hesburger on ollut ravintola-alan edelläkävijä ympäristöratkaisuissa jo vuosikymmeniä.
Hesburgerin kumppaneina dokumentin teossa ovat olleet mainostoimisto Drama Queen Communications ja tuotantoyhtiö Grillifilms. Dokumentti on ohjannut Iris Olsson.
Dokumentti on katsottavissa osoitteessa www.hesburger.fi/vastuullisuus.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat







Linkit
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Hesburgerilla on Suomessa 272 ja ulkomailla 202 ravintolaa. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2017 verollinen myynti Suomessa oli 218 miljoonaa euroa ja ulkomailla 86 miljoonaa euroa.
www.hesburger.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburger luopuu Lastenateriasta1.7.2025 09:09:02 EEST | Tiedote
Hesburgerin Lastenaterian myynti lopetetaan keväästä 2026 alkaen. Päätöksen taustalla ovat ketjun vastuullisuustyö, muuttuneet kuluttajaodotukset ja uudet markkinointisuositukset.
Hesburger istuttaa metsää17.6.2025 08:55:46 EEST | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburger istuttaa uutta metsää yhteistyössä Carboreal Oy:n kanssa. Pohjois-Savon Rautalammille on istutettu tänä vuonna yli 10 000 taimea, ja Pohjois-Pohjanmaan Reisjärven alueelle istutettiin yli 15 000 taimea vuonna 2023.
Tampereen Tesoman koulu Hese-kisojen voittoon21.5.2025 11:16:02 EEST | Tiedote
Tampereella Pyynikin stadionilla järjestettiin eilen (20.5.25) Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton (SUL) Hese-kisojen finaali, jossa koululaiset kilpailivat sukkula- ja kierrosviestissä, pituushypyssä ja junnukeihäässä.
Hesburger uudistaa henkilöstön koulutusta ja ravintola-arkea tekoälyn ja pelillisen oppimisen avulla – investoi yli 760 000 euroa9.4.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin henkilöstö saa tänä vuonna käyttöönsä tekoälybotin ja pelillisen oppimisympäristön. Viime vuonna koulutukseen suunnattiin yli 760 000 euroa.
Hesburgerin myynti kasvoi Suomessa lähes 4 %, ulkomailla 12 % – uudet ravintolat ja digitalisaatio vauhdittavat kasvua5.3.2025 09:12:55 EET | Tiedote
Hesburger-ketjun ravintolat kasvattivat vuonna 2024 myyntiään 6,3 % vuoteen 2023 verrattuna. Suomessa myynti kasvoi 3,61 % ja ulkomailla 12 %. Koko ketjun verollinen myynti oli 488,6 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 295 miljoonaa euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme