Hiihtolomareissu suunnitteilla? Tarkista Ifin karttapalvelusta, mitä sairastuminen suosituissa lomakohteissa voi maksaa – ja kiinnitä koronaviruksen jyllätessä huomiota myös matkustusturvallisuuteen

Moni suuntaa seuraavien viikkojen aikana etsimään lunta Euroopan suosituista laskettelukohteista tai rentoutumaan Aasian houkutteleville hiekkarannoille. Ulkomailla tapahtuva sairastuminen tai loukkaantuminen voi tulla yllättävän kalliiksi. If kokosi kätevään karttapalveluun esimerkkihintoja sairastumisen kustannuksista suosituimmissa matkakohteissa.

Miten käy lomabudjetille, jos jalka murtuu Alpeilla tai raju vatsatauti vie sairaalahoitoon Thaimaassa? Ifin kartalta löytyy esimerkkihintoja, mitä lääkärikäynti, sairaalassa vietetty yö tai harvinaisempi vahinko kuten ambulanssilento tai helikopterikuljetus kohteessa kustantaa.

Esimerkkihinnat ovat yksittäisille matkavakuutusasiakkaille maksettuja korvauksia, eivät tilastollisia keskiarvoja. Hinnat on kerätty Ifin vahinkokorvauskeskuksesta ja yhteistyökumppaniltamme SOS Internationalilta. If päivittää karttaa tasaisin väliajoin.

Hintaesimerkkejä:

Kotiinkuljetus Thaimaasta Suomeen saattajan kanssa: 4 300 euroa

Ambulanssikuljetus rinteestä sairaalaan Sveitsissä: 1 118 euroa

Lääkärikäynti Kiinassa: 800 – 1 111 euroa

Katso kartasta, mitä eri matkakohteissa sairastuminen maksaa

Matkustusturvallisuus herättää kysymyksiä

Matkustusturvallisuus herättää tällä hetkellä normaalia enemmän kysymyksiä ja huolta matkailijoissa. Yhteydenotot Ifin korvauspalveluun ovat selvästi lisääntyneet sen jälkeen kun koronaviruksen leviäminen on vaikuttanut matkustamiseen erityisesti Kiinassa.

-Wuhanin tilanteen kärjistyttyä yhteydenottoja on ollut paljon. Asiakkaat kysyvät nyt entistä enemmän jo ennakolta voiko tiettyyn kohteeseen matkustaa ja korvaako vakuutus matkan mahdollisen peruuntumisen. Kehotamme seuraamaan ulkoministeriön matkustustiedotteita ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) ohjeita. Myös me Ifissä seuraamme jatkuvasti tilannetta ja olemme valmiudessa auttamaan, kertoo korvausasiantuntija Anne Koivisto.

Turvallisuus pohdituttaa tällä hetkellä myös työn puolesta matkustavia.

-Työnantaja huolehtii matkustavien työntekijöiden matkavakuutuksista. Oman työnantajan matkustusohjeet ja paikallisten viranomaisten määräykset antavat ensikäden tietoa, jos matkakohteen turvallisuustilanteessa tapahtuu muutoksia. If on pohjoismaiden suurin matkavakuuttaja ja pystymme auttamaan asiakkaitamme myös kumppanimme SOS Internationalin välityksellä tarpeen mukaan”, kertoo Ifin yritysasiakkaiden henkilövakuutusten matkakorvauksista vastaava Tiina Isoniemi.

Seuraa tilannetta ja tee matkustusilmoitus, olitpa sitten loma- tai liikematkalla

• Ulkoministeriö päivittää eri maiden matkustustiedotteita tarvittaessa ja tilanteen muuttuessa, tarkista ajankohtainen tilanne ministeriön verkkosivuilta.
  • Matkustusilmoitus on aina hyvä tehdä ennen matkaa, sillä silloin saat suoraan tiedon, jos matkakohteesi turvallisuustilanne muuttuu. Tämän lisäksi matkakohteeseen liittyvää uutisointia kannattaa seurata jo ennen matkaa.
  • Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) päivittää sivuillaan tuoreimmat tiedot esimerkiksi koronaviruksen aiheuttaman taudin esiintymisestä sekä ohjeista tartuntojen torjumiseksi.
  • Turvaa itsesi ja halutessasi myös matkatavarasi matkavakuutuksella. If korvaa matkan peruuntumisen, jos vakuutuksen on ottanut viimeistään kolme päivää ennen lähtöä.

Matkavakuutus tuo turvaa ikäviä yllätyksiä vastaan missä päin maailmaa tahansa.

Tutustu Ifin matkavakuutukseen.

Lisätietoja: